WonderBjarne Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Heisann. Trenger virkelig hjelp. Installerte nettopp de nyeste ipw2200-driverene til det trådløse kortet som sitter i laptopen. Så skulle jeg restarte og der stoppet det. Rett etter hvor det står at den laster kjernen(2.6.14.2) så stopper det opp uten noen form for feilmeldinger. Prøvde så å boote opp med med en annen 2.6.14.2-kjerne (bare lagt til støtte for litt mer, ellers er den lik som den forrige), men den fungerte heller ikke. Den kom riktignok litt videre, men stoppet opp ca midt i booten. Prøvde så standard-kjernen som følger med Slackware (tror det er 2.4.31 ellerno...) og da fikk jeg boota maskinen. Så da kommer spørsmålet: hva søren er galt? Endret 11. januar 2006 av WonderBjarne Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Gjort noe spesielt med kernelen/lilo før du rebootet? Hva er den siste beskjeden på skjermen før det låser seg? Endret 9. januar 2006 av olear Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Gjort noe spesielt med kernelen/lilo før du rebootet? Har ikke rørt lilo og heller ikke kjernen. Det eneste er når man installerer ipw2200, så må man kjøre et lite script som følger med som fjerner alt som har med de eldre versjonene av ipw2200 å gjøre. Altså gamle moduler og filer som hører med til det. Og deretter kan man installere. Stod i install-fila at man skulle kjøre "make && make install", men jeg kjørte "checkinstall" istedet. Regner med at dette ikke har noe å si... Hva er den siste beskjeden på skjermen før det låser seg?Med den ene kjernen (som er den jeg vanligvis bruker) så stopper det opp rett etter at det står:boot: Linux2.6.14.2ny Loading Linux2.6.14.2ny..................................... Skjer ikke noe mer. En liten update helt på tampen: nå viser det seg at den andre versjonen jeg har av 2.6.14.2-kjerne (som jeg vanligvis ikke bruker) fungerer å boote allikevel. Fungerte nemlig ikke i stad....... Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Hmm, det er mulig ipw2200 har laget noe krøll med modulene, men det skal ikke ha noe å si så tidlig i oppstarten, du er ikke avhengig av initrd/moduler for å starte opp? Hva hvis du avinstallerer ipw2200? Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Bruker initrd ja. Mulig jeg ikke trenger det, men leste på Slackware-guiden til Stigfjel her på forumet at man måtte bruke initrd for at kjernen skulle fungere. For at 2.6.10-kjernen skal fungere riktig, er det nødvendig å opprette et initrd-image (Init Ramdisk). Det dette ramdisk-bildet gjør, er å laste ytterst nødvendige moduler, slik at linux 2.6 fungerer som det skal. Mer informasjon om dette finnes i filen /boot/README.initrd. Mulig dette bare gjelder for 2.6-kjerna som følger med Slackware og ikke de man kompilerer selv.... Hva hvis du avinstallerer ipw2200?Skal prøve det nå Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 initrd er bare nødvendig hvis du har en kernel som ikke inneholder nødvendige moduler for å starte, dette gjelder vanligvis ikke kerneler du kompilerer selv. Testing-kernelen som følger med Slackware trenger initrd da den bare støtter ext2. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 initrd er bare nødvendig hvis du har en kernel som ikke inneholder nødvendige moduler for å starte, dette gjelder vanligvis ikke kerneler du kompilerer selv. Testing-kernelen som følger med Slackware trenger initrd da den bare støtter ext2.Ok. Da vet jeg det Prøvde å avinstallere ipw2200 driverne, men det hjalp ingen ting..... Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Hmm, da er jeg egentlig ikke sikkert. En siste løsning kan være og rekompilere kernelen din, da kan du også benytte anledningen til å fjerne initrd Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Ja, jeg får vel prøve på det. Får i samme slengen laste ned den aller nyeste kjernen da. Sånn at jeg liksom får litt ut av alt strevet. Men dette blir hvertfall ikke før imorgen Nå skal det soves! Men uansett, takk for hjelpen Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Ja, da fungerer det igjen Måtte kompilere ny kjerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå