Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av bredbåndsrouter

Anbefalte innlegg

Til våren blir det bygget ut ADSL 2 herover. Bor i en såkalt "gråsone" hvor bredbånds/adsl-tilbudet ikke har eksistert, men til våren som sagt åpner det seg muligheter med opptil 26mbit linje foreløpig. Lurer derfor på om noen her kan anbefale en bredbåndsrouter som også gir mulighe fort å koble sammen noen pc'er på LAN uten å måtte anskaffe en egen switch for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare vær klar over at for å få noen "26Mbit linje" over ADSL 2+ så bør du ikke ha over 500m linjelengde fra sentralen .

Fallkurven starter allerede ved 1000m så ved fullaccess på rundt 3kilofeet=1000m burde det være mulig å få rundt 23Mbit om man er ekstremt heldig .

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over dette! Har en onkel som er salgsleder i bredbåndsavdelingen i et firma. De har hatt et informasjonsmøte rundt utbyggingen og hvis sentralen blir satt

opp på èn av de to plasseringene som han trodde så blir det ca 1,5km unna sentralen.

Den andre mest realistiske plasseringen ligger litt over 500m nærmere meg.

MEN! Kan jeg få svar på det jeg faktisk spør om i starten av tråden? :)

Endret av skeletor_
Lenke til kommentar
MEN! Kan jeg få svar på det jeg faktisk spør om i starten av tråden? :)

5416914[/snapback]

Hvilken ADSL-leverandør snakker vi om her? Telenor og andre som eventuelt videreselger telenors tilbud?

Tingen er at det kan være greit å vite om du får utlevert modem/router før du går til innkjøp av eget. Først og fremst fordi det kan bli smør på flesk med et par rutere etter hverandre i tillegg er det sparsommelig utvalg av rutere med innebygd modem.

Forslag: Hvis du får med med modem (evt. kjøper noe billig ræl selv) og setter inn en ruter er det best utvalg i trådløse rutere. Disse har gjerne en innebygd switch, mest vanlig med 4 porter. Her synes jeg Linksys WRT54GS/GL er et greit valg. Altså ikke WRT54G, for på nye versjoner av denne kan man ikke kjøre custom firmware :)

edit: glemte å presisere

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
Hvilken ADSL-leverandør snakker vi om her?

Det er snakk om Hadeland Energi Bredbånd. Er en av Lyse's levereandører.

Jeg regner med at det følger med et modem som er bruktbart, men jeg er ikke sikker på hvor praktisk det modemet er. Hva slags muligheter jeg har med det.

Telenor pleier å sende med et ubrukelig modem som ikke kan kobler opp mot flere enn èn maskin osv. Har jeg hørt da :tease:

Er riktig nok noen måneder til dem begynner å bygge ut bredbånd her, men.

Regner med at dem begynner så fort snøen smelter og bakken tiner. Mens jeg er på TG tenker jeg :ohmy: Greit å være forberedt da :D Jeg gleder meg som en unge til å få bredbånd for å si det mildt. Og jeg er ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Det er snakk om Hadeland Energi Bredbånd. Er en av Lyse's levereandører.

Jeg regner med at det følger med et modem som er bruktbart, men jeg er ikke sikker på hvor praktisk det modemet er. Hva slags muligheter jeg har med det.

5418293[/snapback]

HEB bygger stort sett ut fiber, er du sikker på at dette er ADSL og ikke fibernett?

I hvilket område bor du?

Er det fiber får du en hjemmesentral som deler ut en IP og du må selv kjøpe en passende router for og koble opp flere maskiner.

Lenke til kommentar
Det blir ikke fibernett nei. De skulle sette opp en ny sentral som skal levere ADSL2/2+.

5422341[/snapback]

tror dem sender med et lite billion modem eller så får du det nyeste zyxel modemet som kommer i mars som også har Zyxel G+ 125mbit trådløst acsess som også er bakoverkompitabel med alle typene av trådløse klienter . den heter 660WT heter den

Lenke til kommentar

Jeg kan bare anbefale Billion 7202g. Det er en genial boks som har alt du trenger for å komme på nett. Den støtter alt av adsl* standarder i Norge, og du kan velge om den skal være et rent modem eller modem/bredbåndsrouter samt at den har mulighet for trådløs. Selv har jeg hatt en slik nå en stund, og jeg har testet den på både adsl g.dmt og adsl2+ med 15Mbit. Det fungerte helt ypperlig:) Jeg har Bluecom hvis det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...