Gå til innhold

Treg pålogging til 2003 Server (løst)

Anbefalte innlegg

Opplever her at pålogging tar ganske lang tid. Det er ikke sånn at det er uutholdelig, men jeg kan ikke forstå hva som tar så lang tid.

Det er akkurat som at det henger under "aktiverer personlige innstillinger"

Spesielt er dette under aller første pålogging på både pc og terminal-server, men mest på pc.

Jeg bruker jo Group Policy og et lite loginscript, men jeg kan ikke forstå at det er dette som gjør at det tar lang tid.

Også må det jo også nevnes at jeg bruker Folder Redirection på det meste, så kan det ha noe med saken å gjøre? Eller er det bare det at det er opprettingen av den lokale brukeren som tar lang tid?

Ellers er DNSen i orden, den er skrevet inn i førstevalg av DNS på klienten og ingenting annet er det problemer med. Har switchene meget å si i denne saken? For jeg lurer på om det er et poeng å oppgradere til megabit switcher ettersom serverne har megabit-inngang på nettverkskortet.. Ihvertfall kjerneswitchene kunne kanskje ha vært mer enn 100Mb?

Edit: Oppdaterte emnefeltet. Fordi nå av en eller annen merkelig grunn så får ikke klientene nylig oppdaterte loginscript. Dette merker jeg ved at jeg i går lagde til et script som sjekker hvilken maskin som logger på. Om det er fra en terminal-server eller en vanlig pc. Om det er en av delene så kommer det fram et vindu der det står "dette er en datamaskin" og "dette er terminal". Dette gjorde jeg bare for å enkelt finne ut om scriptet fungerte.

Men nå har jeg oppdatert scriptet, altså fjernet disse meldingene. Men likevel kommer de fram! Det er bare ett enkelt script som kjører og det står ikke noe i scriptet om dette lenger.

Edit2: Scriptet var problemfritt. Det var bare det at det kjørte feil script. :roll:

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror du har ett dns problem, har du satt dns til å peke til ipen på serveren, i steden for en dns på utsiden(internett)

5413852[/snapback]

Jepps, har gjort det. Ingenting galt med DNS serveren. Den har korrekte zones og jeg får pinget og har god trafikk gjennom serveren. Men det skal nevnes at vi har to domenekontrollere her på grunn av at vi hadde nylig en krasj og begge har DNS-server installert som kopierer zonen til ISPen (Fylkeshuset).

Edit:

Fant ut at om en OU kun inneholder brukere, så kan jeg bare deaktivere computer settings på policyen ettersom det ikke er datamaskiner der. Dette gjør kanskje at påloggingen går litt raskere, men jeg har ikke merket noe spesielt enda.

Men det som kanskje er litt merkelig er at pålogging på en terminal-server med et brukernavn som er logget inn flere ganger før også tar ganske lang tid. Med lang tid mener jeg kanskje rundt 10 sekunder. Med PC tar det flere minutter. Kanskje opp til 5 minutter.

Og på Windows 2000 maskiner går påloggingen superraskt! Mellom 5-10 sekunder maks! Derfor lurer jeg på om det har noe med hvordan XP funger i motsetning til 2000.

Edit: Jeg anser nå problemet som løst egentlig. Innloggingen går vistnok ikke tregere enn vanlig. Men det viser seg at all form for redirecting av folders sakker innloggingen en del. Ettersom vi har folder redirecting på alt unntatt start-meny, er det nok det som sakker innloggingen. Ellers er det en innstilling i Group Policy som gjør at man lan slå av offline files og den synkroniseringen som skjer under avlogging.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...