Gå til innhold

sub kasse skal bygges


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er morsomt med høyttalere som har utgangseffekt... Er det noe nytt de har begynt med eller?? :-)

 

Quote://Denne høykvalitets subwooferen gjør sitt med +165 dB og en overveldende maksimal utgangseffekt på 3000 W.//

 

Hehe....

 

Ikke for å virke pessimistisk, men om disse ble forsynt med ekte watt, f.eks. fra en av disse: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/137251.pdf , istedetfor bilstereowatt, er jeg ikke så sikker på hvor lenge de hadde levd...

 

Jeg tenker bare 3000W i bil...... Vanligvis har vi 14V og noe når dynamoen lader. Såfremt vi antar at noen har oppfunnet en ideell forsterker, vil denne trekke 215A for å levere 3000W, riktignok i peak. Men OK, la oss gå for 1000W, som er oppgitt nominell effekttålighet på elementet. For å levere dette må en ideell forsterker trekke 71,5A ved 14V, og dette mer eller mindre kontinuerlig, så kondensatorer og ekstra batterier vil ikke hjelpe i lengden. Og forresten vis meg sikringa på denne forsterkeren...

 

Jeg tror ikke jeg fortsetter mitt pessimistiske resonement, men lar det tale for seg selv. Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Bare for og ha sagt det. Watt har overhode ingen betydning for kassestørrelse eller kvalitet.

 

Pioneer anbefaler 25-50l trykkammer for dette elementet på websidene sine.

Legg deg på noe midt i mellom(30-40l) så blir det bra. Elementet har såpass høy Q-verdi at det ikke er så pinlig nøye.

Lenke til kommentar
Synes det er morsomt med høyttalere som har utgangseffekt... Er det noe nytt de har begynt med eller?? :-)

 

Quote://Denne høykvalitets subwooferen gjør sitt med +165 dB og en overveldende maksimal utgangseffekt på 3000 W.//

 

Hehe....

 

Ikke for å virke pessimistisk, men om disse ble forsynt med ekte watt, f.eks. fra en av disse: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/137251.pdf , istedetfor bilstereowatt, er jeg ikke så sikker på hvor lenge de hadde levd...

 

Jeg tenker bare 3000W i bil...... Vanligvis har vi 14V og noe når dynamoen lader. Såfremt vi antar at noen har oppfunnet en ideell forsterker, vil denne trekke 215A for å levere 3000W, riktignok i peak. Men OK, la oss gå for 1000W, som er oppgitt nominell effekttålighet på elementet. For å levere dette må en ideell forsterker trekke 71,5A ved 14V, og dette mer eller mindre kontinuerlig, så kondensatorer og ekstra batterier vil ikke hjelpe i lengden. Og forresten vis meg sikringa på denne forsterkeren...

 

Jeg tror ikke jeg fortsetter mitt pessimistiske resonement, men lar det tale for seg selv. Lykke til! :-)

5412282[/snapback]

 

 

Det er ikke uvanlig med sikringer på alt fra 20 ampere og opp til rundt 100 ampere (ofte 2-3 i paralell på 20-40A pr. stk.) på bilforsterkere (finnes sikkert høyere og). Det er også grunnen til de enormt tykke kablene mange bruker fra batteri til forsterker, netopp pga den høye strømen (Amperen).

 

Hjemme i hus har vi langt høyere spenning (230volt kontra 12-14volt i bil) og trenger derfor ikke på langt nær like mange ampere for å få samme effekt. (og heller ikke like tykke kabler) ;)

 

Det er en grunn til at mange må (bør) bytte til større batterier i bilene sine når de instalerer store anlegg.

Lenke til kommentar

Fullstendig klar over fordelen med å være på lysnettet når man skal ha mye effekt av en forsterker. Som regel trenger jeg minimum 3x16A bare til PA-forsterkere. I større sammenhenger må jeg opp på 3fase, 63A eller 80A. Noen ganger mer... Heldigvis er 400V blitt mer og mer vanlig rundtforbi også.

 

Når det gjelder bil er jeg også klar over at det finnes store forsterker å få kjøpt, selv om jeg synes de oppgitte Watt disse skal klare å levere er vel optimistiske.

 

Når det gjelder strøm i bil er jeg nå forstatt av den oppfatning at det ikke nytter å putte inn flere batterier, eller store kondensatorer. Dette blir som å pisse i buksa for å holde varmen. All strøm i bilen kommer fra dynamoen, og den eneste måten å få mer strøm er da å sette inn større dynamo enn den originale. Jeg vil også anbefale folk som bygger lyd i bil å skifte til Ladac sine laderegulatorer. Disse kan justeres for å levere max. ladespenning, og gir bedre forhold for alt som trenger strøm i bilen. Husk bare at batterier begynner å koke om man overstiger noe særlig over 14,4V, avhengig av temperatur. En annen ting som ofte oversees er å skifte kabelen fra dynamoen til batteriet til en tykkere. Kan hjelpe det og.

Lenke til kommentar

Geddien: bare husk at det blir feil å bruke en kasse som er dimensjoner til bil, i stua. Du vil nok få bass, men resultatet kunne mest sannsynlig blitt langt bedre ved å dimensjonere kassa til innebruk ;)

 

Regner med du skal bruke den inne ettersom du har postet her, og ikke under bilstereo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...