Gå til innhold

Hvorfor wide lcd skjerm kontra "vanlig"?

tinsley

Anbefalte innlegg

Hallais!

Sitter her å vil ha meg en ny skjerm. Har kikket litt på Xerox sine 19" skjermer og synes de er rimelig stilige. Har også vurdert en 2005FPW fra Dell. Siden jeg jobber for Dell får jeg denne for 3400kr, noe som vel er det samme som Xeroxen koster. Det jeg lurer på da er hvorfor jeg skal velge en widescreen lcd skjerm framfor en "vanlig"?

Så vidt jeg vet er vel ikke nettsider beregnet for wide og heller ikke noe voldsomt med spill enda, så bortsett fra at det sikkert er bra til å se filmer på så kommer jeg ikke på noen argumenter for wide skjerm. Bortsett fra at skjermbildet blir vesentlig større da.

Noen som kan gi meg noen for/imot argumenter?

Takker

Endret av tinsley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg jobber for Dell får jeg denne for 3400kr, noe som vel er det samme som Xeroxen koster"

5412706[/snapback]

For:

-Ergonomi: Synsfeltet vårt oppfatter mere informasjon i dette formatet, derfor filmskapere, kinoer ol. var først ute. Ting blir mere "større" enn tilsvarende skjerm. Dette gjelder først og fremst i spill/filmer.

-Multitasking: Du kan ha to ark oppe på skjermen samtidig mens du jobber.

-Fremtidsrettet: IMHO blir 4:3 og 5:4 format fortere avleggs siden 16:9 og 16:10 er såpass mye bedre.

-Estetiskt. Utseendet ser så :love: ut.

-Fordel i enkelte spill: Du kan ha høyere FOV "field of vision" synsfelt uten å få fiskeøye effekt.

Mot:

- Kompatibilet i forhold til spill/fullskjermsapplikasjoner. 4:3 strukket over 16:10 ser jævligt ut. Men Dell`n har en bra funksjon der du kan beholde formatet med svarte kanter langs sidene.

-Scrolling: Min 19"w har 900 vertikale pixler imotsetning til 1024 som er mere vanlig. DVS jeg må scrolle mere hvis jeg skal lese mye tekst. Dell`n har 1050 så dette er ikke noe stort problem.

-Knoting: Kreves mere av brukeren for å få fullt utbytte av skjermen og dermed fordeler over vanlig skjerm. Feks. spill som ofte må "hackes" http://www.widescreengamingforum.com/ og vinduer som må justeres.

-Pris: tradisjonellt har widescreen vært dyrere enn vanlig. Bedrer seg nå. (Gi meg PM hvis du kan bestille en ekstra til den prisen hvis du bestemmer deg for Dell :dribble: "

-Dell`n har PIP og ekstra innganger. s-vhs og composite.

Sitter her med en Viewsonic VA1912W som jeg fikk idag og OMFG var førsteresponsen i spill og filmer i widescreen. En død pixel og litt baklys. Ser "banding" enkelte ganger, men kan leve med de til den prisen. Min 19" gamle nn crt blir nok stampet.

Dell`n er bedre enn denne men over dobbel så dyr, og ser at det er endel klaging på mye baklys og pixelfeil som er kjipt på en monitor til 4-6k kr.

Håper du går widescreen :whistle:

Lenke til kommentar

jeg har lyst på den dell`N og tror jeg råder deg til å få for samme, nais med WS selv om det mangler litt støtte..

Men aller mest har jeg lyst på en 20tommer med kontrastbelegg, men det finner jo pokker ikke!

foresten, du hadde ikke gidda å kjøpt 2 stk gjennom dell? siden du får dem for 3400 :), så får du litt penger av meg for tjenesten :)

Lenke til kommentar
Dell bedrift har den til 3719,- men må vel tilegne meg "AS" for å bestille der. ;)

Hadde vært rått med widescreen. 16\9 er det mest virkelighetstroverdige formater.

Har våte tanker om å koble Xboxen til med vga kable og kjøre HDTV.

5414968[/snapback]

OBS: Den prisen fra Dell bedrift er eks mva...

Lenke til kommentar
Wide er jo grei da, men Xeroxen ser jo mye bedre ut enn Dell sin skjerm...

Men jeg går ut i fra at wide kommer mer og mer så det blir vel det som er standarden framover.

5414096[/snapback]

Jeg kjøper gjerne en for 4200kr..hvor henvender jeg meg :) bare ringer dell og sier. EY jeg "kjenner" tinsley.

hehe

hadde vært supersnilt, som student svømmer jeg ikke akkurat i penger..

har du funnet ut åssen skjerm du skal gå for?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...