Gå til innhold

rare ting i diverse religioners skrifter?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om rare ting som står i f.eks. bibelen eller koranen som ikke henger på greip? Har hørt om en del tilfeller, men ingen som liksom kan dokumentere at det virkelig står, så jeg vil gjerne ha referanse til hvor d står...

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De religiøse har en tendens til å tolke bibelen og lignende sånn som det passer dem selv.

Når de til slutt innser at det og det ikke er mulig (noe som kanskje har blitt trodd på i 2000 år), så går de fra å ta det bokstavelig til å se på det som en metafor.

For å svare på trådstarters spørsmål: Ja, det finnes masse ting som ikke henger på greip i det hele tatt (som de fleste skjønner at er umulig, og dermed kalles det nå en metafor :p).

Her er et par ting som ikke henger på greip i det hele tatt:

- At jorden ble "skapt" av en gud.

- At hele jorden ble oversvømt (hvor i alle dager skal alt vannet kommer fra da?)

- At en viss person har visstnok gått på vannet (umulig med mindre han er lettere enn vann, og ikke har noen hjelpemidler av noe slag, og de ikke prater om å gå på is, som jo også er vann).

Og det er flere tilfeller, tro du meg.

Lenke til kommentar

fikk høre en selv i går også.

I det gammle testamentet står det at hvis du finner ett dødt dyr skal du gi det til en innvandrer. Skal prøve å finne de nøyaktige ordene... Også hørt rykter om at det er visse dyr man ikke har lov til å spise i kristendommen....

Lenke til kommentar
Her er et par ting som ikke henger på greip i det hele tatt:

- At jorden ble "skapt" av en gud.

5419110[/snapback]

Det du sier at dette blir bare tolket som en metafor i dag, er bare tull!

snakket med en i går om akuratt dette, han tror på alt som står i biblenen og tror derfor at jorden ble skapt av gud.

Lenke til kommentar
- At en viss person har visstnok gått på vannet (umulig med mindre han er lettere enn vann, og ikke har noen hjelpemidler av noe slag, og de ikke prater om å gå på is, som jo også er vann).

5419110[/snapback]

Du vet; årsaken til at enkelte edderkopper og vannløpere kan gå på vann er at de er så hjulbeinte at vektfordelingen gjør at de kan gå på vannet... Ergo sum var Jesus veldig hjulbeint.

Fra spøk til Halvor: mye av det som står i bibelen, koranen, osv bærer dessverre preg av å være skrev for lenge, lenge siden. Men hvis en setter seg og ser på grunnbudskapene er de for det første ganske like i mange trossamfunn, og de kan faktisk være gjeldene i dag også. Det lønner seg derimot å ha et kritisk perspektiv på saker og ting tror jeg.

Lenke til kommentar
At jorden ble "skapt" av en gud.

- At hele jorden ble oversvømt (hvor i alle dager skal alt vannet kommer fra da?)

Hei hei.

Jeg vill gjerne at dere/du skal se denne filmen her, som vil sikkert hjelpe deg litt, å se mitt synspunkt.

http://www.drdino.com/downloads.php

Se 1!

Håper dere gidder.

Jensemil

Lenke til kommentar

5419110[/snapback]

Ehm.. det er da slett ikke umulig at store landområder ble oversvømt. Har du i det hele tatt en idé om hvor mye vann som er bundet opp i is i polområdene?

Dersom noen er mektige nok til å helbrede de syke osv. hvorfor skulle han ikke kunne endre fysiske egenskaper ved vann, eller seg selv og dermed i alle fall skape et inntrykk av å gå på vannet?

Jeg tar bibelen med en stor klype salt men jeg syns ikke dette var de beste eksemplene ;)

:Edit Her kan man se en del merkelige ting i bibelen: http://www.infidels.org/library/modern/don...sistencies.html

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

5419110[/snapback]

Hvis jeg ikke tar feil så ble store deler av midtøsten oversvømmet og på den tiden så visste ikke de om større plass og på en måte antok det for å være verden, så HELT feil er det ikke. ;)

Denne floden har blitt vitenskapelig bevist og har andre relegioner fra området forteller også om en stor flod.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

5419110[/snapback]

Hvis jeg ikke tar feil så ble store deler av midtøsten oversvømmet og på den tiden så visste ikke de om større plass og på en måte antok det for å være verden, så HELT feil er det ikke. ;)

Denne floden har blitt vitenskapelig bevist og har andre relegioner fra området forteller også om en stor flod.

5461244[/snapback]

det eneste problemet ville bli å ha to av hvert dyrslag inni/på båten/flåten. Dette alene måtte jo være en båt på størrelse med japan...

Lenke til kommentar

5461244[/snapback]

Er det dette her du tenker på?

Det er vel ikke endelig bevis uten tvil at dette skjedde? Robert Ballard Har riktig nok fist rundt i området og funnet kystlinjer og andre saker som forsvarer teorien, men det er fortsatt forskere som mener denne teorien er feil.

Men hvis det skjedde (jeg tror det skjedde) er det meget sannsynlig, om ikke sikkert, at det fødte mange historier, legender og myter om en stor flom.

De som er ute etter rare ting i bibelen kan f.eks. titte litt her: Skeptics Annotated Bible

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Samuel 2: 2:25 If one man sin against another, the judge shall judge him: but if a man sin against the LORD, who shall intreat for him? Notwithstanding they hearkened not unto the voice of their father, because the LORD would slay them.

ok, dette var drastisk...

Du som la ut linken: er dette den virkelig bibelen eller er det omgjort på ting??

Lenke til kommentar

Meg? Eller Carnifex?

Så vidt jeg vet har det ikke blitt forrandret noe på den bibelen som ligger til grunn for analysen i den linken jeg har lagt ut.

Men husk at Bibelen har blitt redigert X antall ganger over årene, så din bibel og den bibelen i linken min kan være forskjellige i f.eks. ord lyd og ord valg, avhengig av versjon den er oversatt fra, utgivelses år osv.

Lenke til kommentar
Meg? Eller Carnifex?

Så vidt jeg vet har det ikke blitt forrandret noe på den bibelen som ligger til grunn for analysen i den linken jeg har lagt ut.

Men husk at Bibelen har blitt redigert X antall ganger over årene, så din bibel og den bibelen i linken min kan være forskjellige i f.eks. ord lyd og ord valg, avhengig av versjon den er oversatt fra, utgivelses år osv.

5464453[/snapback]

ok.. måtte bare forsikre meg at jeg ikke kom å påstod at d var bibelen mens d var en dårlig etterligning....

Lenke til kommentar

Du kan jo se den south park episoden som tar for seg historien om hvordan den første mormoneren forkynnte; han leste ut av en gammel flosshatt. Eller den south park episoden som tar for seg hva den scientologiske kirke tror på; en helt vill historie om aliens som har forplantet seg i menneske og får dem til å bli deprimert og opplegg. :p Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...