Gå til innhold

Gen-diskriminering i arbeidsmarkedet

THX 1138

Anbefalte innlegg

Jeg så på TV2-nyhetene i kveld at gen-testing for å finne ut om arbeidssøkere er eksponert for arvelige sykdommer, snart kan bli en realitet.

Nyhetsinnslaget dreide seg hovedsaklig om testing for å oppdage hvem som var utsatt for lungekreft, og vi fikk vite at enkelte arbeidsgivere allerede hadde forsøkt å få tillatelse til å utføre slik testing. Det ble også nevnt at slik testing kan brukes til å oppdage anlegg for en rekke andre sykdommer.

Vi fikk høre en uttalelse av en person som representerte en arbeidsgiver eller arbeidsgiverorgansisajon (jeg husker dessverre ikke akkurat hva det var), og denne personen la ut om hvilken fordel dette kunne være i dagens konkurranseutsatte arbeidsmarked. Spesiellt mente han at dette kunne være et godt verktøy for å få ned sykefraværet. Vi fikk ikke høre en eneste uttalelse fra noen som så noen etiske problemer med et slikt scenario.

Er det bare meg som ser de etiske problemene rundt dette? Er det bare meg som ser likhetstrekkene med en ideologi som førte til en av de største menneskelige katastrofene i moderne tid?

Jeg håper virkelig det var flere enn meg som opplevde kalde gysninger mens de vantro så på TV2-nyhetene i kveld. Jeg håper virkelig at det vil reise seg sterke protester mot en slik form for diskriminering, og jeg håper virkelig at dette ikke er noe som kommer til bli snik-innført på grunn av folks manglende samfunnsengasjement.

Jeg håper virkelig dette er en sak som opptar også dere.

[ Denne Melding var redigert av: THX 1138 på 2002-09-09 21:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde bedt sjefen teste seg for å se om JEG hadde lyst å jobbe for ham! :grin:

Nei, men alvorlig: Det er skremmende! Kommer jo til å bli brukt i forsikringssaker også (hvis det ikke allerede blir brukt). Høyrer premie for folk som har anlegg for hjertelidelse f.eks....uten å faktisk ha det! Baaaad!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-09 23:27, smetho skrev:

Jeg hadde bedt sjefen teste seg for å se om JEG hadde lyst å jobbe for ham!
:grin:

Nettopp - arbeidstakere trenger kvalitet på arbeidsplassen. Hva med månedlig oppdatering av karakter, for og kunne vurdere både for inn- og utvortes risiko.

Mange arbeidsplasser har ansvar for at klimaendringene endrer både helsa og de økonomiske forutsetningene i framtida, for alle.

Forsikring er tufta på prinsippet fordeling av risiko - og det er rettferdig - hvis ikke, må man kalle det noe annet. Samfunnsendringer skal komme via politikken, men forsikringsbransjen kjører svær lobbyvirksomhet og får en ny rolle.

Arbeidsgivere og forsikringsbransjen krever at samfunnet skal være helsestudio, for å øke egen fortjeneste.

De vet nemlig at de dårligst stilte alltid vil dø i yngre alder enn gjennomsnittet, og slik skvises de ut av dette markedet, og havne ennå dårligere ut.

Nå blander de seg inn i genmaterialet vårt for å bestemme premien også - polarisering av befolkningsgrupper skaper 'borgerkrig' - makabert og avskyelig !

Lenke til kommentar

Her står det om saken i Aftenposten også, dog med en helt annen synsvinkel.

Overlege Tor Norseth ved Statens arbeidsmiljøinstitutt mener at "arbeidssøkere bør kunne bruke resultatet av genetiske undersøkelser til å fremme sin egen karriere".

Han sier: "Jeg vil føle meg diskriminert hvis jeg nektes retten til å bruke slike opplysninger i en ansettelsessituasjon."

Uansett hvordan man vrir på det er det likevel et faktum at dette vil kunne føre til en ny form for diskrimininering. Heldigvis har vi Bioteknologinemda på vår side: "Leder Werner Christie i nemnda frykter en fremtid der arbeidsgivere sitter på kunnskap om ansattes risiko for kreftsykdommer eller andre lidelser, og bruker denne kunnskapen når det avgjøres hvem som skal få opprykk eller må slutte ved nedbemanning."

---

Forresten synes jeg det ble litt laber respons på dette emnet. Gode poenger i de få svarene som har kommet, men hvor i all verden blir det av resten av de vanlige synserne?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 19:17, THX 1138 skrev:

Overlege Tor Norseth ved Statens arbeidsmiljøinstitutt mener at "arbeidssøkere bør kunne bruke resultatet av genetiske undersøkelser til å fremme sin egen karriere".

Han sier: "Jeg vil føle meg diskriminert hvis jeg nektes retten til å bruke slike opplysninger i en ansettelsessituasjon."

Slik reint umiddelbart kan ein vere einig, men da kjem ein snart i den situasjonen at søkjarar som ikkje vil legge fram slike testar blir lagt til side fordi arbeidsgjevaren trur noko blir skjult.

Så nei, eg vil ikkje ha gentesting for jobbsøking eller forsikring.

Dessutan vil vi få ein ny type spam, ikkje lenger "Get your diploma online - only $100", men istaden "Want a perfect gene-chart? - Extracted from athletes, professors, moviestars. Only $200 Visit us today!"

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-09-10 19:33 ]

Lenke til kommentar

spiller ikke noe rolle hva folk ikke vil. Det er nok sjefene i de store selskapene som bestemmer :smile: kanskje ikke dette kommer til Norge med det første men... etterhvert som det kommer andre steder i verden vil Norge følge etter garantert. Om jeg er enig eller ikke skal jeg ikke si noe om :smile: , men om noen år kommer sikkert dette til og bli vanlig. om ikke tvang ved jobbsøking så frivilig...og hvis du er "frisk" og trenger jobb vil du garantert bruke den muligheten.

Lenke til kommentar

Jeg så forresten en film for et par år siden (sånn ca., tror jeg), der handlingen var satt en gang i en ikke så altfor fjern fremtid. I denne filmen var det slik at det var blitt normalt å produsere barn ved å sette sammen gener fra faren og moren, pluss å rette opp feil og gjøre forbedringer. Selv om dette var en langt tryggere måte å produsere avkom på, var det imidlertid enkelte foreldre som valgte å unnfange sine barn på "gamlemåten". Hovedpersonen i filmen var født på denne måten, og hadde derfor anlegg for en hjertesykdom (eller noe slikt).

Filmen handler om hvordan hovedpersonen til tross for strenge kontrollrutiner og harde krav, tilpasset genetisk "perfekte" mennesker, streber etter å nå den store drømmen sin, nemlig å bli astronaut.

Filmen er kanskje ikke blant de aller beste science fiction-filmene satt i en verden der utviklingen har gått i en skremmende retning, men er likevel en tankevekker. Dessverre husker jeg ikke hva denne filmen heter. Noen som kjenner igjen beskrivelsen?

Forresten var det i filmen stadige kontroller der det ble tatt blodprøver, for å avsløre eventuelle "svindlere", med "dårlige" gener. Når dette ble avslørt, blinket det "Invalid!" på en skjerm.

Hvordan hadde du reagert dersom det hadde blinket "Invalid!" når du ble testet på et jobbintervju?

Lenke til kommentar

De fleste har nok problemer med å akseptere at arbeidsgiver skal kunne genteste de ansatte.

Et annet spørsmål er i hvor stor grad du selv skal ha tilgang til slik informasjon.

Hva om en gentest tatt ved din fødsel avslørte at du med 87% sikkerhet vil dø av en arvelig sykdom før du fyller 29 år. Skal du få vite dette? Skal dine foreldre få vite det? Eller skal legene la deg leve lykkelig og uvitende i 29 år?

En løsning er jo å forby all gentesting og -forskning. Men det hindrer jo bruk av et fantastisk hjelpemiddel. Mange arvelige sykdommer kan behandles eller forebygges dersom man vet om dem. Vet du at du har svært stor sjanse for å få f.eks. kreft eller hjertesykdommer kan du ta regelmessige tester eller forebyggende behandling.

Det finnes nok ingen fasitløsninger her...

LeD

Lenke til kommentar

Å ha muligheten til å teste seg og bruke teknologien er noe helt annet enn at hvem som helst skal ha tilgang til disse opplysningene. Det er noe som heter personvern, og dette er veldig sensitive opplysninger som absolutt burde beskyttes. Burde kommet en lov som sa at ingen kunne kreve å se ens genmateriale uten samtykke av eier av disse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-10 20:51, smetho skrev:

Det er noe som heter personvern, og dette er veldig sensitive opplysninger som absolutt burde beskyttes.

Personopplysningslovens §23 (bokstav c) sier faktisk at enkelte opplysninger om deg selv kan holdes hemmelig for deg, dersom det er utilrådelig at du får opplysningene utifra "hensyn til vedkommendes helse eller forholdet til personer som står vedkommende nær."

Så dersom en test viser at du skal dø om 5 år eller har kjemperisiko for å få uhelbredelig kreft , kan faktisk legen nekte å fortelle deg det, med personopplysningsloven i hånden.

Dette hindrer selvsagt også arbeidsgiveren fra å få tak i opplysningene...

LeD

Lenke til kommentar

Ikke at JEG har noe å tape på dette systemet... :grin: Men er selvsagt helt enig... det er helt forkastelig. Og det vet alle, derfor kommer det ikke til å bli noe av... så jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss nevneverdig.

Men at noen i det hele tatt klarer å komme med en sånn idé viser jo hvor mange syke folk det er her i verden... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...