Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Takk for hjelpen, alle sammen

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Så er adsl-linjen via trådløst nettverk oppe og kjører.

Valgte Freewave som isp, mer konkret 1250/250 linjen til 298,-/mnd

Første måling viser en linjehastighet på 1050/200, omtrent som forventet.

Ellers valgte jeg et speedtouch 510 adsl modem og speedtouch splitter.

Dette fikk jeg fra Telenor sin startpakke.

Så har jeg valgt en Linksys wrt54gx srx-router og et Linksys wmp54gx srx-adapter.

Etter oppkoblingen av det trådløse nettverket, fikk jeg "veldig bra" på signal og 108 Mbps hastighet.

Noen småting som dukket opp:

Telenor sin startpakke har en medfølgende setup-cd.

Denne virker kun med telenor, så man er avhengig av kundeservice for å få satt opp modemet.

Freewave har relativt dyr kundeservice, så en halvtime til tre kvarter med 20 kroner minuttet blir fort dyrt.

Var ikke noe problem hos freewave, han jeg snakket med hadde kjempegod peiling.

Måtte slå av brannmur og popup blokkere osv for å få satt opp modemet, men jeg ble ledet enkelt gjennom de enkelte step.

Startpakken mangler dessverre også en kabel, noe som er litt rart.

Kabelen som mangler, er kabelen mellom splitteren og til adsl-modemet.

Skal være en type med smalere koblinger.

Hadde heldigvis en liggende, men det burde absolutt fulgt med (kanskje isteden for en av de tre nettverkskablene som følger med som ikke trengs).

En annen rar ting med startpakken, er at på alle speedtouch sidene refereres det til at kablene er fargekodede.

Det er ikke kablene som ligger i esken, så det virker som om kablene blir byttet ut, kanskje noe med Norske nettverk?

Det er kanskje forklaringen på at Telenor ikke klarer å få med alle kablene som trengs?

Det refereres også til et bordstativ som heller ikke følger med.

Ikke noen alvorlig sak, men-men.

Savnet også en step-by-step guide for oppkoblingen, slik at man hadde sluppet å gå via kundeservice.

Er også mye snakk om behovet for kryssede kabler.

Kablene som følger med er ikke merket hva de er, så det blir litt gjetting.

Ble også fortalt at modemet skulle stå som bridge..det var feil!

For å få modem og router til å snakke med hverandre, måtte også routeren småjusteres.

Freewave kundeservice gjorde også her en kjempejobb, selv om de ikke hadde vært borti akkurat denne routeren.

Alt i alt anbefaler jeg oppsettet på det sterkeste, kostet rundt 3500 å komme igang (modem/splitter/router/adapter) men resultatet ble veldig bra.

Takk til alle som har hjulpet til å svare på mine små og store spørsmål, de var gull verdt, og nå som alt er igang var det absolutt verdt ventingen :-)))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...