Gå til innhold

Fjerne virus fra DOS - NTFS

ZoRaC

Anbefalte innlegg

NAV(Norton AntiVirus) hadde jo en snedig funksjon i tidligere versjoner der du kunne lage "rescue-disks" på 5 disketter, som du kunne boote fra og få fjernet virus. Dette var jo snedig siden det ofte var systemfiler som var litt "vanskelige" å "rense" fra windows.

En tanke slo meg plutselig:

Hva hvis det er NTFS-partisjoner?

Er det ikke mulig å bruke slike disketter da?

Eller er det mulig å boote slik at du får tak i NTFS i DOS på en enkel måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjører fortsatt Fat32 nettopp pga ting som dette.. jeg har hatt en del fæle opplevelser med kombinasjonen fat/ntfs/re-installeringer..

eks:

C: = NTFS

D: = FAT32

C: skulle formateres, mens alt som skulle bli tatt vare på ble kopiert over til D:

Rebooter med win98 oppstartsdiskett, kommer i dos-promt, skriver Format C:

Rebooter etter format, hva tror du skjer? joda, winXp'n starter opp som vanlig.. Hva i h3lv3te tenkte jeg, og joda, D: var blank som ei barnerumpe.

*gremmes*

Det er vel mest brukerfeil dette her, men lell.. kjører ikke ntfs om jeg spesielt har bruk for det pga extra sikkerhet.

Lenke til kommentar

Quote:

Xvani skrev (2002-09-09 23:27):

Vanskelig formulert sp.mål trenger enkelt svar
:grin:

Dos kan ikke lese NTFS partisjoner

Jeg vet at det er et program som heter NTFSDOS som kan brukes, men freeware'en støtter kun "read".

Det jeg egentlig lurte på var om det finnes noen AV som lager disketter som støtter NTFS?

Lenke til kommentar

Røsk ut c: hd`n og kjør den inn på et annet NT5+ system med oppdatert antivirus programvare. Scan & slett/reparer = finito.

Men hvorfor få virus ? Oppdatert antivirus programvare og sunn fornuft ( ikke åpne merkelige ting fra mail f.eks ) gjør at du neppe blir infisert.

Hilsen virusfri :-)

Lenke til kommentar

Quote:

Hondaen skrev (2002-09-10 12:52):

Røsk ut c: hd`n og kjør den inn på et annet NT5+ system med oppdatert antivirus programvare. Scan & slett/reparer = finito.

Men hvorfor få virus ? Oppdatert antivirus programvare og sunn fornuft ( ikke åpne merkelige ting fra mail f.eks ) gjør at du neppe blir infisert.

Hilsen virusfri :smile:

Det er ikke noe problem å holde seg virusfri (synes jeg da), men er jo en del venner og bekjente som ikke synes det er like lett... :razz:

Lenke til kommentar
Quote:

Hondaen skrev (2002-09-10 12:52):

Hilsen virusfri :smile:

Ja om alle hadde brukt autoupdate ville det vert mye mindre infiserte pc'er i verden, Vet om mange som er sløve med å oppdatere antivirus programmet de bruker. :grin:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...