Skinney Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Heisann, poster for en kamerat(mixy89) ettersom han har kommi i litt trøbbel etter en episode med vannkjølinga si... Han fikk vannkjølinga si på fredag og første gang han monterte opplegget var han litt uheldig og han fikk vann over skjermkort og agp slott... greit nok, posta på forumet og ble tipsa om å dusje/vaske hovedkortet med rent springvann... ålreit, han gjorde det og lot det tørke i 10-12 timer og brukte hårføner av og til. Når han var sikker på at det var tørt prøvde han å starte maskinen og alt var fryd og gammen! LAN tom. søndag. Når han kom igjen koblet han til PCI nettverkskortet sitt også funka ikke systemet lengre... mulig det fortsatt var vått i PCI slottene? Uansett, han bestemte seg for å dusje hovedkortet en gang til med samme metode bare at nå var han sikker på at PCI slottene også var helt tørre. Han koblet til strømkabelen og får et grønt lys fra hovedkortet men når han trykker på "På" knappen så får han ingen respons! Han er sikker på at alt av jumpre og andre konfigurasjoner er riktig innstilt, noen tips eller er systemet ødelagt? Takk for hjelpa! P.S: var usikker på hvor jeg skulle poste så bare posta her... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Stor fare for at hovedkortet ikke var tørt nok. Bare 10 til tolv timer tørking? Det virker kort - de fleste som nevner denne løsningen snakker om et par dager. Derpå LAN og ny dusjing (idag?) og atter kort tørketid? Det sies ikke noe om hovedkort var attt ut av maskinen under dusjingen. Kan det være monteringsfeil etterpå? Hva sier evt feilkoder Post error codes eller leds)? De som anbefaler vasking i rent vann anbefaler normalt tørking over flere dager. Jeg har selv vasket elektronikk i mildt såpevann uten å oppleve følgeproblemer. Men det var når elektronikk talte langt mer enn i våre dager (større klaringer). Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Stor fare for at hovedkortet ikke var tørt nok. Bare 10 til tolv timer tørking? Det virker kort - de fleste som nevner denne løsningen snakker om et par dager. Derpå LAN og ny dusjing (idag?) og atter kort tørketid? Det sies ikke noe om hovedkort var attt ut av maskinen under dusjingen. Kan det være monteringsfeil etterpå? Hva sier evt feilkoder Post error codes eller leds)? De som anbefaler vasking i rent vann anbefaler normalt tørking over flere dager. Jeg har selv vasket elektronikk i mildt såpevann uten å oppleve følgeproblemer. Men det var når elektronikk talte langt mer enn i våre dager (større klaringer). 5412472[/snapback] Yes! hovedkortet var tatt ut under dusjingen så BARE hovedkortet ble dusja... og kameraten min mener at det ikke skal være noen monteringsfeil... Når han posta om å dusje hovedkortet første gangen så ble det sagt at 10-12 timer skulle være nok :S Han har ingen debug panel på hovedkortet så er litt vanskelig å vite hva feilen er... :S Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 ... og han fikk vann over skjermkort og agp slott... 5412196[/snapback] Hva gjorde han med skjermkortet? ... hovedkortet var tatt ut under dusjingen så BARE hovedkortet ble dusja... ... Han har ingen debug panel på hovedkortet så er litt vanskelig å vite hva feilen er... 5412619[/snapback] Ingen pip i hovedkortets høytalere? (For tolkning av disse Google på "post error codes"). Når ting ble montert sammen, ble de benyttet ny kjølepasta på CPU (for den var vel avmontert under dusjingen)? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 CPU fikk ny kjølepasta. etter andsre dusjing, var det ca 24 timer tørking. våknet av at PC'en peip inatt, men skrudde den bare rett av ettersom jeg sov og var helt i mimn egen verden. Idag skrudde jeg den på, og jeg fikk respons... den gikk på og den velkjente susingen kunne igjen høres. Hovedkortet lyser både grønt og rødt. Etter 5-10 sekunder kommer den en konstant piping fra hovedkortet. Sorry for ett sårlig og lite utfyllende innlegg, men har dårlig tid. Logger vel på igjen enten rundt 11:30, elkler kl 14. Takk for svar. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Pipingen er "Post Error Codes". Se i manualen hva de betyr (evt søk på google). Hvis pipingen ligner en sirene er det vanligvis varsel om for høy temperatur på CPU. I tilfelle må du sjekke om CPU-viften går rundt, om du har brukt for mye kjølepasta (den kjøler ikke - bare danner god kontakt mot kjøleribbe). Lysene (røde/grønne) på hovedkortet er diagnoselys. Igjen er det manualen som er din redning. Hva lysene betyr skal stå her. Edit: Skriveleif - Fjernet not i første linje. Endret 10. januar 2006 av PerB Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Hmmm... okey, da får jeg skjekke det når jeg kommer hjem. Tror ikke det er for mye kjølepasta på CPU, smurte på ny for to dager siden, og jeg brukte ganske lang tid for å fordele det... Men kan jo hende at det ble litt mye uansett. Uansett så skjønner jeg ikke hvordan CPU temperaturen kan komme så høyt, det er jo bare snakk om 5 sekunder, og jeg har en vannkjøling som fungerer. Den burde ikke nå faretruende temperaturer på så kort tid. Har ikke manualen her på skolen, men jeg kan jo alltids se om jeg finner en pdf versjon. BTW skjønte ikke helt hva du mente med 'not " post error reports" ' EDIT: Jeg fant linken til manualen. Men jeg fant ingenting om det jeg lette etter. Har fremdeles liten tid til å se på dette, men hvis noen hadde tatt seg 5 minutter, så hadde jeg vært takknemmelig Som sagt så er det ett rødt, og ett grønt lys på hovedkortet, og det er etter 5-10 sekunder at det kommer en pipelyd som ikke slutter lissom. Den går konstant i samme tone. Endret 10. januar 2006 av Mixy Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Jeg mener ikke å mase, men jeg har ikke internett hjemme for øyeblikket, og kunne derfor tenke meg å høre igjen om det er noen siste tips, før jeg går hjem for dagen. Tusen takk. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Hmmm... kom ihjem idag etter å ha hatt av strømforsyninga på skolen kom jeg hjem, og da var det 0 respons fra hovedkortet igjen. Etter å ha tatt en dusj, og da strømforsyninga hadde stått på i kanskje 10 min, "funket" det igjen, og jeg fikk viftene til å gå, og susingen kom tilbake. Jeg tenkte at det kanske kunne være noe galt med strømforsyninga, dermed prøvde jeg den gamle PSU'en min, men det var det samme. Jeg har allerede tatt ut alt av komponenter som HDD og CD/DVD, idag tok jeg også ut RAM og skjermkort for å se om det ble noen forskjell. RAM'et gjorde ingen forskjell, jeg prøvde også en annen RAM brikke. Så tok jeg ut skjermkortet, og da fikk jeg en annen feilvarsling. Uten skjermkort så var det en piping som varte i kanskje 5 sekunder. Med skjermkort varer den konstant, men med en "tikking" hvert 3 sekund. Jeg trenger sårt hjelp til dette. Jeg kan også si at jag kanskje kat ha ødelagt en "Kommer ikke på navnet, noe på t som ser ut som små batterier" når jeg skulle sette i IDE kabelen etter helgas LAN. Om dette er problemet vet jeg ikke, og jeg vet heller ikke hvor løs denne er, ettersom jeg ikke tør å "rugge" på den for å skjekke hvor løs den er. Jeg tviler på at dette er problemet, det ble jo for det første en annen feilmelding når jeg tok ut skjermkortet, og den sitter helt inntil IDE tilkoblingene. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Okey, jeg søkte litt rundt og det virker som om pipingen er fordi CPU'en blir overopphetet. Jeg tok mot til meg, tok ut delene, og smurte på ny kjølepasta. Fremdeles det samme gamle. Jeg er vel kanskje 99% sikker på at CPU'en faktisk ikke blir opphetet, det er snakk om etter 5 sekunder, og jeg har faktisk vannkjøling som går rundt her. Kan det være temperaturmåleren på CPU'en som er ødelagt? Og isåfall, hva kan jeg gjøre med dette? Trenger virkelig svar, så plz... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå