Gå til innhold

Hjelpe eller ikke hjelpe


Christian86

Anbefalte innlegg

Har to kamerater (gode) som sliter virkelig. Han ene har ikke hatt hjem (fast sted å bo) de siste mndene, men er i millitæret nå. Så jeg bekymrer meg ikke før han dimmer før tiden eller er tilbake.

 

Han andre er forlovet, men har inkassokrav på rundt 20 000 kr mot seg, ingen jobb,leilighet og er nokså doven av seg.

 

På søndag satt en felles vennine og jeg å skrev jobbsøknad for han, samt sendte inn på aktuelle jobber.

 

I går snakket jeg med en jente i klassen min. Vi er begge fra Bærum. Jeg ble litt overrasket over holdningen hennes. Hun kunne ikke forstå hvorfor jeg en gang var venn med dem når de slet slik. "du har ikke plikt til å hjelpe andre familie. Sliter de, så skal du hjelpe".

 

Jeg forstår det med plikt, men er det virkelig slik at man ikke skal hjelpe venner osv når man ser de trenger det?

Sistemann har dame,leilighet og en mulighet for utdannelse. Han første er det litt mer problemer med.

 

Er jeg stokk dum som prøver å hjelpe så godt jeg kan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å hjelpe, men til en viss grad.

 

Ikke lån penger og lignende pga veldig lett for de å forsvinne for deg etter militæret.

 

Uansett 20 000 er ikke så mye penger dersom duden klarer å få seg en jobb.

 

hjelp de til å hjelpe seg selv. Jobbsøknader. Se om de klarer å få tatt noen kurs når de er i militæret osv.

Lenke til kommentar
Bare å hjelpe, men til en viss grad.

 

Ikke lån penger og lignende pga veldig lett for de å forsvinne for deg etter militæret.

 

Uansett 20 000 er ikke så mye penger dersom duden klarer å få seg en jobb.

 

hjelp de til å hjelpe seg selv. Jobbsøknader. Se om de klarer å få tatt noen kurs når de er i militæret osv.

5413934[/snapback]

 

har ikke tenkt å låne bort penger. Bare hjelpe han med å få alt på spor. Få dagpenger,studiepenger osv.

Uansett sistnevnte skylder meg 700 kr, men han kommer ikke inn i millitæret pga pyskiske ting.

 

Han første skyldte meg 100 kr, men gav opp. han få bare ikke låne mer av meg, fordi han er så elendig til å betale tilbake.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Klart du skal være hjelpsom, men det finnes grenser. Hvis det går alvorlig ut over ditt eget liv, bør du ha bein i nesa nok til å si "hør her, nå får du jammen bidra litt selv her hvis du fortsatt vil ha hjelp av meg". Du trenger ikke ditche dem fordi de sliter, for å si det sånn, men som sagt, det finnes grenser. ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder dovendyret; jeg foreslår at du hjelper han ved å gi han et realt spark i ræven og/eller ballene. IKKE skriv jobbsøknader for han, det får han pinadø delta i selv. Du kan derimot gjerne hjelpe han med å skrive søknader hvis det er behov for det. I tillegg kan du gjøre ditt for å prøve å skaffe han en jobb, dvs. nevne for venner og bekjente at du har en kamerat som blabla, og denslags. At du og en vennine skal sitte og skrive søknader, mens han ser på Hotel Cæsar er veffal bare tull :)

 

Andre person har hus, men inkasso, men må fullføre siste året på vgs

Si meg, hvor gammel er vedkommende? Høres ut som en særdeles spesiell situasjon. Har aldri hørt om VGS-elever som har inkassokrav og, ikke minst, hus :wow:

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...