Gå til innhold

Hjelpe eller ikke hjelpe


Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faen han siste hadde jeg gjort som med loomy og gitt han et spark i ræva så hardt at han kjente det i panna.

Du gjør han bare en bjørnetjeneste ved å skrive jobbsøknader for han! du er jo f.. ikke mora hans. Det er grenser for hva man skal forvente av venner.. Skal jeg bare la resten av lærlingtiden ligge, flytte ut i egen leilighet. kjøpe meg det jeg har lyst på, også gi faen i resten bare fordi jeg har venner?? det er uansvarlig, og da fortjener man ikke venner. Han kameraten setter ikke pris på hva du gjør for han fordi han skjønner det ikke. Da hadde han satt seg ned og gjort det selv.

Det er forskjell på å si ifra og å gjøre noe for noen. Synes du skulle latt han lære på den harde måten, siden det hadde vært bedre for han senere.

 

Jeg er selv 19 år og sliter med godt over 40 000 i gjeld som jeg må betale på hver måned. Dette p.ga. noe dumt jeg gjorde, og på 5 min gikk jeg fra å ha masse $ til 40 i minus.

 

Men dette er ting som jeg ordner selv. har kamerater som sikkert hadde hjulpet meg, og har ei dame som ikke hadde blunka et sekund på å gi meg alt hun tjente for å slette gjelda. Men man er mann og holder kjeft og tar et tak selv. Her i huset kaller vi det å være voksen.

 

Han andre som ikke har noe sted å bo har ikke noe å bekymre seg for. I militæret trenger man ikke å bruke en krone, og man har masse dødtid som man kan bruke på å lete etter leilighet og jobb. Da bør han klare å spare opp en del(i tillegg til dimmetillegget som han får)som sørger for at han kan bo et sted til han kommer ordentlig inn i jobb, evt finner en hvis han ikke har gjort det.

Lenke til kommentar
Venner SKAL hjelpe venner UANSETT situasjon!!

5415682[/snapback]

 

Med den holdningen, og litt feile venner, havner du fort i problemer selv. Venner hjelper venner, innenfor rimelighetens grenser. ;)

5416569[/snapback]

 

Tenker da på ekte venner.

Venner du f.eks. har vært venner med hele livet.

Eller venner som er så gode venner at de garantert er gode venner, og ikke sånne "venner" som er med deg fordi du har en kraftig pc, tøff moped / bil eller deilig søster..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Selvsagt skal du hjelpe. Skjønner ikke at du spør en gang. Ikke tro at du gjør en utenomdetvanlige god gjerning når du hjelper vennene dine. Det er vanlig folkeskikk. Lån dem gjerne penger, gi dem tak over hodet og hjelp dem med jobbsøking.

Lenke til kommentar

Tror du bør få disse menneskene til å innse hva som skjer, gjerne ta kontakt med andre venner og familie, og ta en skikkelig prat med dem

 

Når det gjelder inkassokravet, er det viktig å kontakte de som har utstedt kravet og samarbeide med dem om innbetaling, dette er tommelfingerregelen hvis man har gjeld. Alltid forklar situasjonen for dem, da de hjelper deg mer på denne måten. Kreditor er som man vet interessert i å få pengene tilbake, og det er relativt kjedelig dersom kravet øker samtidig som kompisen din ikke betaler tilbake. Dersom han har noe familie (som vil hjelpe) kan det også lønne seg å dekke hele kravet med en innbetaling, men det virker som om ingen er interessert i d. :p

 

Var vel bare det jeg har å tilføye, driver litt med administrasjon av inkassokrav selv og det er dette jeg har av erfaringer så langt. Men som sagt, du bør virkelig sparke ham i balla så han kommer i gang og gjør noe. Ungdom som til og med har skole i tillegg til jobb, vil ikke ha noen problemer med å skaffe denne summen med penger (20 000). Altså handler dette om ansvar og tiltak:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...