Gå til innhold

Viking Radeon X800 GTO 256MB

eskarls

Anbefalte innlegg

Du skal ikke softmodde det, men flashe bios.. bruk ati tool til å sjekke om det går.. er en tråd her på forumet om connect 3D x800gto som det står litt om hvordan du finner ut om det kan flashes og hvordan det gjøres.

5439918[/snapback]

He, he. Ble litt feilformulert ser jeg. Kortet lar seg ikke modde. Har flashet bios, uten at det hjalp noe. Er kun 12 pipelines på Viking kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er softmodde og flashe det samme?

Hva er enklest og hva er best?

5447275[/snapback]

Softmodde er det enkleste, men det fungerer ikke med X800GTO kortet. Eneste muligheten er å flashe bios. I så fall, husk å ta backup av orginal biosen :thumbup:

5462023[/snapback]

Hvis du kan hjelpe meg med å velge rett bios så hadde jeg blitt glad :)

Jeg flasher bios ofte på hovedkortet mitt, men har aldrig gjort det på et skjermkort. Regner med at det er samme prosedyre? Jeg trenger vel noen programmer kanskje....men hvilke?

Lenke til kommentar

Hei.

Det aller enkleste er å laste ned imagefilen fra Hardware-Test.dk.

Brenn den ut, restart pc'en. Så går resten av seg selv, bortimot.

Alternativt kan du laste ned disse filene:

Modifisert flashprogram.

Biosfil hvor pipelines er åpnet, alt annet utforandret.

Lag en oppstartsdiskett i Win XP, flytt over filene som du har lastet ned. Den første, modifiserte flashprogrammet må zippes ut først.

Selve kommandoen du skriver inn for å flashe skjermkortet er følgende:

flashrom -p -f 0 filnavn.bin

Lykke til!

Lenke til kommentar

Resten gjør seg selv....hmm....så jeg kan bruke sapphire bios til viking kort? Hvordan vet du det? En annen ting....hvordan tar jeg backup av biosen hvis ting skulle skjære seg?

Å hvis det skulle skjære seg.....er det sikkert at jeg får den til å funke igjen?

Beklager alle spørsmålene, men er litt noob på dette området :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Resten gjør seg selv....hmm....så jeg kan bruke sapphire bios til viking kort? Hvordan vet du det? En annen ting....hvordan tar jeg backup av biosen hvis ting skulle skjære seg?

Å hvis det skulle skjære seg.....er det sikkert at jeg får den til å funke igjen?

5465287[/snapback]

Regner med at Pingo68 kommer med en kort og fyndig avklaring.. .:) , men slik jeg tolker hans innlegg har han testet både softmodding og flashing av ett "Viking" X800 GTO.. og konkludert med at kortet har 12 pipes.. og at de 4 siste pipes'ene ikke lar seg åpne..

:(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Helt korrekt TL1000S. På mitt Viking kort lar det seg ikke gjøre å åpne de siste 4 pipelines. Selvfølgelig kan det være forskjellige revisjoner på Viking kortene.

Men en fordel har GTO kortet. Det klokker veldig bra (400/490@550/600MHz).

En annen ting er at jeg har kommet over et X800PRO kort hvor det har visst seg mulig å enable de siste 4 pipelines. Ikke er det et VIVO kort heller, så .... Kortet har samme kjerne som GTO kortet (R423) og samme minnebrikker (Samsung 2.0ns). Men er ikke i nærheten av de overklokkingsegenskapene som GTO kortet har. Snodig egentlig.

Lenke til kommentar

5465287[/snapback]

Selv har jeg brukt både den modifiserte Sapphire og den modifiserte Connect3D biosen. Og det var uproblematisk.

Backup av biosen gjøres ved hjelp av f.eks. flashrom med kommandoen: flashrom -s 0 filnavn.bin.

Skulle det skjære seg så er det fullt mulig å flashe tilbake ved hjelp av et pcibasert skjermkort og backup av den orginale biosen. Men med mindre du er skikkelig klønete så skal det mye til at flashingen går galt.

Lenke til kommentar
Håper på at jeg har en annen revisjon :)

Heinrick89 greide det jo.....

5465635[/snapback]

Personlig ville jeg tro at dersom du har kjøpt et Viking kort de siste ukene så er nok mulighetene små for at du får et kort som lar seg modde. Selv bestilte jeg det siste Multicom hadde før de gikk tom på lager. Nå har de riktignok fått inn en ny pulje.

Har du forresten fått kortet ditt?

Lenke til kommentar

Da var kortet i huset.

Første som plagde meg litt var at det er brukt.

eska var litt ødelagt, og tapen på antistaisk posen var bytta :(

Vet ikke hva jeg skal gjøre med det, noen forslag?

Kortet klokker bra så jeg er fornøyd der!

565/570.... ikke verst må jeg si :)

Et spørsmål angående atitool. Når jeg kom til 570 på kjernen så ble skjrmen svart, det skal vel ikke skje? Og når jeg klokka minne så stoppa den på 570 og begynt å gå nedover igjen... hva betyr det?

Men er kjempe fornøyd. Stille er den også :)

Vet ikke om jeg skal modde. Er redd for nå ødelegge. men tenk hvis det ligger 4 pipes klar for åpning ....hmmm. Ingen måte å se om det går ann før jeg gjør det vel?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

ATI-tool er ett meget godt verktøy for å finne max. klokk for kjerne og minne, men det er ikke uten feil/lyter.

Ja.. normalt skal du ikke få en "black-screen" ved "scan" av max.klokk. Likevel er det noe som kan skje for visse typer kort. Betyr "bare" at kortet(GPU) ikke klarer den klokken.. og "artifact scanner" ikke "catcher" dette før det er for seint (= drivere/gpu "mister fokus".. = svart skjerm = "reset"/reboot).

Når det gjelder spørsmålet om at ATI-tool "går nedover" med frekvensen er det helt normalt for å finne max. "safe" (24/7) klokk..

Kortet/GPU/RAM-brikker blir varme.. og da klarer ikke kortet "holde klokken" uten artifacts.. noe ATI-tool "scan" merker.. og klokker ned..(etter å ha klokket oppover).

Ideelt skal du holde på en god stund for å finne max (safe) klokk for henholdsvis GPU og RAM..

Er du utålmodig og/eller bare vil finne max klokk for "benching" (som meg) kan du endre på "settings" for "Artifact scaning".. slik at ATI Tool ikke holder på så lenge (og heller ikke bruker så lang tid på å finne max). Det er likevel tryggest å bruke "default" settings.

Er du redd for å modde bør du kanskje la være? :)

(Dersom du ikke har råd til å ødelegge det mener jeg..)

Det er likevel normalt ikke noe farlig å gjøre dette, sålenge du ikke utsetter kortet for stress når du ser at du får artifacts = det er/var en grunn til at "pipe's" er/var deaktivert fra fabrikk..

Noen ganger er man heldig.. modding går bra.. kortet er stabilt.. og man har fåt en toppkort til "bunnpris".. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for fine svar :)

Jeg lar moddinga ligge litt!

Gikk fra 4600 i 3dmark 05 til 6000 ved overklokk.

Det ble jeg egentlig veldig fornøyd med :)

Mit 6600GT greide 4000 poeng med neste samme klokk 550/550.

Så alt i alt ble det en bra uppgrade. Jeg kjøper altid midrange kort....så nå har jeg et 6600GT til salgs :)

Lenke til kommentar

Stemmer :) Hva gjør du med intel da ? :)

Men du...hvis jeg flasher med den cd du snakker om, er det en enkel måte? Da går ting av seg selv bortimot? hva betyr det :)

Og hvis det ikke er 16 pipes åpne, vil ikke korte funke etter flashinga da?

Og da må jeg flashe tilbake til den gamle biosen? Det er sånn det fungerer....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...