Gå til innhold

ATX i IBM Aptiva?

Anbefalte innlegg

Jada,det er sikkert mange som husker gode, gamle IBM Aptiva. Typisk hjemmepc som kom i 98-99, og finnes i mange hjem. Jeg er den heldige innehaver an en slik, og har nå tenkt til å lage et lite prosjekt ut av dette.

Men,dette avhenger av at det er ATX-format. Er det noen som vet helt sikkert om det er ATX eller ei,eller har en god måte å finne det ut på? :)

Isåfall ville jeg være veldig takknemlig!

For de som lurer ser en Aptiva slik ut:

03_1_b.JPG

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare og sjekke der PSU (Strømforsyningen) står, hvis du har en "vanlig" pc med ATX så kan du jo bare sjekke om den som står i IBMen er mindre eller større/like stor enn den som står i den "vanlige". Hvis den er større/like stor er det nok ATX, hvis den er mindre er det nok mATX.

Regner med det var PSUen du ville få info om?

For hovedkort teller du hvor mange plasser man skal skru ned skruer det er. Hvis det er 9 stk er det ATX. Eller du kan måle det ^^ Mener og huske at ATX er 29.5x25.4cm elns

Håper det hjalp litt :wee:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Må desverre bumpe denne posten litt, for det har kommer for dagens lys at hovedkortet som sitter i IBM'en har 6 skruer,og måler omtrentlig 24,5x21 cm.

Hva i alle dagers format er dette? :hmm:

Til informasjon er det 8 skruefester i kabinettet... :)

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
Hovedkortet er sikkert et kort IBM selv har laget så størrelsen skal du ikke se så alt for nøye på.

Kanskje det er et m-ATX kort?

5579531[/snapback]

Ok. :)

Tja, tanken har slått meg. Åssen kan jeg se det? Hehe...

Hovedkortet ligger på skrivebordet bak meg etter en rask dissekering i kveld, så...^^

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Kan hende det er en ATX PSU, men det er ikke plass til noe støre en M-ATX hovedkort i det kabienttet der. Som du kanskje ser på baksiden så er det bare plass til tre pci kort og et agp kort. Vel i et ATX kabinett er det plass til seks pci kort og en agp kort (eller sli/pci-e)

Lenke til kommentar

Jeg har selv en gammel IBM Aptiva (99), og sjekket størrelse på HK og PSU for noen år siden. Mener jeg fant ut at m-ATX HK skal gå helt greit. Også når det gjelder skruehull.

PSU er det litt verre med, mener at en god del m-ATX PSU-er går, men ikke alle. Jeg målte størrelsen på PSU og mener jeg fant noen rundt 300 Watt som gikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Noen som vet noe om disse eldgamle datamaskinene i det hele tatt? :)

7389025[/snapback]

Det er da ett helt "vanlig" mATX kabinett..

Har bygd om ett par slike... bl.a. for samboer.

Røsket ut det gamle "rasket".. Satte inn ett MSI RS482 (Radeon Xpress200).. 3800+... kompakt vannkjøling (radiator på utsiden). X1300 passivt kjølt.. klokket til X1300Pro.

Helt lydløs.. Meget greie ytelser..

Samboer var svært fornøyd. Tipper overgangen fra P3 450Mz til "Venice" 3800+ var stor. :)

PS.

Byttet original ("ubrukelig") P3 PSU til ett 230w chieftec (for mAtx).

PS2 og edit:

Alt innkjøpt til "nesten gratis" fra lagersalg PS-Data / demovare komplett... Kun "kassa" ble brukt av den en gang "rådyre" hjemmePC'n kjøpt i 1999. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...