Yoshy Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 En kompis av meg har en lepont psu som har tatt kvelden. Denne psuen er 2.5 år gammel og er helt ubrukelig pga ustabilitet. Han tok derfor kontakt med microplex og hevdet reklamasjon på denne, men dette ble blankt avslått. Er dette riktig gjort av microplex ?? Jeg mener selv at en psu er ment å leve vesentlig lenger enn 2 år, og derfor bør være dekket av 5 år reklamasjonsrett. Man kjøper da ikke en psu til x antal kroner som man regner med skal ta kvelden 2 år etter... Jeg kommer ialle fall aldri til å godtta noe slik dersom min vifteløse psu til 1500 kr tar kvelden etter 2.5 år Hva mener folket ?? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Vel generelt så sliter man med å få reklamasjon på datakomponenter over 2 år, da det har blitt normal praksis for nettbutikkene å sette dette som grense. Tror ikke det vil være så lett å overtale webshoppen til dette, men du kan jo ta det så lang som til forbrukerrådet dersom du føler at du har en god sak. EDIT: Hva er symptomene litt mer sånn konkret? EDIT2: Og har du skjekket om produsent har noen form for garanti-ordning? Endret 9. januar 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
rozon Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 En kompis av meg har en lepont psu som har tatt kvelden. Denne psuen er 2.5 år gammel og er helt ubrukelig pga ustabilitet. Han tok derfor kontakt med microplex og hevdet reklamasjon på denne, men dette ble blankt avslått. Er dette riktig gjort av microplex ?? Jeg mener selv at en psu er ment å leve vesentlig lenger enn 2 år, og derfor bør være dekket av 5 år reklamasjonsrett. Man kjøper da ikke en psu til x antal kroner som man regner med skal ta kvelden 2 år etter... Jeg kommer ialle fall aldri til å godtta noe slik dersom min vifteløse psu til 1500 kr tar kvelden etter 2.5 år Hva mener folket ?? 5410564[/snapback] Om det er riktig av Microplex? Umulig å si. Har ikke sett PSU eller hva som er feil. Virker litt pussig å gi blankt avslag før de har sett på den da. Mulig de er redde for presedens dersom _en_ får reklamere, så kommer 20 andre med Qtek (el.l.) Du ser, reklamasjon er ikke 'fikser alt for ingenting bare fordi dingsen ikke er gammel nok'. Normal slitasje taes med i betraktningen, og er tingen utslitt så er ikke det en reklamasjonsak. Dette gjelder spesielt utsatte deler, noe som f.eks. kan bety kondensatorene i PSU. Elektronikk er slitedeler selv om det ikke er så stor mekanisk bevegelse i tingene... Et argument å bruke er MTBF som oppgies (hvis ikke, så burde man ligge unna egentlig). Mean Time Between Failure 'lages' av produsenten, og gir deg en pekepinne hvor bra/holdbar hardwaren er. 20.000 timer er ikke bra (ca 2.3 år kontinuerlig), mens 50.000 timer er bra. Alle jeg snakker med så snakker vi om en levetid på 3 år på en PC. 5 år så er den foreldet og du har skiftet masse komponenter allerede. Tror ikke det er så dumt utgangspunkt for reklamasjonstid. Hva du eller folket mener om dette betyr egentlig ikke så mye for noen. Bruk stemmeseddelen din i stedet. (Tar forbehold om feil blant blah-blah'et mitt... Jeg har ikke mer vett enn andre, og jeg har mine egne meninger) Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Da skjedde det gitt... Yesico PSUen min, kjøpt hos Netshop, tok kvelden etter litt over 2 års bruk. Har vært i kontakt med Netshop, men De påstår det bare er 2 års reklamasjonsrett på denne varen. Jeg er av den oppfatning at en strømforsyning bør holde mer enn 2 år, det er tross alt en del man kjøper og bruker i flere maskiner (for de som driver med selvbygg) En strømforsyning til 2000 kr uten bevegelige deler burde uansett vare mer enn 2år ! Noen andre som har opplevd lignende ? Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Jeg har fått avslag på en strømforsyning kjøpt for 2,5 år siden hos Amentio. Skulle da mene at det er 5 års reklamasjonstid på et slikt produkt. Det verste er at de klarte å skrive i mailen til meg at Garantien har gått ut. Håpløst... Endret 11. mars 2009 av Howard B Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 De fleste respektable produsenter gir 5 års garanti på sine strømforsyninger nå om dagene, t.o.m Microplex endret sin garantilengde på MIST-serien til 5 år nylig. Da tilsier det jo at flere og flere mener at levetiden skal være så lang, så reklamasjonsretten bør gjelde for 5 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå