Superparanoid Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) ****Slettet**** Endret 20. mai 2007 av sentimental Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Det første bildet syns ihvertfall jeg var fantastisk bra Konstruktiv kritikk blir ihvertfall ikke før i morgen Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Du skal ha all ære for å ha brukt tid på å gjøre bildene presantable, noe de færreste her gjør. Ang måneskinnbildet, så vil jeg nok si 4 sek er for lang lukkertid når måenen er innenfor ramma. Husk den reflekterer faktisk ganske mye lys, og her er den blitt som ei glødende kule. Flytter du kameraet og lar månene bli lyskilde, kan du dra på med mye lenger lukkere. Men for all del, bildet var ikke crap. Lyssterk optikk til slike bilder som den konserten GJØR underverk. En 50 1.4/1.8 hadde vært gull her. Men jeg synest du hadde fått det bra til likevel! Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Som ragamuffin sier, det kommer til å gjøre underverker med mer lyssterke objektiver. Vil nok anbefale 50mm 1.4 versionen fremfor 1.8-modellen. Den er av større kvalitet og selv på store blenderverdier (1.8-2.8) blir bildene bra. Til og med på 1.4 blir bildene brukelige. Det er jo en grunn til at den lages med en veldig bra blender, for at den skal brukes. 1. Synes det var et fint bilde du fikk til der. Likte den sort/hvitt kontrasten som oppsto, men allikevel er det noe som mangler. Det hele ser på en måte uanaturlig ut og vil nok si at månen er overeksponert en del. 2. Likte dette bedre enn det første. Kan se at det er en høt ISO på den, men synes du har fått det til allikevel. Det som for meg trekker bildet opp er bruken av komplimentærfarger (dvs grønn/rød) noe som har en stor innvirkning på bildet. Selvom rød og grønnfargene er ikke er 100 % komplimentære, får det allikvel en positiv effekt på bildet. Flott! 3. Flotte farger! Likte orangenyansene og igjen kommer komplimentærfargene til sin rett (orange/blå). Ellers er det et ganske klassisk bilde men det kommer man jo uansett ikke bort fra når man tar bilde av solen over en viss horisont. 4. Fint komp, men dog noe kjedelig. Likte bilde nummer to best. Stå på, hvis oss gjerne noen flere bilder! Lenke til kommentar
Zork Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Bilde 1: Beste løsningen her er nok å ta to bilder: ett som er eksponert for månen/måneskinn og ett som er eksponert for landskapet og så smelte dem sammen i etterkant. Bilde 2: Kan bare si meg enig med rådene du allerede har fått. Canon 50mm 1.4 (evt. 1.8) er et kremobjektiv til slike situasjoner (og mange andre). Jeg ble ubeskrivelig imponert første gang jeg kom hjem fra konsert etter å ha brukt 50mm 1.4. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Takk for gode tilbakemeldinger! Skjønner at jeg må anskaffe lysterk optikk for å få best mulig resultat ved konsertfotografering. Det hadde kanskje vært en god løsning for måneskinns-bildet også, eller? For øvrig ser jeg nå at jeg lastet opp feil bilde av solnedgang... Det var egentlig et annet bilde jeg hadde tenkt på, et med litt flere elementer i seg... Men siden det tydeligvis er mange her som er lei solnedganger nå, tror jeg at jeg drøyer det inntil videre. Men jeg kommer nok til å legge ut andre bilder igjen snart... Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Fantastisk nydelig solnedgang. Gjort noe med i ps? Lenke til kommentar
Zork Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Skjønner at jeg må anskaffe lysterk optikk for å få best mulig resultat ved konsertfotografering. Det hadde kanskje vært en god løsning for måneskinns-bildet også, eller? Nei, det hjelper nok ikke så mye akkurat der. Dvs. god optikk hjelper jo alltid, men problemet med slike bilder er ikke at optikken ikke er rask nok, men at en har 2 elementer i bildet som krever vidt ulike eksponeringer. Månen er jo opplyst av solen, og skal ikke ha lange eksponeringen for å bli korrekt mens landskapet under jo er mørkt og trenger flere sekunder. Det er ikke mulig å få begge deler korrekt eksponert samtidig, så det må gjøres med (minst) 2 eksponeringer som settes sammen i etterkant. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Fantastisk nydelig solnedgang. Gjort noe med i ps? 5419483[/snapback] Takk for det. Kontrasten er justert en smule i ps... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 (endret) Enig med kritikken om solnedgangen. Jeg syns du har fått til et nydelig bilde! Likte den veldig godt! Og bilde nummer to: Du bruker komplementærkonstrastene godt/tydelig (Rødt og grønt). Endret 13. januar 2006 av Gyn3r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå