Gå til innhold

Hvorfor mangler ISO-verdi i EXIF fra D70/D70S?

Anbefalte innlegg

Hvorfor har det seg slik at ISO-verdien i EXIF fra Nikon D70/D70S mangler? Egentlig ganske irriterende, spør du meg!

"ISO = Unknown" er det jeg får ut om ISO-verdien fra EXIF'en fra nevnte kamera.

Jeg har ett Nikon D70S selv og har lagt merke til dette på mitt eget. I tillegg har jeg søkt igjennom de som har lagt ut bilder under Bildekritikk med D70S og D70.. og ingen av disse har ISO-info i EXIF heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken software bruker du til å hente ut exif-informasjonen? Har ikke selv erfaring med nevnte modell, men hvis noen med erfaring skal kunne gi det et utfyllende svar, bør de ha alle opplysninger om hvor problemet med å hente ut info kan oppstå. Tror nemlig ikke at det burde være et problem.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Nikon har, av en eller annen grunn, valgt å legge informasjonen om ISO-verdi på et ikke-standard sted i EXIF. Flere bildebehandlingsprogrammer er i stand til å håndtere dette.

Bibble, som jeg bruker til postprosessering av raw, flytter ISO-verdien til standardfeltet på jpeg-output, mens f.eks ACDsee (sp?) er i stand til å finne informasjonen der den ligger opprinnelig. Det _tror_ jeg Picasa gjør også.

Lenke til kommentar
Nikon har, av en eller annen grunn, valgt å legge informasjonen om ISO-verdi på et ikke-standard sted i EXIF. Flere bildebehandlingsprogrammer er i stand til å håndtere dette.

Bibble, som jeg bruker til postprosessering av raw, flytter ISO-verdien til standardfeltet på jpeg-output, mens f.eks ACDsee (sp?) er i stand til å finne informasjonen der den ligger opprinnelig. Det _tror_ jeg Picasa gjør også.

5414834[/snapback]

Der ligger hunden begravd, ja. Tenkte det hadde noe med softwaren å gjøre. Picasa er forøvrig et program jeg har stor glede av til slike formål. Bruker det til å holde oversikt over bildene som ligger åpent for familibruk på pc'en. Grei til å lese av de enkleste data, grei til å teste ut effekter og cropping (den har non-destruktiv redigering, som er greit når man har er litt stresset under skalpen).

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere funnet et program som flytter ISO-verdien til "riktig" felt, slik at ISO-verdien vises i ACDsee (og sikkert flere programmer også).

Sitter på jobb nå, og husker ikke hva programmet het, men forsøkte å Google på "Isofix+Nikon":

http://www.google.no/search?hl=no&rls=GGLG...=S%C3%B8k&meta=

Finner blant annet denne siden( http://www.stevesforums.com/forums/view_to...764&forum_id=58 ), hvor bl.a. et program omtales:

http://www.vandrasik.com/software/IsoFix12.zip

Som nevnt, jeg husker ikke om det er det samme som jeg har funnet tidligere. Men det er verdt å forsøke.

Kjekt å ha ISO-verdien tilgjengelig.

EDIT: glemte en link

Endret av orjan76
Lenke til kommentar

Da var det ikke software-relatert, men derimot at Nikon har lagt det på ett ikke standardisert sted i EXIF. ISO vises fra andre kameraer.

Programmer? EXIF-tillegg til Firefox, PSP og Photoshop.

Eksempel på EXIF hentet fra Firefox med FxIF v0.2.2:

Camera Make: NIKON CORPORATION

Camera Model: NIKON D70s

Image Date: 2005:12:11 15:33:07

Flash Used: No

Focal Length: 70.0mm (35mm equivalent: 105mm)

Exposure Time: 0.013 s (1/80)

Aperture: f/4.5

White Balance: Auto

Metering Mode: Matrix

Exposure: program (Auto)

Camera Make: Canon

Camera Model: Canon EOS-1D Mark II

Image Date: 2005:12:17 21:21:27

Focal Length: 400.0mm

CCD Width: 6.56mm

Exposure Time: 0.0031 s (1/320)

Aperture: f/4.0

ISO equiv: 100

White Balance: Auto

Exposure: shutter priority (semi-auto)

Exposure Mode: Auto Bracketing

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i pl, det ligger som tidligere nevnt under "MakerNote (Nikon)" (tag 02). Så da har jeg både FxIF 0.2.2 og Opanda IExif 2.2.5 installert, så da får jeg vel i pose og sekk! ;)

Men er det noen som aner hvorfor Nikon har lagt ISO-verdien på ett ikke-standardisert sted i EXIF? Hva i hule er meningen liksom?

Lenke til kommentar

På Nikon D2X er ISO-verdien der den skal være:

Camera Make: NIKON CORPORATION

Camera Model: NIKON D2X

Image Date: 2005:12:30 11:29:39

Focal Length: 170.0mm (35mm equivalent: 255mm)

Exposure Time: 0.017 s (1/60)

Aperture: f/14.0

ISO equiv: 100

White Balance: Manual

Light Source: Fine Weather

Exposure: Manual

Exposure Mode: Manual

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...