Gå til innhold

Elendige mik-innganger på video konsumentkam.

Anbefalte innlegg

Jeg er medielærer i videregående skole og vil komme med en viktig opplysning til dere som tenker på kjøp av videokameraer til skolebruk og der ekstern mikrofon er ønsket brukt.

Fra 1995 til nå i jan. 2007 har jeg benyttet diverse modeller fra Panasonic, Canon og spesielt Sony. Samtlige Sony videokameraer kjøpt fra år 2000 har vært inne til reparasjoner av inngang for ekstern mikrofon! Hver rep. har kostet skolen drøye 500 kr inkl. mva. Tilsammen over 5 år er dette blitt over 3500 kr. Rep.tiden tar gjerne en til to uker og er irriterende da vi aldri vet hva vi har av utstyr. På andre modeller, spesielt eldre analoge Panasonic, har vi aldri hatt feil. Ett DV Panasonic måtte vi skrape da avstandssensoren gikk rett vest etter knappe 2 år. Kostnad til rep. ville vært hele 7000 kr. Vi kjøpte heller nytt kamera da prisene hadde falt mye siden det ble kjøpt.

Den samme mik-feilen oppstår i like stor grad på Sony's minidisc-spillere som vi bruker til radioinnslag vha. ekstern mik. Også her reparasjoner for over 3000 kr. kun siste året!

I det hele tatt er skolebruk av konsumentutstyr siste sort! Det holder bare ikke. Selv om semi-profesjonelt utstyr koster flesk, gjerne 20.000-25.000 kr for et videokamera med skikkelig XLR mik.innganger, så er det verdt pengene. En grunn er også at alle produsenter anser skolebruk som profesjonelt bruk og gir dermed kun ett års garanti. Den garantien som privatkjøpere får, gjelder altså ikke. Dette opplyses det overhodet ikke noe om i butikkene, og det står heller ikke skrevet noe i papirene du får ved kjøp av konsummodeller i butikk.

Det blir i alle fall IKKE mer Sony konsumentutstyr ved min skole.

Kåre Nilsen

Medielærer, Stavanger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...