Gå til innhold

hvordan koble 1-2 temp sensorer til laptop?

Anbefalte innlegg

er det mulig å lage en greie for å koble 1-2 (helst 2) tempmålere til en laptop?

de har en 2 pin plugg..

tilgjengelige konakter er:

usb

lan

printer

disse temp sensorene er fra en stasjonær pc. tror de er laget av termaltake (hvis dette har noe å si...):hmm:

håper noen kan svare..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hum, du må nok gi litt mer info om disse tempmålerene gitt. Hvordan ser de ut, hva står det på dem, modellnummer, eller noe slikt. Ta gjerne ett bilde, så skal vi se hva vi kan fikse :)

EDIT: forresten, hvordan var disse festet til den stasjonære pcen du har tatt de fra?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hum, du må nok gi litt mer info om disse tempmålerene gitt. Hvordan ser de ut, hva står det på dem, modellnummer, eller noe slikt. Ta gjerne ett bilde, så skal vi se hva vi kan fikse :)

EDIT: forresten, hvordan var disse festet til den stasjonære pcen du har tatt de fra?

5410360[/snapback]

når jeg tenker meg om har de ikke vert brukt..

jeg fikk dem av en kammerat..

han har en lik på cpuen sin(den fulkte med denne.)

bilde kommer snart...

edit: kan ta tid før bildet kommer siden scanneren ikke virker...

edit2: det står: TTF-103 på dem...

edit3: dropper bilde siden det i neste post er riktig... :)

Endret av boman
Lenke til kommentar

Regner med at det er en slik en?

Hvis det er tilfellet så må du nok lage en relativt innviklet krets for å kunne få målingen opp på skjermen, da dette bare er en temperaturavhengig motstand.

EDIT: feil kode for bildet >_<

EDIT2: ikke det nei... Fikk ikke lov til å linke til det bildet visst.

Der skulle det være ordnet.

post-26557-1136826055_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Regner med at det er en slik en?

Hvis det er tilfellet så må du nok lage en relativt innviklet krets for å kunne få målingen opp på skjermen, da dette bare er en temperaturavhengig motstand.

EDIT: feil kode for bildet >_<

EDIT2: ikke det nei... Fikk ikke lov til å linke til det bildet visst.

Der skulle det være ordnet.

5410729[/snapback]

det er en sånn ja..

ok får se om jeg gidder fortsette med dem da...

noen forslag til hvordan el slik krets kan vere?

kansje det hjelper med en sånn?

Lenke til kommentar

Du må en måledel (ntc/konstantstrømsgenerator/impedansetilpasser)

AD konverteringsdel, og interfacedel (for bruk mot RS202 eller USB) samt en programvare. Kanskje ikke noe man bør hive seg inn i uten erfaringer, men siden jeg kanskje skal bruke noe lignende selv så lager jeg ett primitivt forslag til selve kretsen. Kan hende den må vente på seg til i morgen, da jeg ikke har like godt program her hjemme som på skolen. Prisen på noe sånt vil ligge på rundt 200 kr, tipper jeg.

EDIT: tror ikke den USB dingsen der er løsningen på noe sånt, da det ser ut til at den mangler AD-konverter. Men dersom du alikevel skal ha en sånn en så kan sikkert brukes som interface-del.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Du må en måledel (ntc/konstantstrømsgenerator/impedansetilpasser)

AD konverteringsdel, og interfacedel (for bruk mot RS202 eller USB) samt en programvare. Kanskje ikke noe man bør hive seg inn i uten erfaringer, men siden jeg kanskje skal bruke noe lignende selv så lager jeg ett primitivt forslag til selve kretsen. Kan hende den må vente på seg til i morgen, da jeg ikke har like godt program her hjemme som på skolen. Prisen på noe sånt vil ligge på rundt 200 kr, tipper jeg.

5411278[/snapback]

tusen takk for at du prøver!:thumbup:

kan ikke mye i utgangspungtet men har lært litt her på foumet i det siste.

og spesielt av deg :) (takk for all hjelp foresten!)

hadde vert morro å fått til dette!

det haster ikke men bra du prøver.

Lenke til kommentar
EDIT: tror ikke den USB dingsen der er løsningen på noe sånt, da det ser ut til at den mangler AD-konverter. Men dersom du alikevel skal ha en sånn en så kan sikkert brukes som interface-del.

5411278[/snapback]

The K8055 interface board has 5 digital input channels and 8 digital output channels. In addition, there are two analogue inputs and two analogue outputs with 8 bit resolution.

Står der den har analog input, så jeg tror den skulle fungere.

Lenke til kommentar

Ja, ser det nå. Jeg så bare i lista over spesifikasjoner og der stod det bare analog input og ikke 8bit, og jeg trodde da at det var noe jallamøkk. Men det forenkler jo saken ganske mye egentlig, da trenger du kun første del av skjemaet jeg tegnet opp (til og med OPAMPEN) og denne vet jeg er korrekt. (med unntak av verdier som jeg ikke har beregnet enda)

Lenke til kommentar
Ja, ser det nå. Jeg så bare i lista over spesifikasjoner og der stod det bare analog input og ikke 8bit, og jeg trodde da at det var noe jallamøkk. Men det forenkler jo saken ganske mye egentlig, da trenger du kun første del av skjemaet jeg tegnet opp (til og med OPAMPEN) og denne vet jeg er korrekt. (med unntak av verdier som jeg ikke har beregnet enda)

5413785[/snapback]

jeg har ikke den men vurderte å kjøpe den...

men er det billigere å bygge hele selv?

hvordan kan denne kobles til pc?

klarer ikke konsentrere meg nå siden jeg sikker i et VELDIG bråkete klasserom(det er friminutt og er kaos her på ungdumskole...

Lenke til kommentar
Totalt så vil det vel koste en 300 kr dersom man bygger hele selv, men det er ganske vanskelig og den kan bare brukes til dette. Ved tanke på det så er det like greit å kjøpe en komplett enhet på feks Microplex.

http://www.microplex.no/category.aspx?cat=186&mcat=c186

Du vil ikke få det inn på pcen da men...

5414164[/snapback]

hvet du om de trengs noe annet for å bruke det usb kortet jeg viste?

Lenke til kommentar

blir sikkert billigere å kjøpe noe ferdig, men det er jo ikke noe moro...

NorthWave forslag var jo kanskje ikke så dumt, men lurer nå på om det vil virke. krystallen må i alle fall ha rett frekvens for at overføringen til PCen skal skje med rett hastighet, men fremdeles så er det ikke sikkert at det blir så enkelt, husker ikke i farta hvordan RS232 komunikasjonen var, men tviler på at formatet på dataen ut fra ADCen følger rett standard, det er jo ikke en rs232 utgang... så da kan det hende det ikke virker i det heletatt, eller at det blir en del arbeid med å få det til å leses av rett...

skal du lage andre ting og bare leke deg kan du jo kjøpe den USB grensesnitt eksperimentkort, ser jo ut som det følger med ferdig programvare..

skal du derimot lage alt selv, da må du antagelig lage programvare for PC og muligens for kretsen selv...

Se ellers worklogen min, har brukt NTC motstander der, og virker veldig fint...

Lenke til kommentar

DrVingTor

MAX 232 er en industristandard RS232 transciever og det er dens oppgave å gjøre om CMOS nivåene til RS232 nivå. Har ikke no erfaring med den, så jeg er selv litt usikker på virkemåten :p (er bare vk1-pjokk, og digitalteknikk har vi egentlig ikke starta med)

Må få lest meg litt opp på den nå, men databladet preika for det meste bare tull. >_<

Men dersom jeg trenger enda en krets for å gjøre om til RS232 "format", hva skulle det da vært?

Lenke til kommentar

som du sier, den gjør om fra CMOS til RS232 nivå, men den forandrer ikke på dataene, alså 1'er inn gir 1'er ut..

poenget er at jeg mener å huske å ha lest at kommunikasjon over RS232 ikke sendes slik (kan hende jeg blander med USB eller noe). Men uansett; en må ha et system som sier noe om data sendes eller ikke, og som gir beskjed om når nytt tegn skal sendes slik at PC og enhet kan synkronisere seg. (gadd ikke lese hele databladet på den ADCen, men så ikke noe som nevnte eller lignet på rs232...)

Jeg ville brukt en AVR (tiny-typen kanskje) da de ikke er dyre, har ADC og innebygget system for RS232, men en trenger fremdeles noe slik som MAX232 for å få rett spenningsnivå. (men en må da kunne programmere i C og ha en god del annen kunnskap, ikke for nybegynnere kanskje... tar litt tid å lære seg å bruke AVR (som alt annet))

Lenke til kommentar

Ja, når du nevner det så vet jeg jo godt at det ikke holder med en MAX232. Trenger en kontroller til å sende startbits, paritetsbits, synkronisere enhetene og alt det der. Og da er det som du sier, like greit å bruke en mikroprosessor.

Begynte veldig smått med mikrokontrolleren på skolen i dag, så for min del så må nok det nok la vente på seg. Er kun PIC vi lærer, og da skjer programmering i Assembly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...