Gå til innhold

sub kasse skal bygges

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derfor er nok sub-forsterkeren til Dynabel det billigste og beste alternativet.

Skjønner egentlig ikke hvorfor noen på død og liv må bruke bilstereo innendørs.

Bilstereo er laget for å spille bra i bil, med de akustiske egenskaper en bilkupè har.

Stua de har en HELT annen akustikk.

Lenke til kommentar

Vet helt ærlig ikke hva du må ut med for dette, men du trenger en kraftig omformer for å forsyne den forsterkeren din. 800W sier du. Ok, la oss si at den har 60% virkningsgrad. Da trenger den: (800W/0,6)/12V = 111,1A

Dette er nok ikke realistisk at du finner, men ta det med ro - den forsterkeren leverer nok ikke 800W heller. Men det kan hende at du kan få det til med en kraftig batterilader og et bilbatteri. Ladac har noen kraftige ladere på 30-40A beregnet for campingvogn og båt, som er elektronisk styrt, og dermed kan stå tilkoblet batteriet hele tiden. Er nok alikevel redd for at prisen på disse er atskillige tusenlapper.....

Og da kan du jo likegodt kjøpe deg en effektforsterker beregnet for innebruk!!

Lenke til kommentar

Ikke se deg blind på watt.

Watt er et sterkt misforstått begrep og har svært liten betydning for hvordan en høyttaler eller sub vil spille.

Eltek har denne uken tilbud på en Sammi 12" med bl.a 4" svingspole, til 798,- Dette elementet vil fungere bra i en sub.

Det er mange andre parametere som er mye viktigere.

Thiele-small parameterne er det første jeg ser på når jeg skal kjøpe høyttalere.

Og dropp det tullet med omformere og bilforsterker. Er du seriøs og vil ha det ordentlig, så kjøp utstyr beregnet for det du skal bruke det til.

Lenke til kommentar
oki. eneste grunnen til att jeg kjøper bil sub er att de tåler en del mer trøkk. og er ikke fullt så dyr som en hi-fi sub. hi-fi subene har som oftest efekt på 350-500 watt.

5430867[/snapback]

Subben min koster 5500,- og tar rotta på det meste av bilsubber. Den har 300W BASH forsterker.

4345_original.jpg

SVS PB-10 ISD kan lese mer om den på www.lsound.no.

Lenke til kommentar
oki. eneste grunnen til att jeg kjøper bil sub er att de tåler en del mer trøkk. og er ikke fullt så dyr som en hi-fi sub. hi-fi subene har som oftest efekt på 350-500 watt.

5430867[/snapback]

Eneste grunnen til at bilstereoelementer tilsynelatende tåler mer Watt enn hjemmeutstyr må jo være at det stort sett er bilstereofolk som skryter av hvor mange "Watt" de har å rutte med. Ikke uten grunn at alle har hørt om "bilstereowatt".

Hvis du leter litt rundt på f.eks. anbefalinger på hjemmeforsterkere her på forumet, vil du se at stort sett er de strømsterke å foretrekke foran de billigmerkene som har valgt å oppgi sine forsterkere med bilstereowatt.

Hvis du virkelig trenger elemnter som tåler å bankes med store mengder watt, kan det være lurt å sjekke ut PA-elementer. Produsenter som Beyer, RCF og JBL lager elementer som kan være verdt å sjekke ut. Andre her vil sikkert forlenge listen, men prøv f.eks ¨å få tak i et RCF L18P300. Tåler 1000 ekte Watt kontinuerlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...