Gå til innhold

Spørsmål om Ubuntu/Linux

Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ

Hei!

Har nå endelig installert Linux på min laptop (ubuntu), og har noen spørsmål:

- Hvordan laster jeg ned programmer i Linux? (Regner med at dette er noe forskjellig fra Windows) Trenger bla MSN (el. lign)

- Hvordan kan jeg stache på desktoppen? wallpapers er jo greit, men ser det er mange av dere som har fete desktop bilder, hvordan får man til det?

- Trenger et program som spiller mp3, alla winamp, for å spørre mer generelt, hvor "laster" man ned programmer?

Tror det var alt, kommer sikkert flere spm senere!

Mvh Christian : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fine steder å få tak i programvare på linux er Freshmeat og Sourceforge.

I tillegg har Ubuntu en pakkehåndterer som installerer alt for deg, noen andre som bruker det forklarer sikkert :-)

Til MSN kan du bruke Gaim, AMSN og mange andre, noen av dem ligger kanskje inne fra før.

Ssh er enkelt.. åpne kommandolinja og skriv

ssh hostname
eller
ssh bruker@hostname
hvis brukernavnet ditt er et annet på denne maskina enn på den andre

Lenke til kommentar
Åpnet det jeg tror er komandolinja (Ctrl+Alt?F1) men hvordan kommer jeg tilbake til desktopen?!

5410930[/snapback]

CTRL+ALT+F7

Se på ubuntuguide for installasjon av programvare, eller start opp "Synaptic" den skal ligge i en meny et sted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ

Har ett spørsmål til:

Da jeg installerte Ubuntu på laptoppen min, så hadde jeg ikke tilgang til trådløst nett, så jeg tror installasjonen av nettverk ble misslykket, jeg får i allefall ikke nettverk på den nå, men kan dette etterinstalleres?

Lenke til kommentar
En ting til:

Hvordan fungerer SSH i linux, har brukt putty til dette i Windows?

5410612[/snapback]

Jeg bruker Kubuntu (Ubuntu med KDE desktop). Synes den er bedre for en Win-emigrant som meg...

Du kan også installere KDE i Ubuntu og velge ved innlogging om du vil kjøre Gnome eller KDE.

I KDE bruker jeg web-/filbrowseren Konqueror til filoverføring via SSH. Bruker Ctrl + Shift + L for å dele vinduet i to og har min maskin i den ene delen og webserveren i den andre.

Svar på (nesten) alt finnes på engelsk i Ubuntu-forumene:

http://www.ubuntuforums.org/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ
Du får ikke nettverk eller du får ikke trådløst nettverk?

5430871[/snapback]

Tja, godt spm. Jeg er jo nybegynner i (GNU)linux så neimen om jeg vet. Jeg vet at jeg ikke kommer på internett. Hvis jeg klipper på "Nettverk" så ser jeg en logo av en maskin med teksten "Windows Nettverk" under.

Er det mulig å sette i install CD'en og hoppe direkte til nettverksinstallasjonen og bare ta det steget på nytt eller må jeg da installere hele Ubuntu på nytt?

Lenke til kommentar

Muligens kan du berre gå på "system" på verktøylinja, trykke administrasjon eller noko, og trykke nettverk. resten går nok av seg sjølv. I stadenfor winamp kan du bruke xmms, den liknar på winamp, og du kan bruke samme skins til den.

Til msn kan du bruke gaim eller amsn

Kule ting til desktop finn du på http://www.gnomelook.org/

Endret av treigen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...