Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab vs Audi

voluz

Anbefalte innlegg

Som mange her vet leter jeg etter en Audi å kjøpe. I mangel av bil for tiden har jeg lånt en Saab 9-5 2.0T 2002-modell med alt tenkelig utstyr og ca. 200 villige hester...

Må ærlig innrømme at jeg begynner å vakle litt i valget av bilmerke, og at Saab muligens melder seg som kandidat i valgkampen?

Ta f.eks. denne Audi'en, mot denne Saab'en.

Begge 2003-modeller, svarte og med Xenon. Begge har også ryggesensor, cruise control, ESP, tåkelys, sportsunderstell og sportsseter osv.

Audi'en kan maks (innenfor en normal pris, ca. 7000,- steg 1) chippes til 196 hk / 322 Nm, mens Saab'en kan for samme sum penger chippes til 220 hk / 340 Nm.

I tillegg er Saab'en en stor bil, på størrelse med A6. Når man sitter baki er det et hav av plass, mens på A4'en er vel plassen bak mildt sagt begrenset. Den ovennevnte Saab'en har dessuten 5-trinns automatkasse med F1-giring (hendler på rattet) og sort skinninteriør. Den har også bare kjørt 66 000 km i motsetning til Audi'ens 135 000 km.

Saab 9-5 er vel dessuten helt i toppen på "færrest feil"-statistikken, mens Audi vel aldri har hevdet seg særlig bra på den statistikken... Vet ikke hvor lenge Audi går, men 9-5'en jeg for tiden låner har gått over 300 000 km, og den går som ei klokke fortsatt...

I Audi'ens favør kommer imidlertid det geniale Quattro (4x4) systemet, hakket bedre design, i hvert fall på hekken, og den har navigasjon (riktignok en liten en med bare piler i kjørecomputeren).

Hva er det beste valget mon tro? ;)

Ta gjerne Saab vs Audi på generelt grunnlag også...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørst hvor du kjørere egentlig..

4*4 kan jo være praktisk, da. Men trenger du det ikke, så hadde jeg kanskje tatt saaben.

Syns begger biler har meget god komfort og.

Men, siden jeg hater kvaliteten på VW/Audi/Skoda så ville jeg valgt Saab.

ketchez.

Lenke til kommentar

Er vel (dessverre) sant at Saab borger for klart høyest kvalitet ja.

Er vel i grunn Saab som vil være det mest fornuftige kjøpet da? Har jakta på en A4 1.8TQ i 2-3 mnd. nå, og er litt redd for at jeg kommer til å angre på Saab-kjøpet når jeg har svidd av 280 000,- på en Saab liksom... Spesielt den dagen jeg står og spøler på vinterføre, mens jeg med en Quattro kunne cruiset uten bekymring. :p

*bah* :p

Lenke til kommentar

Min subjektive mening:

Saab er en sofistikert bil med karakter. Det kan dessverre ikke sies om Audi, som passende nok velger å kalle en av modellene sine A4. Ser sikkert 10 Audier for hver nyere Saab på veiene.

Det finnes (etter min mening) knapt bedre førermiljø enn Saab's. Og vinterkjøring? Konge. Hadde faktisk en gammel Saab 99, har aldri følt meg tryggere på vinterføre.....

T'Weed

Lenke til kommentar

Audien er gått alt for langt. Navigasjonsenheten er ikke noe å skryte av, er mer sjekt å ha vist man får det med.

Saaben er jo saab, litt spesiell, men en bil med mer "status" en en A4.

Gå for saaben du, stor og romslig bil, A4 er det liten plass bak

Lenke til kommentar

Saab er veldig bra iallefall.. tror den er det beste valget av de to du har der.. hadde km standen vært lavere på audien hadde den stilt sterkere.. De er veldig flinke med turbo å slikt saab... som du sier så kan den trimmes ganske bra!! :love:

Lenke til kommentar
Jeg syns forsåvidt at Saab er "finere" biler enn Audi, men har prøvd trimma 9000 turbo med langt over 200 hester på forhjula og det var ikke bare lett å få den bilen til å ta tak i veien ved fullt gasspådrag. På våte og glatte veier må den være et lite helvete å kjøre.

5413978[/snapback]

Teller ikke mange stemmer til Audi her akkurat. ;) Så utifra dere burde jo valget være enkelt, hehe...

Og ja, heftig å temme 220 hk på sleip vegbane - på tørr også forsåvidt - ettersom hjulene både skal svinge og dra.. Man trenger isåfall ESP, men må holde godt grep om rattet likevel ja...

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart gått for Saaben. Det er en finere bil (imo), den har mye bedre seter, finere interiør, bedre plass baki, jeg tror den har større bagasjerom (det er en liten stemme som sier meg det), den er noe av det beste du kan kjøre med på vinterføre (hvertfall av tohjulsdrevne biler). :)

Lenke til kommentar

Saab er topp på alt. Noe som kanskje bør nevnes er at saab har den beste sikkerheten av stortsett alle biler (stiller på toppen sammen med volvo da). Jeg ser ikke en eneste grunn til å velge audien...

Valget mitt hadde vært enkelt.

Spør deg sjøl en ting når man ser på bila: Hva gir mest for penga?

Helt ærlig så skjønenr jeg ikke hva som er så spesielt med audi? Middels sikkerhet, driftsikkerhet og en høy pris for det du får. Ang. kjøreglede veit jeg ikke, veit bare at en saab jeg kjørte på kjøreskolen er noe av det beste jeg har sitti i. Var 9-3 det da...

Synd at Saab snart er konk, "ingen" kjøper saab lenger... noe jeg ikke skjønner..

Lenke til kommentar

Synes den fungerer veldig godt på vinterføre ja. I jula passerte jeg både over Valdresflya og Tyin osv. med 9-5'en - så der fikk den jo kjørt seg. Bilen oppførte seg veldig bra, men kan ikke sammenlikne det med hvordan en 4x4 hadde oppført seg. Aldri kjørt en 4x4 hverken på fint føre eller på vinterføre.

Det som er spesielt med Audi er vel egentlig bare status (og mange synes den er pen da, meg selv inkludert må jeg innrømme) og det geniale Quattro-systemet...

Hadde nesten forventa mye Audi-pros her, men tydeligvis få av dem her. Må visst poste samme innlegg på VW-Audi klubben for å få noe positivt om Audi. ;)

Men som et par av dere nevner. Hvis Saab er så bra, hvorfor kjøper ingen Saab lenger? :p Den er vel kanskje litt overprisa. Kanskje ikke i forhold til hva du får, men i forhold til det "ryktet" den har i markedet. Den er jo dyrere enn Audi, men har hos Ola Nordmann langt i fra samme status. Må vel nesten til USA for at Saab skal oppfattes som statusbil blant menig mann.

Sporer litt av her nå... vi diskuterer fortsatt Saab vs Audi. ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at Saab ikke har samme status som Audi, tror jeg kan ha noe med at Audi er fra et land som ligger lenger vekke, og derfor blir den også mer "eksotisk". Ellers har Mercedes og BMW gitt tyske biler et godt rykte, noe Audi kanskje har tjent mer enn fortjent på. Saab sine modeller er ikke nødvendigvis overpriset. De kommer fra et land med høye produksjonskostnader, og blir derfor liggende høyere i pris. Så når noen skal ha seg ny bil, og ser på prisene, er det lett å velge den billigste av to kandidater, når spesifikasjonene ser nokså like ut. Saab ligger priset akkurat over veldig manges øvre grense når de skal kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar

Pluss at modellen Saab 9-5 er mange år gammel, mens dens nærmeste konkurrenter som BMW 5-serie, Audi A6, Volvo S80 og Mercedes E-klasse alle har kommet i nye versjoner. Vis meg en nyere test mellom noen av disse bilene og en 9-5 hvor Saaben vinner... :p

Men likevel ville jeg nok foretrukket Saaben fordi Audi som modellbetegnelsen sier, er nettopp "A4".

Lenke til kommentar
Jeg syns forsåvidt at Saab er "finere" biler enn Audi, men har prøvd trimma 9000 turbo med langt over 200 hester på forhjula og det var ikke bare lett å få den bilen til å ta tak i veien ved fullt gasspådrag. På våte og glatte veier må den være et lite helvete å kjøre.

5413978[/snapback]

Teller ikke mange stemmer til Audi her akkurat. ;) Så utifra dere burde jo valget være enkelt, hehe...

Og ja, heftig å temme 220 hk på sleip vegbane - på tørr også forsåvidt - ettersom hjulene både skal svinge og dra.. Man trenger isåfall ESP, men må holde godt grep om rattet likevel ja...

5416869[/snapback]

Holde godt må man, men det går helt fint :D Jeg har da 200 gamp på forhjula uten å slite nevneverdig av den grunn. Antispinn er så absolutt en fordel, det samme er retningsstabile dekk!

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en ny Saab 9-5 i sommer, riktignok med en tre liters diesel-motor. Deilig bil. A6 ble vraket i forhold. Nå skal det sies at vi har alt tenklig utstyr(vil jeg tro) og at bilen ikke var billig, men den har vært veldig flink hittil. Har i tillegg en 9-3 Aero Cabriolet, to og et halvt år gammel. Veldig gode biler, og de ser pene ut.

Når det er sagt har vi også erfaringer med Audi, og en rettsak etter diverse feil på en A6 personbil. Joda, det er greie biler, så lenge de går, men med en gang det blir noe tull så blir det virkelig tull også...

Samtidig kjøpte farfar seg nettopp en ny S4.

Men står valget mellom en A4 og en 9-5, så ville jeg, lite bilkyndig som jeg er, valgt 9-5en. For det første er det en pen bil, den er heller ikke like vanlig som A4'en som vel er en av de vanligste bilene i sin klasse.

Eneste er at Saaben du linker til har sort skinn. Jeg ville ikke levd uten champagne-skinn. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...