Gå til innhold

Kan noen forklare meg.

tengel

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg forskjellene på: AMD Athlon 64 3800+ (Venice)

2400MHz, Venice, AMD Athlon 64 3800+

2400MHz, Newcastle, og AMD Athlon 64 X2 3800+

Ja, 2000MHz, Manchester. :hmm:

Og hva er dette med Venice, Newcastle, og Manchester?

Håper noen kan forklare meg dette da jeg er ganske dum da det gjelder dette.

Jeg skal noek kjøpe en av de, og jeg tror den skal sitte på et DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D hovedkort. :roll:

Men nå kan jeg avslutte strengen!

Jeg kjøpte X2 3800+ :tease:

Endret av tengel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
X2 = dobbelkjerne, Venice= nyeste modell :) , newcastle og manchester er gamlere modeller,

San Diego= mere L2 cache

5415576[/snapback]

Feil. Eller, både og, kanskje :D

Er har visst lest noe om at en gammel A64 kjerne hadde modellnavn Manchester. Så på en måte er det du sier riktig.

Men i dag er Manchester kjerner X2 med 512kb cache. Det som i dag blir solgt som Athlon 64 3200+ og 3500+ Manchester er altså X2 prosessorer der den ene kjerna ikkje virker og er koblet ut.

Tilbake til det trådstarter spør om. Newcastle, Winchester og Venice er forskjellige utgaver av samme prosessor. Det er ALLTID feil i ett prosessordesign, og mange av disse feilene blir ikkje oppdaget før etter at prosessoren har kommet i salg. Man kan kompensere for slike feil med BIOS-oppdateringer (tror eg) men etterhvert som man finner en del feil så retter man på de og produserer en litt forandret prosessor. Det er altså det som er tilfellet her. Om eg ikkje surrer så er Newcastle den første versjonen, Winchester den andre og Venice den tredje.

Men i store trekk så er det den samme prosessoren. Det er akkurat det samme som at det er pittesmå forskjeller mellom biler av samme modell men forskjellige årstall.

Lenke til kommentar
X2 = dobbelkjerne, Venice= nyeste modell :) , newcastle og manchester er gamlere modeller,

San Diego= mere L2 cache

5415576[/snapback]

Feil. Eller, både og, kanskje :D

Er har visst lest noe om at en gammel A64 kjerne hadde modellnavn Manchester. Så på en måte er det du sier riktig.

Men i dag er Manchester kjerner X2 med 512kb cache. Det som i dag blir solgt som Athlon 64 3200+ og 3500+ Manchester er altså X2 prosessorer der den ene kjerna ikkje virker og er koblet ut.

Tilbake til det trådstarter spør om. Newcastle, Winchester og Venice er forskjellige utgaver av samme prosessor. Det er ALLTID feil i ett prosessordesign, og mange av disse feilene blir ikkje oppdaget før etter at prosessoren har kommet i salg. Man kan kompensere for slike feil med BIOS-oppdateringer (tror eg) men etterhvert som man finner en del feil så retter man på de og produserer en litt forandret prosessor. Det er altså det som er tilfellet her. Om eg ikkje surrer så er Newcastle den første versjonen, Winchester den andre og Venice den tredje.

Men i store trekk så er det den samme prosessoren. Det er akkurat det samme som at det er pittesmå forskjeller mellom biler av samme modell men forskjellige årstall.

5416113[/snapback]

Hmmm... ok, tror jeg ble litt klokere her...hehe... håper jeg da... Lønner det seg for meg da å kjøpe X2? :ermm:

Endret av tengel
Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på deg og din lommebok. En 3200+ er en enkeltkjerne på 2000mhz og koster rundt 1500kr. En X2 3800+ er en dobbeltkjerne på 2000mhz og koster rundt 3000kr. Altså det dobbelte.

Har du råd så vil eg absolutt annbefale deg en dobbeltkjerne, men det må du nesten vurdere sjølv. En 4000+ er en enkeltkjerne på 2400mhz og vil yte mye bedre i de fleste av dagens spill til en lavere pris enn en X2 3800+. Men mange spill utnytter dobble kjerner allerede idag, og flere og flere vil det bli. Og da vil en X2 3800+ plutselig yte vesentlig bedre enn en 4000+ igjen.

Men eg våger å påstå at en x2 3800 vil se mye bedre ut om to år enn en 4000+.

Siden du tenker på å kjøpe DFI hovedkort så regner eg med at du har planlagt å klokke litt. Da bør du også vurdere en Opteron. Opteron 165 er en dobbeltkjerne på 1800mhz i utgangspunktet, men det ser ut som om praktisk talt alle klarer 2600mhz på ett godt hovedkort og med god kjøling. Den koster 500kr mindre enn en X2 3800+ og er ett fantastisk godt kjøp :w00t:

Lenke til kommentar
Det kommer helt ann på deg og din lommebok. En 3200+ er en enkeltkjerne på 2000mhz og koster rundt 1500kr. En X2 3800+ er en dobbeltkjerne på 2000mhz og koster rundt 3000kr. Altså det dobbelte.

Har du råd så vil eg absolutt annbefale deg en dobbeltkjerne, men det må du nesten vurdere sjølv. En 4000+ er en enkeltkjerne på 2400mhz og vil yte mye bedre i de fleste av dagens spill til en lavere pris enn en X2 3800+. Men mange spill utnytter dobble kjerner allerede idag, og flere og flere vil det bli. Og da vil en X2 3800+ plutselig yte vesentlig bedre enn en 4000+ igjen.

Men eg våger å påstå at en x2 3800 vil se mye bedre ut om to år enn en 4000+.

Siden du tenker på å kjøpe DFI hovedkort så regner eg med at du har planlagt å klokke litt. Da bør du også vurdere en Opteron. Opteron 165 er en dobbeltkjerne på 1800mhz i utgangspunktet, men det ser ut som om praktisk talt alle klarer 2600mhz på ett godt hovedkort og med god kjøling. Den koster 500kr mindre enn en X2 3800+ og er ett fantastisk godt kjøp  :w00t:

5416293[/snapback]

Egentlig så spiller ikke prisen noen rolle, innen rimlighetens grenser...hehe...Jeg har aldri klokket før, men kan tenke meg å prøve. På testen til Hardware så sa de at x2 3800 var helt rå på det. de hadde den oppe i 2,8 da de ga den litt ekstra strøm-power. Grunnen til at jeg velger et DFI-kort er at det kom best ut av en rekke tester, og ikke for at jeg primært skal klokke. OPteron er jo nesten umulig å få tak i... :mad: Idag så har jeg et Asus k7 kort, men det begynner å bli gammelt så jeg vil bytte hele greia her... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...