BadSmurf Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Har lest en masse innlegg og guider på hvordan man skal gå fram for å klokke, men jeg kan ikke si jeg blir noe særlig klokere. Finnes det, eller er det noen som har ork til å skrive en liten enkel guide på klokking av følgende systemet. Jeg skal bruke det til spilling(battlefield 2): Hovedkort: Abit NF7 v2.0 Socket A nForce2 Ultra400/MCP CPU: AMD Athlon XP-M 2400+/2GHz (266 MHz) L2 512KB CPU kjøler: Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition Minne: Patriot XBL 512MBx2 DDR PC3200 400MHz CL2-3-2-5 Skjermkort: ATI Sapphire Radeon X800GT 256MB GDDR3 AGP8X Har lest endel gode guider, men ofte brukes det andre typer BIOs i forklaringer eller andre typer system, og da klarer jeg bare ikke å henge med...sorry jeg suger! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hvilken type bios som blir brukt har ikke noe å si. Virkemåten er så og si det samme. Det gjøre veldig likt. For å klokke eks CPU, går du inn i BIOS og leter til du finner en side med FSB og multi (x) Evt overklokking (%) Det er bare til å lete, eller se i manualen til HK. Overklokking skjer gradvis. Vis du har et "intligent" hovedkort, kan du bruke automatisk overklokking. Dvs at du velger hvor mye mer prosent du vil ha, og HK fikse resten. Det bruker jeg atm, dette er pga dårlig kjøling osv. Hvis ikke, er det bare å prøve seg fram. Kanskje øke multi med et hakk, eller FSB opp 3-5. Vil ikke maskinen starte, er det bare å ta ut BIOS batt for å restarte BIOSen. Overklokking av minne har jeg ikke prøvd enda. Jeg er ikke fornøyd med CPU overklokk, og skal gjøre det før jeg går over til minne. Så i den avdelingen kan jeg ikke hjelpe stort. Overklokking av skjermkort er ganske så enkelt. Du finner bare et program du liker. ATi har eget program, ATi Tools Du kan jo prøve dette og se hvordan det går. Evt å prøve Riva Tuner Jeg fikk ikke dette programmet helt til, så jeg bruker PowerStrip Etter innstallasjon er det bare til å finne siden med MHz på core/engine og memory. Først Core/Engine opp 5-10 om gangen. Teste stabiliteten, se om du får artifects. 3DMark0x kan bruker til det. Det gjør du til du for artifacts, så klokker du litt ned, til bildet er bra igjen. Etter det begynner dy på Memoryen, på samme måte på Core Håper dette hjelper litt iallefall:) Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 gå til første valget i biosen din. der endrer du FSB som per i dag står på 166 eller 133 til 200mhz. Minne skal stå på 200mhz. Multiplayer setter du til 11 Og cpu spenning 1.6v Mulig du må sette en det ting over på advanced eller maunell. Etter at dette er testa og stabilt er det bare å leke seg videre. Med din ram kan du sikkert greie 220mhz fsb bare du gir rammen godt med spenning, trur det skal greie 2.9v. du greier nok totalt 220*11.5 eller 220*12 eller en del mer men det må nok litt mer spenning til Eg kjører en xp2500 på 200*12 men dette med HØY vcore. (xp-m trenger ikkje so mye vcore) Bare å spørre vis du får problemer. Har samme hovedkortet..... Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 ok.no sin gamle guide bør kunne følges her. Var iallefall den jeg lærte meg å klokke med, og med samme hk som du har... Hvis du poster noen skjermbilder fra bios så kan jeg forklare hva du forskjellige tingene er solgte mitt hk for 2 dager siden faktisk, hvis ikke kunne jeg ha fiksa det selv Lenke til kommentar
BoOt3r Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 samme hovedkortet som i gamle maskina mi:D pheonix bios<3 siden du var litt nybegynner så sier jeg litt her, men jeg er ikke verdensmester så det er dersom du har den biosen gå til vinduet med FSB,Multiplier osv, FSB ganger (X) multiplier = mhz, dermed høyner du fsb oppover og oppover, men pass på 200tallet da minnen din vil klappesammen rundt dette tallet.. man kan alltidsbruke divider, men det er jeg ikke noe større kjent med. når pcen ikke vil inn i windows kan du alltids høyne VCORE (spenning til cpu), og prøve igjen, etter hvert run sjekk stabilitet med "superpi" og "prime95", for klokking av skjermkortet ville JEG valgt ATI Tool, da det overvåker temperatur på kortet+ det er veldig lett og finne maxclock, bare pass på å klokke minne og gpu separat, når du har funnet max på den ene, klokker du den til std før du klokker den andre.. så kan du stille begge opp til den maximale stabile hastigheten eller litt under.. lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå