Gå til innhold

Bærbar PC til pensjonist uten dataerfaring

Anbefalte innlegg

Dere kan vel selv tenke dere hvor nivået ligger :)

Hvilken PC vil dere velge til dette formålet? Hovedsaken er vel at det er raskt nok til vanlig bruk noen år (internett, word, bilder o.l.)

Mulig jeg bør satse på en med stor skjerm/lav oppløsning? Vet om flere som synes 1400x1050 på en 15" blir smått.

Må ha WLAN.

Bør ha 512mb ram og DVD brenner (selv om det sikkert klarer seg uten)

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke har data erfaring og ikke har noen i nabolaget/slektning til å hjelpe seg ville jeg sterkt vurdere å kjøpe PC'n et sted hvor han lett kan få fikset ting, som på Elkjøp.

Det koster noen kroner men da slipper han å sende den fra seg for den minste bagatel. Pensjonister har som regel godt med penger.... :yes:

Lenke til kommentar
Dere kan vel selv tenke dere hvor nivået ligger :)

Hvilken PC vil dere velge til dette formålet? Hovedsaken er vel at det er raskt nok til vanlig bruk noen år (internett, word, bilder o.l.)

Mulig jeg bør satse på en med stor skjerm/lav oppløsning? Vet om flere som synes 1400x1050 på en 15" blir smått.

5415038[/snapback]

Alle nye maskiner er raske nok for de behovene du nevner. Tenk praktisk, det er hovedsaken. Altså:

Finn en hvilken som helst laptop som han liker størrelsen på, og som fyller følgende krav.

1.Stillegående. 2.Som kommer med en gjenopprettings CD og to partisjoner på hardisken. Fortell ham at han må lagre alle sine dokumenter på "stasjon D". Og så kan han herje og eksperimentere så mye han vil i Windows, når han bare vet hvilken knapp han skal trykke på for å få gjenopprettet hele C, med alle spesifikke drivere og greier.

Man må huske på at selv noe så enkelt som å installere fra en XP CD kan være uoverkommelig for en nybegynner. Sef må gjenopprettingen virke slik at den ikke formaterer hele hardisken. Hva som er vanlig i så måte vet jeg ikke. Min første maskin, en Toshiba, var slik at man fikk valget at man kunne gjenoprette bare den aktive partisjonen. (For den saks skyld kunne en av de litt bedre Toshibaene være et godt valg).

Endret av ols
Lenke til kommentar

Det er jeg som sørger for vedlikehold av PCen, derfor er det like greit å kjøpe over nett. Jeg kommer uansett til å dele opp partisjonen dersom den ikke er det fra før. RAM er såpass billlig at jeg vil ha 512mb. Vil også ha DVD brenner.

Hvordan er AMD sempron i forhold til celeron M?

Lenke til kommentar
Det er jeg som sørger for vedlikehold av PCen, derfor er det like greit å kjøpe over nett. Jeg kommer uansett til å dele opp partisjonen dersom den ikke er det fra før. RAM er såpass billlig at jeg vil ha 512mb. Vil også ha DVD brenner.

5421765[/snapback]

kopiert fra her http://www.hardware.no/artikkel/4975

Er du kun ute etter en svært rimelig prosessor, er utvilsomt de lavere modellene i Sempron-serien det beste valget. En Sempron 2800+ vil være et godt valg i denne klassen. Sempron har nylig også fått støtte for 64-bit-instruksjoner, som sine dyrere storebrødre i Athlon 64-serien alltid har hatt.

Lenke til kommentar

5421765[/snapback]

kopiert fra her http://www.hardware.no/artikkel/4975

Er du kun ute etter en svært rimelig prosessor, er utvilsomt de lavere modellene i Sempron-serien det beste valget. En Sempron 2800+ vil være et godt valg i denne klassen. Sempron har nylig også fått støtte for 64-bit-instruksjoner, som sine dyrere storebrødre i Athlon 64-serien alltid har hatt.

5421866[/snapback]

Har du noen eksempel på PC? Den som ble nevnt lenger opp med sempron 3000+ mobile hadde ikke wlan som er et must.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...