Gå til innhold

Lyd i vakum


Vizio

Anbefalte innlegg

Ok, ja du kan få ledet ristinger utenfra "utenom". Jeg tenkte vel faktisk med på ristinger innenfra...

5422050[/snapback]

 

vet ikke om min kommentar ble registrert, men hva bevaringsloven angår, vil bevegelsesmengden resultere i at hele kloden forflyttes for å bevare bevegelsesmengden. siden magntene sannsynligvis er godt forankret i denne kloden.

 

mer nærliggende er det vel å betrakte at to magneter skyver på hverandre med samme kraft, litt slark i magnetfester vil kanskje kunne resultere i en noe-frekvent bevegelse som forplantes. jeg aner ikke omfanget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting som slo meg idag..

Hvis man har et totalt vakum, vil det være mulig å ha lyd i det?

Hehe kom ikke på noen bedre måte å formulere det på så jeg håper dere forstår spørsmålet :)

5415623[/snapback]

 

Lyd er forplantninger i et eller annet slags materie, som til syvende og sist må forplante seg inn i øret ditt. Siden det ikke finnes luft eller noe annet lyden kan forplante seg i i et vakum, vil du heller ikke høre noen lyder der. Husk at lys og lyd er to helt forskjellige ting som beveger seg på ulike måter.

Lenke til kommentar
Vi har et totalt lydisolert rom på fysisk institutt. Det er et rom på noen få kvadratmeter, med en diger, tung, isolert dør, og sikkert en meter med glava på alle kanter. Utrolig varmt, og utrolig spesiellt.

 

Når du kommer inn der er det ikke bare stille, det er STILLE. Det er så stille at det gjør vondt i ørene. Jeg har aldri kjent (hørt) noe liknenede noensinne.

 

 

Men om du har muligheten, prøv å få deg en tur ned dit. Det er ganske spesiellt.

5416814[/snapback]

 

Har alltid trodd at det ikke finnes noen rom som er helt stille jeg. Hørte du ikke hjerteslagene dine eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Vi har et totalt lydisolert rom på fysisk institutt. Det er et rom på noen få kvadratmeter, med en diger, tung, isolert dør, og sikkert en meter med glava på alle kanter. Utrolig varmt, og utrolig spesiellt.

 

Når du kommer inn der er det ikke bare stille, det er STILLE. Det er så stille at det gjør vondt i ørene. Jeg har aldri kjent (hørt) noe liknenede noensinne.

 

 

Men om du har muligheten, prøv å få deg en tur ned dit. Det er ganske spesiellt.

5416814[/snapback]

 

Har alltid trodd at det ikke finnes noen rom som er helt stille jeg. Hørte du ikke hjerteslagene dine eller noe sånt?

5442718[/snapback]

 

Hjerteslagene forplanter seg via en selv...

(Eller var det det du mente?)

Lenke til kommentar
Vi har et totalt lydisolert rom på fysisk institutt. Det er et rom på noen få kvadratmeter, med en diger, tung, isolert dør, og sikkert en meter med glava på alle kanter. Utrolig varmt, og utrolig spesiellt.

 

Når du kommer inn der er det ikke bare stille, det er STILLE. Det er så stille at det gjør vondt i ørene. Jeg har aldri kjent (hørt) noe liknenede noensinne.

 

 

Men om du har muligheten, prøv å få deg en tur ned dit. Det er ganske spesiellt.

5416814[/snapback]

 

Har alltid trodd at det ikke finnes noen rom som er helt stille jeg. Hørte du ikke hjerteslagene dine eller noe sånt?

5442718[/snapback]

 

Nei, tror ikke det. Var mest det totale fravær av all bakgrunnstøy... Også sånn du egentlig ikke hører (en nesten lydløs vifte i naborommet... Motorveien et par kilometer borte... noen som har på radioen lavt et helt annet sted i huset, eller nabohuset... Sånne ting.)

 

Sies vel også at lederen i fysikkforeningen pleide å gå ned dit for å øve fiolin, hvor ingen kunne høre henne :p

 

Ang halhogging og vakuum: For det første er det tvilsomt om man er bevist etter å ha mistet kroppen. For det andre - hva er det egentlig som vil koke? Store deler av deg vil antagelig greie å holde på det indre trykket en stund...

 

Faktisk har NASA drevet og utsatt folk for vakuum, og de forteller kun om koking (ikke varmt) på tunga...

Lenke til kommentar
Ang halhogging og vakuum: For det første er det tvilsomt om man er bevist etter å ha mistet kroppen. For det andre - hva er det egentlig som vil koke? Store deler av deg vil antagelig greie å holde på det indre trykket en stund...

 

Faktisk har NASA drevet og utsatt folk for vakuum, og de forteller kun om koking (ikke varmt) på  tunga...

5442935[/snapback]

 

National Geographics kjørte en serie for noen år tilbake om heksejakt o.l. i middelalderen da en vitenskapsmann var dømt til døden, av kirken naturligvis, ved å halshugges. Skal man tro vitnebeskrivelsene blunket han 16 ganger med øynene etter han hadde blitt halshugget.

Hvor bevisst man er kan jo diskuteres, store mengder adrenalin og sjokket tror jeg kan være nok til å distrahere en fra å nyte stillheten :p

 

Jeg vil tippe NASA aldri i verden vil utsette mennesker for total vakuum. Kanskje noe tilnærmet vakuum, men aldri vakuum slik i verdensrommet.

Effekten og skadene dette ville medføre de utsatt er den samme som å bli dyppet i fosskokende vann. Skadene ville ha vært stygge hudskader (antar det snakkes om å bli utsatt i sekunder, ikke minutter) da cellene ikke vil klare holde på det kokende, men kalde vannet. Cellene ekspanderer til den sprekker omtrent som ballonger.

 

Sant, Mats. Men elektronmagnetisk stråling som bølger og lydbøler som trykkvariasjoner i gass (og annet materie for den del) er to, helt forskjellige ting :)

5435627[/snapback]

 

dette er så aldeles ikke to helt forskjellige ting ;)

5444726[/snapback]

 

Vel, nå prøvde jeg bare påpeke at man ikke kan se lyd, eller høre lys med mindre man lider av synestasi :p

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Vi vet at det ikke kan måles noen fornuftig temperatur i totalt vakuum (som ikke eksisterer) når man snakker om temperatur i konvensjonell forstand (molekyler i fart), men det er ikke det som er saken. Vannet koker ikke her pga. temperatur, men pga trykkendring - dvs. det går over fra væske til gass.

 

Ang. temperatur i vakuum er det totalt mulig - man snakker da om temperaturen strålingen som treffer deg har, dvs. temperaturen til legemet som har sendt det ut.

 

Bakgrunnsstrålingen, som er strålingen fra Big Bang, har i dag en temperatur (etter redshift, dvs. den frekvensen *vi* måler) på ca. 3°K.

 

Om du hadde vært plassert i et vakuum, ville du frosset, med mindre veggene hadde vært varmere enn deg. F.eks., om du (i en romdrakt uten varmeelementer) hadde blitt plassert i bane rundt jorda, på skyggesiden, ville temperaturen din falt til den hadde nådd 3°K (vi anntar at du hele tiden er i skygge fra sola). Rett og slett fordi at du ville sendt ut stråling fordi du er varm, mye mer energirik stråling enn den du hadde mottatt. Ja, du ville frosset :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...