Geddien Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 er det noen som kan formelen på å bygge subb kasser? efekt forhold til volum osv. skal bygge kasse til 12" sub på 3000watt Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Nå trenger man vanligvis å få vite volum fra produsenten av elementet. Så kan man tweake på frekvensen derifra. Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 3000 watt? der mista du meg.... Lenke til kommentar
Geddien Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 får ikke vite dette. så håper det er noen her som kan hjelpe. http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1446 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 I den vedlagte PDF filen ligger alt du trenger å vite for å kunne bygge en optimal kasse til subben. 217888139TRD1263_A_UC.pdf Lenke til kommentar
Geddien Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 tusen takk du;) Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Synes det er morsomt med høyttalere som har utgangseffekt... Er det noe nytt de har begynt med eller?? :-) Quote://Denne høykvalitets subwooferen gjør sitt med +165 dB og en overveldende maksimal utgangseffekt på 3000 W.// Hehe.... Ikke for å virke pessimistisk, men om disse ble forsynt med ekte watt, f.eks. fra en av disse: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/137251.pdf , istedetfor bilstereowatt, er jeg ikke så sikker på hvor lenge de hadde levd... Jeg tenker bare 3000W i bil...... Vanligvis har vi 14V og noe når dynamoen lader. Såfremt vi antar at noen har oppfunnet en ideell forsterker, vil denne trekke 215A for å levere 3000W, riktignok i peak. Men OK, la oss gå for 1000W, som er oppgitt nominell effekttålighet på elementet. For å levere dette må en ideell forsterker trekke 71,5A ved 14V, og dette mer eller mindre kontinuerlig, så kondensatorer og ekstra batterier vil ikke hjelpe i lengden. Og forresten vis meg sikringa på denne forsterkeren... Jeg tror ikke jeg fortsetter mitt pessimistiske resonement, men lar det tale for seg selv. Lykke til! :-) Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Bare for og ha sagt det. Watt har overhode ingen betydning for kassestørrelse eller kvalitet. Pioneer anbefaler 25-50l trykkammer for dette elementet på websidene sine. Legg deg på noe midt i mellom(30-40l) så blir det bra. Elementet har såpass høy Q-verdi at det ikke er så pinlig nøye. Lenke til kommentar
Jan A M Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Synes det er morsomt med høyttalere som har utgangseffekt... Er det noe nytt de har begynt med eller?? :-) Quote://Denne høykvalitets subwooferen gjør sitt med +165 dB og en overveldende maksimal utgangseffekt på 3000 W.// Hehe.... Ikke for å virke pessimistisk, men om disse ble forsynt med ekte watt, f.eks. fra en av disse: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/137251.pdf , istedetfor bilstereowatt, er jeg ikke så sikker på hvor lenge de hadde levd... Jeg tenker bare 3000W i bil...... Vanligvis har vi 14V og noe når dynamoen lader. Såfremt vi antar at noen har oppfunnet en ideell forsterker, vil denne trekke 215A for å levere 3000W, riktignok i peak. Men OK, la oss gå for 1000W, som er oppgitt nominell effekttålighet på elementet. For å levere dette må en ideell forsterker trekke 71,5A ved 14V, og dette mer eller mindre kontinuerlig, så kondensatorer og ekstra batterier vil ikke hjelpe i lengden. Og forresten vis meg sikringa på denne forsterkeren... Jeg tror ikke jeg fortsetter mitt pessimistiske resonement, men lar det tale for seg selv. Lykke til! :-) 5412282[/snapback] Det er ikke uvanlig med sikringer på alt fra 20 ampere og opp til rundt 100 ampere (ofte 2-3 i paralell på 20-40A pr. stk.) på bilforsterkere (finnes sikkert høyere og). Det er også grunnen til de enormt tykke kablene mange bruker fra batteri til forsterker, netopp pga den høye strømen (Amperen). Hjemme i hus har vi langt høyere spenning (230volt kontra 12-14volt i bil) og trenger derfor ikke på langt nær like mange ampere for å få samme effekt. (og heller ikke like tykke kabler) Det er en grunn til at mange må (bør) bytte til større batterier i bilene sine når de instalerer store anlegg. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Fullstendig klar over fordelen med å være på lysnettet når man skal ha mye effekt av en forsterker. Som regel trenger jeg minimum 3x16A bare til PA-forsterkere. I større sammenhenger må jeg opp på 3fase, 63A eller 80A. Noen ganger mer... Heldigvis er 400V blitt mer og mer vanlig rundtforbi også. Når det gjelder bil er jeg også klar over at det finnes store forsterker å få kjøpt, selv om jeg synes de oppgitte Watt disse skal klare å levere er vel optimistiske. Når det gjelder strøm i bil er jeg nå forstatt av den oppfatning at det ikke nytter å putte inn flere batterier, eller store kondensatorer. Dette blir som å pisse i buksa for å holde varmen. All strøm i bilen kommer fra dynamoen, og den eneste måten å få mer strøm er da å sette inn større dynamo enn den originale. Jeg vil også anbefale folk som bygger lyd i bil å skifte til Ladac sine laderegulatorer. Disse kan justeres for å levere max. ladespenning, og gir bedre forhold for alt som trenger strøm i bilen. Husk bare at batterier begynner å koke om man overstiger noe særlig over 14,4V, avhengig av temperatur. En annen ting som ofte oversees er å skifte kabelen fra dynamoen til batteriet til en tykkere. Kan hjelpe det og. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Geddien: bare husk at det blir feil å bruke en kasse som er dimensjoner til bil, i stua. Du vil nok få bass, men resultatet kunne mest sannsynlig blitt langt bedre ved å dimensjonere kassa til innebruk Regner med du skal bruke den inne ettersom du har postet her, og ikke under bilstereo? Lenke til kommentar
Geddien Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 yes denne skal være for innebruk;) suben e kjøpt inn no. men noen som vet om eg kan skaffe noe volumkontroll til denne? lager suben aktiv Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Hva slags forsterker skal du bruke da? Lenke til kommentar
Geddien Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 kjører i en 800watts bilforsterker. Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Bilforsterker og bilelement, når det skal være inne?? Er du bare ute etter å gjøre det tungvint for deg selv eller? Hvordan har du tenkt å levere strøm til den bilforsterkeren da? Hva med en slik: http://www.mamut.com/dynabel/subdet88.htm Lenke til kommentar
Geddien Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 gidder ikke å bruke mye penger på dette. allt er kjøpt inn og skal monteres. men eneste jeg trenger nå er noe som kan kontrolere volumet på suben Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Du kan da få tak i ett enkelt byggesett fra vellemann til å gjøre det(styre volum altså), men det jeg hadde vært litt redd for hadde jeg vært deg, er hvordan du skal fore den subben med strøm. Er jo ikke akkurat slik at du kan koble forsterkeren til veggen. Lenke til kommentar
Geddien Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 gjør det enkelt med en omformer. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jaha, hvor mye penger har du tenkt å bruke på en omformer? For å si det mildt, den kommer til å koste dyrt, hvis du skal ha en som kan fore en noenlunde grei forsterker. Lenke til kommentar
Geddien Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 500-1000kr? holder det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå