Gå til innhold

Abit AV8, bios delvis ødelagt? *Løst*

Anbefalte innlegg

Hei!

En venn av meg har et Abit AV8 med athlon 64 3000+. Det hele startet da vi skulle oppdatere bios med Flash menu. Vi lastet ned den nyeste biosen og flash menu slik at man skulle kunne flashe biosen i windows.

Når vi kjørte flash menu med den nyeste biosen fikk vi en feilmelding om at det var noe som var galt (sry at jeg ikke husker eksakt :blush: ) og etter det prøvde vi en gang til, og da restartet pc-en seg automatisk, helt uten varsel. Og når den begynte å boote igjen kom det et annet oppstartsbilde (det bildet som viser abit logo + "del-knapp" og "tab-knapp") så den virket liksom oppdatert.

Når den skulle kjøre igang windows xp ville den ikke prøve. Da kom det bare svart skjerm med et lite blinkende hvitt felt (akkurat som i dos). Deretter prøvde vi å sette i xp-cden for å se om vi kunne installere xp på nytt og vi kom nesten til der hvor man partiserer harddisken(e) før den samme svarte skjermen med det blinkende hvite feltet kom opp. Der stod den og ville ikke gjøre noe mer.

Vi prøvde da fra en annen maskin å legge bios på diskett og flashe bios på den "vanlige måten" ved å trykke alt+f2. Da vi hadde satt i disketten og trykket for å få flashet kom det opp en melding om at jeg skulle sette inn disketten med bios og trykke enter. Jeg hadde jo gjort det så noe var galt.

Mitt spørsmål er om noen har opplevd noe av det samme eller har noe peiling på hva vi eventuelt kan gjøre for å få pcen til å lese fra harddisk/diskett som det ikke virket som den klarte. Går det ann å flashe biosen på nytt med en cd? Rulle tilbake til gammel bios? Andre ting?

Endret av Larsen0210
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å overse feilmelding underveis i en biosflash er jo nesten kriminelt - å kjøre på igjen uten å rette saken først har strafferamme 6 år ;)

FlashMenu restarter automatisk for å fullføre oppdateringen. Hvor i prosessen var det den restartet, alt for tidlig?

Fikk lyst til å teste om det er noe bug i programmet og hvilke meldinger som kommer opp. Har lastet Bios-fila og FlashMenu til AV8 for å oppdatere fra Bios 24 til 26.

Har satt Bios Optimized Default først. Laget ei mappe og pakket ut den zippa bios-fila dit (merk alt /kopier/ lim inn), disablet antivirus.

Velger 'update from file', finner mappen og bin-fila, neste er

'yes' til 'clear cmos' - meldingen ble 'successfully' og ved restart er 26 påplass.

Kommer du inn i Bios ved oppstart - har du satt clear cmos med jumper?

Lenke til kommentar
Å overse feilmelding underveis i en biosflash er jo nesten kriminelt - å kjøre på igjen uten å rette saken først har strafferamme 6 år ;)

FlashMenu restarter automatisk for å fullføre oppdateringen. Hvor i prosessen var det den restartet, alt for tidlig?

Fikk lyst til å teste om det er noe bug i programmet og hvilke meldinger som kommer opp. Har lastet Bios-fila og FlashMenu til AV8 for å oppdatere fra Bios 24 til 26.

Har satt Bios Optimized Default først. Laget ei mappe og pakket ut den zippa bios-fila dit (merk alt /kopier/ lim inn), disablet antivirus.

Velger 'update from file', finner mappen og bin-fila, neste er

'yes' til 'clear cmos' - meldingen ble 'successfully' og ved restart er  26 påplass.

Kommer du inn i Bios ved oppstart - har du satt clear cmos med jumper?

5414048[/snapback]

Jeg har satt clear med jumper og prøvd med batteriet også, men etter jeg restarter kommer det bare at cmos er satt til default. Tingene jeg kan gjøre etter det er akkurat de samme som før. Det står at jeg har bios 26 men den vil jo ikke loade windows eller flashes av diskett fremdeles. Jeg aaaner ikke hva jeg skal gjøre nå :(

Lenke til kommentar

I noen tilfeller feiler bios 26 med dual channel Ram. Prøv å pelle ut ram-brikker så du bare har en igjen i pc'en. Eventuelt prøv å flytt den til andre ram-plasser.

Når du får pc'en opp igjen, flash til en eldre Bios (IKKE 25 for den ødelegger hovedkort).

Håper ihvertfall dette vil funke for deg.

Lenke til kommentar

Nå er alt ordnet seg + at jeg fikk ut det jeg ville ved å flashe bios. Jeg fikk det til ved å flashe fra CD. Lagde boot cd med bios. Da var alt ordnet :thumbup: Det jeg egentlig ville ved å flashe bios var å få cpu temp på riktig plass. Den stod liksom på 45 med big typhoon idle og det er jo ikke riktig tenkte jeg...Nå er den på 25/24 idle :innocent:

Lenke til kommentar
I noen tilfeller feiler bios 26 med dual channel Ram. Prøv å pelle ut ram-brikker så du bare har en igjen i pc'en. Eventuelt prøv å flytt den til andre  ram-plasser.

Når du får pc'en opp igjen, flash til en eldre Bios (IKKE 25 for den ødelegger hovedkort).

Håper ihvertfall dette vil funke for deg.

5415460[/snapback]

Muligens det er derfor. Han kjører dual channel ram så det kan hende det var derfor. Utrolig at sånt skal kræsje da men. Og til deg litt lenger over; Den restartet ca når den var 3/4 ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...