Gå til innhold

Onboard lyd

lordpiet

Anbefalte innlegg

Mulig dette skulle vært i lydkort topic, men det er jo faktisk et hovedkort spørsmål...

Er 2 kanals onboard AC97 lyd noe tess?

Skal jeg gidde å investere i et billig lydkort eller?

De onboard lydkortene kan jo ikke være helt på trynet siden alle integrerer dem...

Eller?

Har foresten ikke noen fancy høytalere eller bruk for surremegrundtlyd (tror jeg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AC97 er helt OK til vanlige Windows lyder og MP3 pluss litt lett spilling.

De litt bedre onboard kortene er nesten like bra som en SoundBlaster med hensyn til lydkvalitet, features derimot er noe forsjellig.

Hvem bryr seg så mye om CPU, når de fleste uansett har 2 ganger så mye CPU kraft som man behøver?

-KJ

Lenke til kommentar

Greitt nok at du hører forskjell, men det er i såfall kun på effekter og snacks i spill. Hvordan er det med rare klikkelyder / knitring til deg da? Creative brukte jo bare litt over ett år på å lage drivere til kortet som faktisk fungerer i XP... Skikkelig kongekort, ja.

Ta en liten titt over på news.creative.com, sjekk tråden som heter Audigy.

(For dem som ikke orker å gjøre det selv, så er tråden stappe kline full av postinger fra folk som sliter seriøst med å få Audigyen til å fungere som den skal.)

Min fungerer OK, men av og til knitrer den og lager stygge lyder som ikke skal være der. Ett lydkort til 2.500,- skal ikke gjøre dette!!! (Har Audigy Platinum SE.)

-KJ

Lenke til kommentar
Quote:

jevel skrev (2002-09-11 02:08):

Greitt nok at du hører forskjell, men det er i såfall kun på effekter og snacks i spill. Hvordan er det med rare klikkelyder / knitring til deg da? Creative brukte jo bare litt over ett år på å lage drivere til kortet som faktisk fungerer i XP... Skikkelig kongekort, ja.

Ta en liten titt over på news.creative.com, sjekk tråden som heter Audigy.

(For dem som ikke orker å gjøre det selv, så er tråden stappe kline full av postinger fra folk som sliter seriøst med å få Audigyen til å fungere som den skal.)

Min fungerer OK, men av og til knitrer den og lager stygge lyder som ikke skal være der. Ett lydkort til 2.500,- skal ikke gjøre dette!!! (Har Audigy Platinum SE.)

-KJ

Er ikke lydkortet som koster 2500. Men du kan ikke tenke deg at du har en forstyrelse en plass i systemet ditt, Eg har ikke noen knitre lyder og eg bruker det for det meste til mp3. :grin:
Lenke til kommentar

Nei, forstyrrelsen ligger i kortet. Les på newsserveren som jeg foreslo.

Det at kortet i seg selv består av flere elementer er uinteressant! Jeg betalte 2.500,- som Creative nok fikk en god del av, jeg vil ha valuta for pengene!!

Hvilke drivere bruker du?

-KJ

Lenke til kommentar
Quote:

jevel skrev (2002-09-11 02:20):

Nei, forstyrrelsen ligger i kortet. Les på newsserveren som jeg foreslo.

Det at kortet i seg selv består av flere elementer er uinteressant! Jeg betalte 2.500,- som Creative nok fikk en god del av, jeg vil ha valuta for pengene!!

Hvilke drivere bruker du?

-KJ

Dem som eg finner på crative sine sider, Har du oppdater drivern til siste versjon. Ja jevel eg skal les på newsservern. Men det som mangen gjør de skylder på produsentene i de flste tilfeller er det bruker feil. Eg har ikke noe problemer med audigy player kortet mitt. Betalte 1000kroner for det.
Lenke til kommentar

Joda, mange vet ikke hva de gjør, og skylder på produsent, men før du påstår slike ting i dette tilfellet, så les!

Dette er en kjent feil, vedgått av Creative flere ganger. Hvorfor tror du det tok dem _ett år_ å lage offisielle drivere til kortet?

-KJ

Lenke til kommentar

Nyere HK har 6 kanals surround lyd. Og den tror jeg er bra nok til ditt bruk.

Men tilbake til Audigy. Jeg har Win XP og har ALDRI hatt problemer med kortet. Knitring? Ja den er der på både Live!,Audigy og AWE64 for den saks skyld. Men det er BARE når du stresser prosessoren til maks og spiller MP3 samtidig. Men jeg har ikke merket det selv om jeg ripper DVD samtidig som jeg spiller MP3. Kanskje det knitrer hos meg når jeg start scandisk. Hvem vet.

Det har også kommet nye drivere til Audigy. Har ikke installert dem enda fordi jeg er fornøyd med de jeg har. :smile:

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-09-11 12:48 ]

Lenke til kommentar

2-kanalers er vanlig stereo ja. Kan levere et Dolby Surround signal til en Dolby Surround forsterker hvis du har det.

Kombinert med et vanlig pc-høytalersett så er det helt ok. Skal du over på mer "hifi" løsninger for pcer så er nok et dedikert lydkort bedre. Soundblaster-kortene er ikke akkurat å anbefale pga store problemer med knitring og spraking. Som du ser av tråden her så har noen ingen problemer mens mange andre har ikke annet enn problemer.

Hvis du helt kynisk måler cpu-bruk så vil du nok merke at et standard onboard lydkort suuuuuuger cpu-kraft. Men igjen, til normal bruk så er det ikke veldig merkbart. Ihvertfall ikke med dagens 2Ghz++ prosessorer.

Konklusjonen blir vel: Ja det funker ok for Ola Nordmann som kun skal spille litt spill og mp3. Vil ikke anbefale det sammen med fetere hifi/hjemmekinoer eller til studiobruk for å si det sånn. :razz:

Lenke til kommentar

Har brukt onboard AC97 lydkort i et par år nå og det dekker mitt behov med MP3, litt spill og en film av og til. Det lydkortet evt. bruker av CPU er knapt målbart og egentlig ikke et argument for en gjennomsnittlig PC-bruker med ellers OK maskinvare. CPU-bruken hos meg ligger på 0 % under avspilling av MP3 i dette øyeblikk.

Synes det er unødvendig å bruke penger på lydkort dersom du ikke har større behov enn jeg har.

Lenke til kommentar

Kan vere noen produsenter som setter bedre lydkort på hovedkorta, men generellt sett er et SB AWE64 kort bedre enn hvem som helst du finner på et hovedkort.

Sats på separat lydkort, kjøp gjerne det billigste, det er sansyndligvis bedre uansett...

(noen som har hørt onboard lydkorta på dell maskiner, hørselskade etter en dag!)

Lenke til kommentar

Det Civilix skriver over er feil. AWE64 er basert på gammel teknologi og ISA buss. De nyere onboard 6 kanalers korta har 3D lyd hardware og PCI teknologi. MYE bedre.

AC97 er en annen historie. Dette er ett programvare lydkort (mer eller mindre 100%), og dette holder til akkurat det jeg lista opp i min første post. (I mine øyne, og jeg er sånn litt over middels kresen.)

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...