Gå til innhold

Hva må til for og få moms fridrag?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg en bærbar pc snart. Jeg la merke til at momsen var på 3700kr av 17 000 :ohmy: Lurte derfor på om det er en måte jeg kan "slippe" og betale moms? Mener og ha hørt noe om at man kan trekke det fra skatten? Hvis man har en bedrift, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svarene ^^

Kort og greit, jeg kan altså bestille diverse pc deler gjennom bedriften til pappa da? Slipper han/jeg momsen da? Dvs, alt av moms gjennom bedrifter går på statens regning?

Edit: Fant endelig fram på bedin.no og fant ut at man gjør sånn

Omsetning (utregning) mva sum

Solgt varer for 150.000 kr.

eks. mva 150.000 * 25/100 = 37.500 kr utgående mva 37.500

Handlet varer for 62.000 kr.

inkl mva. 62.000 * 25/125 = 12.400 kr inngående mva 12.400

Du må betale i "merverdiavgift" 37.500 - 12.400 = 25.100 kr Differanse 25.100

Hvis jeg fatter dette rett så: Jo mer en bedrift bruker på innkjøp i mva perioden jo mer kan han trekke fra det han må betale :hmm: Synes ikke det høres så logisk ut jeg :dontgetit:

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Hvis jeg fatter dette rett så: Jo mer en bedrift bruker på innkjøp i mva perioden jo mer kan han trekke fra det han må betale  :hmm:  Synes ikke det høres så logisk ut jeg  :dontgetit:

5413027[/snapback]

Summen må jo nødvendigvis bli høyere jo mer man handler for. Momsen er på 25%. Dersom en bedrift handler for 1000 kroner vil de få tilbake 250 kroner. Handler de for 10000 får de tilbake 2500.

På samme måte må de betale 25% moms på det de selger. Differansen mellom utgående og inngående moms er det bedriften faktisk betaler/får tilbake til syvende og sist.

Endret av pakke
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ja, men jeg er litt usikker på om det kun gjelder mva-pliktige bedrifter. I så fall må bedriften ha en inntekt på over 50000 i løpet av en 12 måneders periode.

Edit: All info om dette finner du forøvrig her :)

Endret av pakke
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dersom du kjøper en vare, har du svært mange rettigheter i følge forbrukerkjøpsloven, noe som ofte er like bra som, eller bedre enn, en garanti produsenten velger å gi. Man har reklamasjonsrett og så videre og så videre, og det er ganske gunstig å være deg dersom noe skulle skje.

Når en bedrift handler en vare, gjelder ikke denne loven, og du får en del flere vanskeligheter med ting og tang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...