Gå til innhold

Volt på harddisk-indikator LED?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Målte 4,6V på min. Det er nok ikke noe problem å koble til sterkere leds på disse, men det kan hende, avhengig av hovedkort, at du må ha en form for strømforsterker på dem, slik at du f.eks kan ta ut strøm fra en molex-plugg istedet, og bare bruke indikatorkoblingen på hovedkortet til å slå av/på strømmen. (gjøres med en MOSFET/JFET)

Lenke til kommentar

Drunken: Tror du misforsto, vet jo at det er helt vanlig LEDs, men når jeg skal kjøpe er det kjipt å kjøpe en LED som ikke tåler volten og til slutt sier *poff*! :p

jonepet: Hmm, takk for tipset! Skjønnet poenget ja, men prøver heller å finne en LED som tåler sånn ca. 5 volt! :)

Lenke til kommentar

jonepet: Var de 4,6 voltene du målte med en lysdiode koplet til eller ikke? Dersom det var ubelastet så tipper jeg at hovedkortet har en strømbegrenser slik at alle standard leds kan brukes.

Men ellers er det lett å lage en transistor-kopling som gjør at du kan bruke andre leds, eller kraftigere saker dersom det er ønsket.

EDIT: feks slik

post-26557-1136908383_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ligger en strømbegrenser der ja. Mitt kort stopper den på 40mA (kortsluttet amperemeter over den). Målte den med belastning, og da lå den på 1,9V. Testet også med en standard rød lysdiode, og denne lyste normalt.

Med andre ord, spenningen har ikke noe å si. Den er begrenset på 40mA strøm. (kan variere etter hovedkort, men regner med at det er en standard/et referansedesign som sier noe om dette)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Kjempefint om du får gjort det, kjekt å vite :p

Jeg ville ihvertfall hatt en strømbegrenser der hvis det var jeg som designet hovedkortet. Jeg har også prøvd å bruke en standard 2,2v/30mA led på mitt Abit NF7 når jeg tenker meg om, og det gikk kjempefint.

EDIT: Som jeg tenkte. Takk jonepet :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

det må vel sies at det er ikke HK som leverer strømmen.... den kommer fra harddiskene. Signalet blir bare sendt via HK før det går til LED. Personlig ville jeg aldri ha belastet denne utgangen siden det da kan skade kontrolleren i disken. Bruk en optokobler du, det sikkreste som finnes :thumbup:

Lenke til kommentar

Skummet litt igjennom de der, og ser nå at HDled er aktiv lav. Det gjør at den transistorkoplingen jeg har tegnet opp over der aldri vil funke.

Men jeg stiller meg litt tvilende til at en overbelastning her kan skade kontrolleren i disken. Hvis det var noe som burde gå så er det jo kun transistoren og/eller resistorer i kretsen, da jeg tviler på at denne er direkte koplet til selve harddiskkontrolleren. Ville jo vært utrolig teit i tilfelle, kortslutter du HDled så dør disken liksom.

Lenke til kommentar
Som sagt så om du kobler en optokobler på hk der du vanligvis kobler dioden så kan du overhode ikke ødelegge noe... En liten sikkerhet liksom

5417852[/snapback]

Da har dem ikke noen fysisk kontakt med hverandre, da er de to kretsene totalt avskilt fra hverandre.

Det blir på en måte som før (med bare en standard lysdiode på 10mA), bare at du putter dioden i liten svart boks, og en lysfølsom transistor. :)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...