Christian86 Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Har to kamerater (gode) som sliter virkelig. Han ene har ikke hatt hjem (fast sted å bo) de siste mndene, men er i millitæret nå. Så jeg bekymrer meg ikke før han dimmer før tiden eller er tilbake. Han andre er forlovet, men har inkassokrav på rundt 20 000 kr mot seg, ingen jobb,leilighet og er nokså doven av seg. På søndag satt en felles vennine og jeg å skrev jobbsøknad for han, samt sendte inn på aktuelle jobber. I går snakket jeg med en jente i klassen min. Vi er begge fra Bærum. Jeg ble litt overrasket over holdningen hennes. Hun kunne ikke forstå hvorfor jeg en gang var venn med dem når de slet slik. "du har ikke plikt til å hjelpe andre familie. Sliter de, så skal du hjelpe". Jeg forstår det med plikt, men er det virkelig slik at man ikke skal hjelpe venner osv når man ser de trenger det? Sistemann har dame,leilighet og en mulighet for utdannelse. Han første er det litt mer problemer med. Er jeg stokk dum som prøver å hjelpe så godt jeg kan? Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Nei. Det er da hun som er stokk dum, ikke du. Koselig at du hjelper vennene dine Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Det er vel et lite bevis på hvor lite bærumsbærter har i hodet. PS! LEIF WAS HERE! Endret 10. januar 2006 av Lolliken Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 er jo derfor vi har venner, netopp for å hjelpe hverandre Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Bare å hjelpe, men til en viss grad. Ikke lån penger og lignende pga veldig lett for de å forsvinne for deg etter militæret. Uansett 20 000 er ikke så mye penger dersom duden klarer å få seg en jobb. hjelp de til å hjelpe seg selv. Jobbsøknader. Se om de klarer å få tatt noen kurs når de er i militæret osv. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Bare å hjelpe, men til en viss grad. Ikke lån penger og lignende pga veldig lett for de å forsvinne for deg etter militæret. Uansett 20 000 er ikke så mye penger dersom duden klarer å få seg en jobb. hjelp de til å hjelpe seg selv. Jobbsøknader. Se om de klarer å få tatt noen kurs når de er i militæret osv. 5413934[/snapback] har ikke tenkt å låne bort penger. Bare hjelpe han med å få alt på spor. Få dagpenger,studiepenger osv. Uansett sistnevnte skylder meg 700 kr, men han kommer ikke inn i millitæret pga pyskiske ting. Han første skyldte meg 100 kr, men gav opp. han få bare ikke låne mer av meg, fordi han er så elendig til å betale tilbake. Endret 10. januar 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Så lenge det ikke går ut over deg selv, ser jeg absolutt ingenting galt i å hjelpe dem. Bare sørg for at han dere skrev jobbsøknad for, går på intervju, hvis han blir innkalt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 går neppe utover meg, annet enn irritasjonen over latskapen hans Lenke til kommentar
diversity Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg synes det er bra at du hjelper til.. Så lenge du ikke gir dem alt i fanget, og at det ikke går utover deg Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Du er et godt menneske, det skal du ha. Ikke alle som orker og hjelpe andre når de sliter Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 som bestevennen min sa "du er for snill for ditt eget gode". Har allerde skremt hun jeg liker med å være for snill med hun (hun liker det) Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Fortsett og var snill, du. Men, ikke bli for dumsnill Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Fyren i militæret, som har innkasso krav på 20.000 kr, kan betale det ved å bruke summen har får av militæret når han dimmer. Dimmesummen ligger på rundt 15-20k tror jeg. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 første person har ikke vgs ferdig,hjem eller jobb andre person har hus,men inkasso, men må fullføre siste året på vgs Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Kremt.. Har jeg forstått dette rett, hun forstår ikke hvorfor du er venn med folk som sliter? I så fall må det være det mest egoistiske og idiotiske menneske jeg har hørt om.. Om du vil og du kan, er det ingenting i veien for å hjelpe. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 hadde en kamerat av meg fått bare litt problemer med den minste ting så hadde jeg hjulpet han. å si at du ikke skal hjelpe noen som trenger hjelp, er det samme som å si "Jeg er en idiot som ikke tenker normalt, og er kun med perfekte folk". Venner SKAL hjelpe venner UANSETT situasjon!! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Klart du skal være hjelpsom, men det finnes grenser. Hvis det går alvorlig ut over ditt eget liv, bør du ha bein i nesa nok til å si "hør her, nå får du jammen bidra litt selv her hvis du fortsatt vil ha hjelp av meg". Du trenger ikke ditche dem fordi de sliter, for å si det sånn, men som sagt, det finnes grenser. Lenke til kommentar
Silje: Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Bra at du hjelper til, men pass på så du ikke blir dum-snill:) Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Venner SKAL hjelpe venner UANSETT situasjon!! 5415682[/snapback] Med den holdningen, og litt feile venner, havner du fort i problemer selv. Venner hjelper venner, innenfor rimelighetens grenser. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Når det gjelder dovendyret; jeg foreslår at du hjelper han ved å gi han et realt spark i ræven og/eller ballene. IKKE skriv jobbsøknader for han, det får han pinadø delta i selv. Du kan derimot gjerne hjelpe han med å skrive søknader hvis det er behov for det. I tillegg kan du gjøre ditt for å prøve å skaffe han en jobb, dvs. nevne for venner og bekjente at du har en kamerat som blabla, og denslags. At du og en vennine skal sitte og skrive søknader, mens han ser på Hotel Cæsar er veffal bare tull Andre person har hus, men inkasso, men må fullføre siste året på vgs Si meg, hvor gammel er vedkommende? Høres ut som en særdeles spesiell situasjon. Har aldri hørt om VGS-elever som har inkassokrav og, ikke minst, hus Endret 10. januar 2006 av Loomy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå