kak Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hvorfor har det seg slik at ISO-verdien i EXIF fra Nikon D70/D70S mangler? Egentlig ganske irriterende, spør du meg! "ISO = Unknown" er det jeg får ut om ISO-verdien fra EXIF'en fra nevnte kamera. Jeg har ett Nikon D70S selv og har lagt merke til dette på mitt eget. I tillegg har jeg søkt igjennom de som har lagt ut bilder under Bildekritikk med D70S og D70.. og ingen av disse har ISO-info i EXIF heller. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Hvilken software bruker du til å hente ut exif-informasjonen? Har ikke selv erfaring med nevnte modell, men hvis noen med erfaring skal kunne gi det et utfyllende svar, bør de ha alle opplysninger om hvor problemet med å hente ut info kan oppstå. Tror nemlig ikke at det burde være et problem. Endret 10. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Nikon har, av en eller annen grunn, valgt å legge informasjonen om ISO-verdi på et ikke-standard sted i EXIF. Flere bildebehandlingsprogrammer er i stand til å håndtere dette. Bibble, som jeg bruker til postprosessering av raw, flytter ISO-verdien til standardfeltet på jpeg-output, mens f.eks ACDsee (sp?) er i stand til å finne informasjonen der den ligger opprinnelig. Det _tror_ jeg Picasa gjør også. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Nikon har, av en eller annen grunn, valgt å legge informasjonen om ISO-verdi på et ikke-standard sted i EXIF. Flere bildebehandlingsprogrammer er i stand til å håndtere dette. Bibble, som jeg bruker til postprosessering av raw, flytter ISO-verdien til standardfeltet på jpeg-output, mens f.eks ACDsee (sp?) er i stand til å finne informasjonen der den ligger opprinnelig. Det _tror_ jeg Picasa gjør også. 5414834[/snapback] Der ligger hunden begravd, ja. Tenkte det hadde noe med softwaren å gjøre. Picasa er forøvrig et program jeg har stor glede av til slike formål. Bruker det til å holde oversikt over bildene som ligger åpent for familibruk på pc'en. Grei til å lese av de enkleste data, grei til å teste ut effekter og cropping (den har non-destruktiv redigering, som er greit når man har er litt stresset under skalpen). Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hm. Picasa viser vist ikke ISO-verdier med EXIF fra Nikon. Lenke til kommentar
orjan76 Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Nikon har, av en eller annen grunn, valgt å legge informasjonen om ISO-verdi på et ikke-standard sted i EXIF. Flere bildebehandlingsprogrammer er i stand til å håndtere dette. Jeg har tidligere funnet et program som flytter ISO-verdien til "riktig" felt, slik at ISO-verdien vises i ACDsee (og sikkert flere programmer også). Sitter på jobb nå, og husker ikke hva programmet het, men forsøkte å Google på "Isofix+Nikon": http://www.google.no/search?hl=no&rls=GGLG...=S%C3%B8k&meta= Finner blant annet denne siden( http://www.stevesforums.com/forums/view_to...764&forum_id=58 ), hvor bl.a. et program omtales: http://www.vandrasik.com/software/IsoFix12.zip Som nevnt, jeg husker ikke om det er det samme som jeg har funnet tidligere. Men det er verdt å forsøke. Kjekt å ha ISO-verdien tilgjengelig. EDIT: glemte en link Endret 10. januar 2006 av orjan76 Lenke til kommentar
kak Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Da var det ikke software-relatert, men derimot at Nikon har lagt det på ett ikke standardisert sted i EXIF. ISO vises fra andre kameraer. Programmer? EXIF-tillegg til Firefox, PSP og Photoshop. Eksempel på EXIF hentet fra Firefox med FxIF v0.2.2: Camera Make: NIKON CORPORATIONCamera Model: NIKON D70s Image Date: 2005:12:11 15:33:07 Flash Used: No Focal Length: 70.0mm (35mm equivalent: 105mm) Exposure Time: 0.013 s (1/80) Aperture: f/4.5 White Balance: Auto Metering Mode: Matrix Exposure: program (Auto) Camera Make: CanonCamera Model: Canon EOS-1D Mark II Image Date: 2005:12:17 21:21:27 Flash Used: No Focal Length: 400.0mm CCD Width: 6.56mm Exposure Time: 0.0031 s (1/320) Aperture: f/4.0 ISO equiv: 100 White Balance: Auto Metering Mode: Matrix Exposure: shutter priority (semi-auto) Exposure Mode: Auto Bracketing Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hvis du har et program som kan konfigureres så finner du verdien her: MakerNote/ISO Speed Used Lenke til kommentar
pl Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hvis du har et program som kan konfigureres så finner du verdien her: MakerNote/ISO Speed Used 5418665[/snapback] Opanda Exif leser ISO verdi fra D70 http://www.download.com/Opanda-IExif/3000-...tml?tag=lst-0-2 Lenke til kommentar
kak Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Det har du helt rett i pl, det ligger som tidligere nevnt under "MakerNote (Nikon)" (tag 02). Så da har jeg både FxIF 0.2.2 og Opanda IExif 2.2.5 installert, så da får jeg vel i pose og sekk! Men er det noen som aner hvorfor Nikon har lagt ISO-verdien på ett ikke-standardisert sted i EXIF? Hva i hule er meningen liksom? Lenke til kommentar
kak Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 På Nikon D2X er ISO-verdien der den skal være: Camera Make: NIKON CORPORATIONCamera Model: NIKON D2X Image Date: 2005:12:30 11:29:39 Flash Used: No Focal Length: 170.0mm (35mm equivalent: 255mm) Exposure Time: 0.017 s (1/60) Aperture: f/14.0 ISO equiv: 100 White Balance: Manual Light Source: Fine Weather Metering Mode: Matrix Exposure: Manual Exposure Mode: Manual Lenke til kommentar
kak Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Nå har jeg tatt en titt på diverse bilder tatt med Nikon D70/D70S under Bildekritikk her på forumet, og det ser ut som om Photoshop fjerner "MakerNote (Nikon)" fra EXIF. PSP (Paint Shop Pro) gjør det derimot ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå