Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmetråder i frontrute - Uvanlig?

Gromle

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så få biler som har varmetråder i frontruta? Eneste bilene jeg har sett som har slikt, er Ford og en og annen Saab hvis jeg ikke husker feil.

Er det noen grunn til at ikke flere har det? Eller har mange det uten av at jeg har fått det med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvorfor det er så få biler med slikt, men jeg har det og er storfornøyd. Nesten så man slipper å skrape is :thumbs:

*edit: Der jeg jobba før hadde til og med Transiten varmetråder i forntruta!

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Eneste bilen jeg har prøvd som faktisk hadde varmetråder fremme var en 95 Mondeo. Synes det var skikkelig deilig den gangen.

Kan ikke huske å ha sett valget når man kjøper ny bil (skinn? super-stereo? alu på vinter? automat? osv).

Da jeg sist skulle bytte frontrute (en 6 år gammel Subaru på den tida) kunne jeg enten få standard (5000kr), farget glass (6000kr) eller med varmetråder (9000kr). Husker ikke prisene nøyaktig, men de var omtrentlig sånn.

Prisen på varmetråder var altså ikke avskrekkende. Så hvorfor er det ikke mer vanlig..?

Lenke til kommentar
Prisen på varmetråder var altså ikke avskrekkende. Så hvorfor er det ikke mer vanlig..?

5414106[/snapback]

Det har nok en sammenheng med at store deler av verden ikke har de utfordringene med kulde og is som vi har her i Norge; behovet er med andre ord for lite (i forhold til totalt antall produserte biler) til at det er noe vits i å lage det som standardutstyr hvis 90% av alle bilene aldri trenger det.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Nei, men det forklarer jo ikke hvorfor valget ikke er der ved nybilkjøp..?

Man kan jo velge alt mulig rart annet av ekstrautstyr.

Redigert: jeg mener, når folk som kjøpte bilene nye pøste på med alt mulig annet av ekstrautstyr, hvorfor valgte de ikke tråder fremme? Fikk de i det hele tatt valget?

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Er vel ikke så mange biler der du kan velge varmetråder foran som ekstrautstyr tror jeg. Har en kamerat som har det da, men de funker ikke. Han har en Mondeo, og klager litt over at han ser de når det er mørt og han møter biler. Noen andre som har lagt merke til det?

Tror nok det hadde vært ganske greit å hatt nå om vinteren, men er ikke noe som blir proitert når jeg skal ha ny bil. Blir på nivå med lykteviskere for meg, noe jeg har nå som er veldig greit nå på vinteren med salt og dritt, men ikke noe som blir veldig viktig hvis jeg skal bytte bil.

Hva slags Saab er det som har varmetråder?

Lenke til kommentar
klager litt over at han ser de når det er mørt og han møter biler. Noen andre som har lagt merke til det?

5414415[/snapback]

Ah, stemmer det ja. Bittelite bikubemønster. Synes det var flott, for det "dempet" på en måte det blendende lyset fra møtende biler (delt som om sett med fasetter på en måte). Men trådene er ikke svarte (oransje?) så man ser dem ikke om dagen. Jeg synes det bare var fordeler, og skulle gjerne hatt det igjen.

Lenke til kommentar

Ok, han sa bare at det var veldig irriterende av og til når han kjørte i mørket, og ble vel ikke bedre av at de ikke funker likevel. Leste det i en test av en eller annen bil også at det var irriterende med de trådene du så når det var mørkt og du møtte biler/gatelys. Men er vel forksjellig hvor mye man irriterer seg over det.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg synes heller det var en bra egenskap. Jeg irriterer meg mye mer over vanlige ruter som slipper gjennom "for mye kontrast" på en måte. Det er jo så mange biler med altfor kraftig lys / for høye stilte lykter, og da ser man ikke en dritt foran seg på sin egen vegbane. Spesielt om man har en litt slitt frontrute, då spres lyset enda mer og blender altfor mye.

Denne "nettingen" dempet lyset fra andre biler, samtidig som man så like bra i mørket. Rart at ingen har laget noe slags "filter" i vinduene for å dempe lys fra møtende biler. De eksperimenterer jo med IR og egen skjerm og sånt..

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at trådene i ruta forverrer utsynet i nevneverdig grad. Det hender jo i noen tilfeller at man ser trådene, men somregel tenker man ikke over at de er der.

*edit: enig med Vandalen. Det ser ut som ruta slipper gjennom litt mindre lys enn helt blanke ruter, trådene blir som en slags skjerming

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Viss dette er så fantastisk, så burde jo alle biler vært levert med det.

5414877[/snapback]

Det har vel mest å gjøre med at man i veldig mange land rett og slett ikke trenger varmetråder. Og siden det sikkert koster noen kroner ekstra så velger produsentene å ikke ha det som standardutstyr.

Lenke til kommentar
Det skal da ikke være store jobben og produsere noen bilder MED og noen UTEN varmetråder..

5414996[/snapback]

Vel, hvis det koster 1000 kroner mer å produsere med varmetråd så hadde ikke jeg giddet å gjøre det på alle bilene... Da er det bedre å selge det som ekstrautstyr til de som faktisk vil betale ekstra for det.

Og en annen viktig faktor; hvis bilen jeg selger koster 1000 kroner mer fordi den har varmetråder i frontruten må jeg velge å enten tape 1000 pr. salg eller sette opp prisen. Setter jeg opp prisen så kommer jeg kanskje dårlig ut i forhold til konkurrenter som IKKE bruker penger på varmetråder, og det er dumt hvis mange kunder ikke ser poenget i å betale ekstra nettopp for varmetrådene.

Men dette gjelder jo nesten alt av ekstrautstyr da..

Lenke til kommentar

Her i Norge reklameres det jo veldig mye for norgesbilene Subaru og Suzuki. "4WD, det er noe for nordmenn med all denne snøen". Begge disse merkene får man i andre land med 2WD. Bare som et eksempel.

Er ikke varmeruter også noe "norsk" da? Jeg mener ikke som standardutstyr, men burde det ikke tilbys i Norge på linje med 4WD og varme i sidespeilene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...