Gå til innhold

Slackware 10.2 nekter å boote.[LØST]

Anbefalte innlegg

Heisann. Trenger virkelig hjelp. Installerte nettopp de nyeste ipw2200-driverene til det trådløse kortet som sitter i laptopen. Så skulle jeg restarte og der stoppet det. Rett etter hvor det står at den laster kjernen(2.6.14.2) så stopper det opp uten noen form for feilmeldinger. Prøvde så å boote opp med med en annen 2.6.14.2-kjerne (bare lagt til støtte for litt mer, ellers er den lik som den forrige), men den fungerte heller ikke. Den kom riktignok litt videre, men stoppet opp ca midt i booten. Prøvde så standard-kjernen som følger med Slackware (tror det er 2.4.31 ellerno...) og da fikk jeg boota maskinen.

Så da kommer spørsmålet: hva søren er galt?

Endret av WonderBjarne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjort noe spesielt med kernelen/lilo før du rebootet?
Har ikke rørt lilo og heller ikke kjernen. Det eneste er når man installerer ipw2200, så må man kjøre et lite script som følger med som fjerner alt som har med de eldre versjonene av ipw2200 å gjøre. Altså gamle moduler og filer som hører med til det. Og deretter kan man installere. Stod i install-fila at man skulle kjøre "make && make install", men jeg kjørte "checkinstall" istedet. Regner med at dette ikke har noe å si...

Hva er den siste beskjeden på skjermen før det låser seg?
Med den ene kjernen (som er den jeg vanligvis bruker) så stopper det opp rett etter at det står:
boot: Linux2.6.14.2ny
Loading Linux2.6.14.2ny.....................................

Skjer ikke noe mer.

En liten update helt på tampen: nå viser det seg at den andre versjonen jeg har av 2.6.14.2-kjerne (som jeg vanligvis ikke bruker) fungerer å boote allikevel. Fungerte nemlig ikke i stad.......

Lenke til kommentar

Bruker initrd ja. Mulig jeg ikke trenger det, men leste på Slackware-guiden til Stigfjel her på forumet at man måtte bruke initrd for at kjernen skulle fungere.

For at 2.6.10-kjernen skal fungere riktig, er det nødvendig å opprette et initrd-image (Init Ramdisk). Det dette ramdisk-bildet gjør, er å laste ytterst nødvendige moduler, slik at linux 2.6 fungerer som det skal. Mer informasjon om dette finnes i filen /boot/README.initrd.
Mulig dette bare gjelder for 2.6-kjerna som følger med Slackware og ikke de man kompilerer selv....

Hva hvis du avinstallerer ipw2200?
Skal prøve det nå
Lenke til kommentar

initrd er bare nødvendig hvis du har en kernel som ikke inneholder nødvendige moduler for å starte, dette gjelder vanligvis ikke kerneler du kompilerer selv. Testing-kernelen som følger med Slackware trenger initrd da den bare støtter ext2.

Lenke til kommentar
initrd er bare nødvendig hvis du har en kernel som ikke inneholder nødvendige moduler for å starte, dette gjelder vanligvis ikke kerneler du kompilerer selv. Testing-kernelen som følger med Slackware trenger initrd da den bare støtter ext2.
Ok. Da vet jeg det :thumbup:

Prøvde å avinstallere ipw2200 driverne, men det hjalp ingen ting.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...