hungry hippo Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Dette skjedde i dag, og jeg oppdaget det for ikke lenge siden. Jeg har skrevet om det i et annet forum på engelsk, men fikk ikke raskt svar. Håper at det er greit at jeg bare kopierer den engelske teksten? Takker for svar. I would really appreciate quick suggestions. I live alone, and moved to this flat 4 moths ago. This morning I suddenly saw that my kitchen had been invaded by flies (the big black ones)!! There are maybe 50 of them! I quickly closed the door, so that they wouldn't spread to the entire apartment. I am thinking of three things at the moment. 1. Just rushing in, closing the door behind me and opening the kitchen window. Maybe they will fly out because it is slightly lighter outside. 2. I know these flies are suckers for light. There is a hallway from the kitchen to the main door, leading out to the main common hallway. It is possible to just close the doors in my dark hallway so that the flies might fly from the kitchen door (I would open it) to the main hallway (I can turn on the lights there). But that would be kind of mean, because I don't think the neighbours would like it. 3. Find some kind of insect spray. But I'm not sure how wise it is to use this in the kitchen.. As a side note I am really puzzled by how they got there so fast. I wouldn't think that they can reproduce SO fast. I did forget to bring out some trash, and it might have been left open. But still, yesterday all I could see was one fly, the kitchen window had been closed all night, and I am sure that the kitchen door had been closed. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Jag dem ut vinduet, du Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Kjøp deg to fluesmekkere, og gå amokk med dual fluesmekker etter fluene Men kanskje vaske litt på kjøkkenet, en grundig vask og ha vinduene åpne en natt eller noe Edit: Var litt slemt, så jeg fjerna det Endret 10. januar 2006 av tu30r6 Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Radar insektskverk (Blå Boks) Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Sikkert egg som har blitt lagt og nettopp klekket. Vet ikke hvor smart det er å bruke Radar på kjøkkenet med matvarer og alt. Hva med å tenne opp noen sigg eller 15 og åpne døra/vindu. Nå har jeg ikke akkurat noen erfaring med at fluer misliker røyk, men myggen avskyr det. Evt. myggspiraler, men har du noen venner som liker sigg så inviter dem over og prøv! Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Bruk støvsugeren:). bare husk å kast posen etterpå. Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Flytt alt av mat og vitale kjøkkenredskaper. Vask ned kjøkkenet i Salmiak og bruk innsektsspray! Deretter vasker du kjøkkenet med grønnsåpe og en dråpe Salmiak igjen. Dette er selvfølgelig etter du har fjernet det du ser av fluer Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Pass på at det ikke er fuktig. Gamle matrester vanndråper i vasken og sånt. De fleste fluer lever/overlever på vann. Lenke til kommentar
hungry hippo Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Ganske bra respons på et spørsmål om "flueinvasjon på kjøkkenet" i et hardware forum! Takker alle for varierte forslag. Jeg hadde ikke så lyst til å invitere folk over for å røyke inne på kjøkkenet mitt, omringet av sykt mange fluer. Da ender jeg bare opp med å skylde dem en. Jeg kjøpte faktisk insektsmiddel, men så fant jeg ut at nesten alle fluene var veldig daffe av en eller annen grunn. Jage ut vinduet funket ikke. De var faktisk så daffe at når jeg berørte de med en avis, bare holdt mange av de seg fast i avisen, eller datt ned. Derfor kunne jeg gjøre som "ikkeno" sa; bruke støvsugeren. Dette har jeg ikke klart på vanlige friske sorte fluer før. Jeg har fortsatt ikke kastet posen, for jeg tenker at noen kanskje kan fly ut når jeg åpner den. Men det var kanskje 80 fluer (flere enn jeg først trodde), så det starter jo å stinke døde fluer rundt den støvsugeren nå . Jeg ville helst slippe masse vaskemidler om mulig. Og å gå løs med fluesmekkere er akkurat litt for ekkelt til egntlig å være gøy når det er så mange. Uansett ville det ha etterlatt brunt gørr over alle veggene. Jeg tror faktisk ikke at disse fluene var ute etter mat på kjøkkenet, for de hadde ikke samlet seg på et bestemt sted, slik som spyfluene (bananfluer) gjør. Tror faktisk at de har kommet inn gjennom en åpning i veggen, eller noe for å finne et varmt sted. Jeg lurer fortsatt på hvorfor de var så slappe, mange bare krøp rundt på gulvet. Det så ut som om det var voksne fluer. De hadde faktisk tilgang på vann og mat den natten til og med, men de holdt seg ikke i nærheten av søpla eller vannet. Kanskje de går i en slags dvale om vinteren. Endret 11. januar 2006 av hungry hippo Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 (endret) Fluer blir jo sløve etter å ha vært inne en stund, for så og dø etter en stund. Tror jeg hadde en superflue på hybelen her om dagen, den levde i minst 1 uke her inne. Har ikke sett den på en stund nå, frykter det verste Endret 11. januar 2006 av CurSe Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Fluer overvintrer i sprekker m.m. Når det blir vamrt i være (de tror det er vår og en kommende sommer) våkner de til live og starter sin vanlige aktivitet. Hva med litt (tydligvis en god del) gammeldags fluepapir som de kan sette seg fast på? Da unngår du bruk av giftsprayer på kjøkkenet. Lenke til kommentar
Lollapalooza Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg tror du har hatt et lik på kjøkkenet... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg ble invadert av bittesmå bananfluer for noen mnd siden. De forsvant rett og slett ikke, og jeg fant aldri ut hvor de kom fra. Sikkert fra søppelbøtta som hadde stått en ukes tid. Det er det mest irriterende jeg har vært borti noensinne. De fløy kjeeempesakte, og bittesmå og trillrunde. De kom alltid 2-3 stk i slenge og fløy fram og tilbake foran PC-skjermen (pga lyset). De fløy også helt opp i nesa på meg (pga CO2, varmestrømmen av pusten). Smacka jeg et par, tok det 2 minutter så var det et par nye i området. Jeg vaska koppene skikkelig, tok ut alt av søppel og støvsugde overalt. SÅ gikk det et par dager, så var de borte. Kan jo også bare være fordi de var døgnfluer, altså bare lever et par dager etter utklekking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå