Gå til innhold

Fagprøve og fremmtiden

Freddish

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har startet som lærling ved en videregående skole, for det meste har arbeidet vært å reparere problemer som f.eks skriver feil, formatere maskiner, fikse trådløs osv osv.

Hva burde jeg starte å øve på slik at jeg er godt forberedt til fagprøven?, hva kan man få i fagprøven?.

Hva synes dere jeg skal gå etter lærlingstiden, jeg tenkte å ta almen. Og etter det er jeg ganske usikker på hva jeg vil videre med IKT, og grunnkurs byggfag. Det skal vell være noe innen IKT regner jeg med.

Takker for all serriøst svar.

mvh Fredrik k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fagprøven vet jeg ingenting om, men jeg vil gi noen forsiktige råd om dine valg videre.

To ting bør du ha i hodet: 1) dette er mine personlige og subjektive meninger og 2) jeg kjenner deg ikke. Jeg kan ta totalt feil utifra deg som person.

Jeg vil råde deg til å ta påbygning slik at du får studiekompetanse. Da står du fritt til å velge enten en helt annen utdanning eller ta IT på høyere nivå.

Det er stor variasjon i synet arbeidsgivere har på IKT-linja, jeg er av dem som er litt skeptisk og foretrekker de med høyere utdanning. Dette relaterer ikke bare til komptetanse, men også modenhet/alder (kompetanse tror jeg forsåvidt er nesten uavhengig av studium og mer relatert til personlige egenskaper).

Arbeidsmarkedet er presset noe som kan gjøre det vanskelg for en med kun IKT-fagbrev å nå opp, men samtidig er lønnsnivået for de med kun fagbrev lavt slik at man således kan være attraktiv i enkelte tilfeller.

Ønsker du en karriere innenfor IT vil jeg med andre ord råde deg til allmenn påbygning og videre studium på høyskole eller universitet. Da kan du i tillegg vurdere om du ønsker å fokusere på drift eller utvikling.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg helt enig med tyldum. Jeg har et fagbrev i IKT-driftsfag, men setter det faktisk like høyt som et diplom jeg fikk på en fotballturnering jeg var med på som 8åring. Jeg prøver ikke å si at jeg mener jeg har gjort feil valg i utdanningen, men kvaliteten på både undervisningen gitt på IKT-Driftsfag og de oppgavene man får som lærling er såpass stor at et fagbrev fra IKT vil ikke si veldig mye om deg og dine kunnskaper.

Det finnes nok av skrekkeksempler fra de folkene jeg gikk på skole med. F.eks var det 2 stk fra klassen som fikk lærlingkontrakt i en kommune som 2 måneder senere setter ut all drift av it-systemer til en bedrift. Lærlingene vil jeg karakterisere som "ikke de skarpeste knivene i skuffen", men disse har alikevel klart å få fagbrevet uten å ha vært borti noen som helst av drifting eller oppsett av systemer. De har i bunn og grunn blitt superbrukere av officepakken.

Men over til det meget positive. Hvis du fullfører 2års læretid så har du faktisk 2 års praksis fra arbeidslivet. Selv om dette er "gammelt" innen du vil være ferdig med en høyere utdanning, så stiller du fortsatt sterkere enn de som gikk almen på vgs.

En ting du bør være obs på. Hvertfall på skolen jeg går nå så krever man 2MX for å komme inn på bachelor-studier. Hvis dette også har skjedd på de andre høyskolene i landet bør du undersøke om almenpåbygg på den skolen du går tilbyr 2MX.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg ser at det er mange som skriver negative ting om fagbrevet, og jeg er i og for seg enig i mye av det dere skriver. Dere nevner at fagbrevet er 0 verdt, og det kan så være. Derfor er det viktig å dokumentere hva du har jobbet med under lærlingtiden, og ha gode referanser. Når du nærmer deg den perioden hvor du skal begynne å søke på jobber - sett deg ned og skriv en GOD søknad og CV, med mye informasjon om hva du har gjort. Jeg har efart at mange ute i arbeidsmarkedet ikke engang vet hva IKT-driftsfag er. Jeg har selv fagbrev, med beste karakter. For mange betyr ikke denne karakteren noe fordi det er noen SLAURER av noen sensorer som gir ut fagbrev og gode karakterer i hytt og pine. Jeg vet selv at karakteren min betyr noe, fordi jeg har jobbet ræven av meg for å få den. Derfor er det ganske provoserende å se at ingen hverken vet hva den står for, eller bryr seg med den.

Du har allerede fått anbefalt av de andre å ta høyere utdannelse. Dette rådet støtter jeg til fulle. Jeg har som sagt fagbrev, og vet hvor hardt arbeidsmarkedet er i dag. Jeg er så heldig at jeg er jente, noe arbeidsgiverne ser på som positivt siden det er et såpass mannsdominert miljø. Det er nok delvis derfor jeg endelig har fått meg en jobb nå.

Når det gjelder selve fagprøven, så er jeg av den oppfatning at den stort sett handler om tre ting: Planlegging, oppsett/gjennomføring av server med tilhørende utstyr (klienter, skrivere, brukere, nettverk osv), og dokumentasjon. Det jeg kan anbefale deg å øve på, er å sette opp et lite nettverk med nettopp disse tingene. Husk å ta notater. De kommer godt med under fagprøven.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg ser at det er mange som skriver negative ting om fagbrevet, og jeg er i og for seg enig i mye av det dere skriver. Dere nevner at fagbrevet er 0 verdt, og det kan så være. Derfor er det viktig å dokumentere hva du har jobbet med under lærlingtiden, og ha gode referanser. Når du nærmer deg den perioden hvor du skal begynne å søke på jobber - sett deg ned og skriv en GOD søknad og CV, med mye informasjon om hva du har gjort. Jeg har efart at mange ute i arbeidsmarkedet ikke engang vet hva IKT-driftsfag er. Jeg har selv fagbrev, med beste karakter. For mange betyr ikke denne karakteren noe fordi det er noen SLAURER av noen sensorer som gir ut fagbrev og gode karakterer i hytt og pine. Jeg vet selv at karakteren min betyr noe, fordi jeg har jobbet ræven av meg for å få den. Derfor er det ganske provoserende å se at ingen hverken vet hva den står for, eller bryr seg med den.

5423163[/snapback]

Er ganske naturlig at veldig få vet hva IKT-driftsfag er. Det startet vel opp i skoleåret 1999/2000 som et testprosjekt på en del skoler og ble vedtatt som en linje for skoleåret 00/01. Referanser er greit, men så lenge basiskunnskapen mangler så gidder de ikke å ringe rundt og sjekke referanser, mye lettere å bare bla over på nestemann som har utdanning de kjenner til og har god erfaring med.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har startet som lærling ved en videregående skole, for det meste har arbeidet vært å reparere problemer som f.eks skriver feil, formatere maskiner, fikse trådløs osv osv.

Hva burde jeg starte å øve på slik at jeg er godt forberedt til fagprøven?, hva kan man få i fagprøven?.

Hva synes dere jeg skal gå etter lærlingstiden, jeg tenkte å ta almen. Og etter det er jeg ganske usikker på hva jeg vil videre med IKT, og grunnkurs byggfag. Det skal vell være noe innen IKT regner jeg med.

Takker for all serriøst svar.

mvh Fredrik k.

5413626[/snapback]

Den fagprøven jeg nå har fått utdelt til øving, (skal ha fagprøve om 2 uker)

1: Lag en kortfattet presentasjon i MS Powerpoint (max 3 sider) av <bedrift>. Beskriv i tillegg dine funksjoner og arbeidsoppgaver for bedriften i det daglige.

2: En tenkt bedrift, <navn>, har behov for nytt datasystem til administrajon og utviklingsavdelingen. (gidder ikke skrive alt her... )

Men her vil det gjerne stå full beskrivelse av bedriften. Står det ikke hva slags bedrift det er, så står man fritt til å "lage" egen. Du skal da gjerne sette opp prisliste på server, x antall maskiner, skrivere, programvare som bedriften trenger.

Oppgave a: Daglig leder vil ha en begrunnelse for dine valg av utstyr med tanke på skrivere sever, nettverk osv. ...

oppgave B: installering av server, oppsett av brukere, grupper, dataområder, deling av filer og skrivere, rettigheter på klientmaskinene, logonscript.. (dette jeg driver å øver på nå) Mulighetene er mange. Ingen prøver vil være 100% like, men det er garantert at du får server...

Oppgave3: lage dokumentasjon for nettverket. Lag gjerne tegninger av hvor ting står, hvordan du ser for deg rommene i bedriften. skrivere står hvor? :)

Oppgave 4: bedriften ønsker internett tilgang og epost. også domenenavn. Lag forslag til løsning...

Sånn ser i værtfall fagprøven til en som just bestod er ut. :) Din kan se anderledes ut, men det er garantert at du får noe om server. Håper dette var noe til hjelp...

Lenke til kommentar

Som darkness| er inne på: referanser er verdt mer enn noe annet.

En god referanse kan sende deg rett inn i jobben. En arbeidsgiver kan gi deg opplæring på det du mangler av kompetanse (og de må de veldig ofte uansett), så det viktigste er at du er punktlig, skikkelig og omgjengelig.

Referanser fra forelesere henger meget høyt.

Men for at de i det hele tatt skal ta deg inn på intervju må søknaden appelere og utdanningsnivå være rett, det er jo klart.

Lenke til kommentar

@Caddy:

Ikke så ille den der. Ganske relevant. Eneste problemet med å gi dette som en prøveform er at de fleste svarene er subjektive.

Det viktigste blir å enten ha samme mening som sensor, eller vektlegge *begrunnelsene* mer enn teknologien.

Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting; det er slik i virkeligheten også. De som sitter på pengesekken må virkelig overbevises om at du trenger pengene mer enn noen andre.

Lenke til kommentar

Caddy: Den oppgaven du øver på nå er forresten veldig stor i forhold til mange fagprøver som blir laget. Litt snodig at de ber om dokumentasjon av nettverket. Skal ikke alt dokumenteres? Daglig leder vil ha begrunnelse for valgene? Skal ikke alle valgene begrunnes enten i dokumentasjonene eller muntlig til sensor? Snodig.

Lenke til kommentar

Min erfaring(som endel av mine kamerater har bekreftet):

Det viktigste under fagprøva er dokumentasjonen(!)

Det nest viktigste er de muntlige spørsmåla

Gløm allt som heter sikkerhet over det nivået å sette et administratorpassord

Ytelse på systemet er ikke viktig(funksjoner over allt annet)

Bruk bare standardløsninger(dvs løsninger sensor sansyndligvis har i sin bedrift)

Det er synd at IKT-faget ikke ligger på et faglig høyere nivå, da jeg tror samfunnet hadde fått mye mer ut av de som kom gjennom faget da.

Videre framover vil jeg som de fleste andre her anbefale å gå videre på høgskole, kansje du kan komme inn på de studiene du vil med bare et forkurs også.

Høyere utdanning er sikkreste måten og få seg jobb(men på ingen måter en garanti), men hvis du ønsker er det også mulig å få en jobb med bare fagbrevet som eneste bevis.

Lenke til kommentar

Min erfaring fra min fagprøve:

Du kan aldri vite hvilken type sensor du får

Det lønner seg å gjøre det beste du kan

Gjør det så sikkert så mulig

Vis interesse og initiativ

Sikt deg mot toppen

Dokumentasjonen er et KLART viktig moment

Det aller viktigste er å alltid har begrunnelse og det å klare å finne en løsning på et problem. Om det kanskje ikke går akkurat sånn som du hadde planlagt - si hvorfor det gikk slik og hvorfor du gjorde det annerledes.

Jeg er forøvrig enig i at det er synd at IKT-faget NOEN ganger ligger på et lavt faglig nivå. Jeg ville aldri satset på at du får en mindre kompetent sensor.

Da jeg tok fagprøven var vi fire stykker i samme bedrift som gikk opp. Jeg var eneste som fikk meget godt bestått. Hvorfor? Fordi jeg var jente. Forhåpentligvis ikke :p Jeg siktet meg i hvert fall høyt, og gjorde det lille ekstra. De andre safet, og fikk en safe karakter.

Lenke til kommentar
CrZy_T: Til info så krever ikke "alle" 2mx, det er kun et krav på IT linjer hvor det er x antall timer med fag som krever litt mer "tallknusing (les:programmering)

5449708[/snapback]

Mye mulig. Det er iallefall noe nye greier som ikke alle vgs-skoler nødvendigvis er klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...