Gå til innhold

Hydraulisk "rambokk" - Hvordan?

Anbefalte innlegg

Okey.. Spørsmål! Hvordan styre en hydraulisk "rambukk"?

Fikk litt lyst til å kjøpe denne rambukken

Og denne kontrolleren.

Hva trenger man for å gi disse "power", kompressor? Og kan man styre ut- og inngangshastigheten? Fikk litt lyst til å eksperimentere litt her! :)

Edit: Og i samme slenge kan jeg jo spørre om hvordan man styrer en steppermotor til å gå rotere den ene veien så og så mange ganger og neste gang f.eks. man trykker på bryteren går den andre veien så mange ganger som den gikk den andre veien. Om noen skjønner poenget mitt her? :)

Edit: Legger til et lite spørsmål til. Støtter LCD-smartie to displayer?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye intresant her gitt!

Det der er en luft sylinder så ja du trenger en kompressor eller komprimert luft du trenger egentlig ikke mer tror jeg kan ikke se beteinelsen på den ventilen med etter det jeg forsto var det mulig og justere hastighettermed den eventuelt kan du bruke to kraner til det

hydraulik er oljefylte systemer.

Lenke til kommentar

Visst du skal styre hastigheten på den, kobler du en strupeventil på hver port.

Du kan også koble en strupeventil til utgang på luftkilden.

Visst du skal bruke den sammen med ventilen, så styrer du hvilken vei den skal gå med strøm, men du må koble luft inn på ventilen også.

Som luftkilde kan du kansje bruke en liten kompressor fra som jeg såg at de solgte på Clas for 99,-

Edit: Visst du har strupeventil til hver port så kan du gjøre slik at sylinderen går f. eks raskt ut og seint inn eller omvendt.

- Pain193.

Endret av Pain193
Lenke til kommentar

Tror jeg skjønte hva du mente, du kan gjerne tegne det også! :) Skal kikke litt på detta, kunne vært interessant. Men lager ikke kompressoren mye bråk, jeg må vel ha den gående hele tida?

Edit: Æsj, auksjonen for kontrolleren sluttet før jeg fikk tenkt meg om! =/ What to do.. :hmm:

Edit: Fant ny: http://cgi.ebay.co.uk/Air-Valve-Pneumatic-...1QQcmdZViewItem

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Pneumatiske stempler er strengt talt ikke laget for case-moding. Det er selvfølgelig spennende å prøve nye ting, men jeg kan ikke se for meg en varig fornuftig løsning for en hjemme pc med pneumatikk.

Ja kompressorer bråker mye.

Nei kompressoren trenger ikke å gå heletiden. Du kan koble den til en tank som etterfylles når trykket synker under en gitt verdi.

Lenke til kommentar

Har også tenkt på det, men kan så og si ingenting om det.. Noen som kan tegne opp/linke til en billig, komplett løsning? Helst med fysisk styring..

Greia er jo at om jeg greier jo ikke å skru brytern tilbake akkurat når jeg skal det, og dessuten må jo motoren kunne løfte f.eks. en sidedør på godt en kg regner jeg meg..

Lenke til kommentar

For å slippe bråk, kan du montere en tank slik at du lagrer lufta der.

Denne ventilen er lik den som du linket til. Tenk deg at den stanga inni kan styres opp og ner med en styrestrøm. Da kan du skifte retning på sylinderen som er koblet til med hjelp av to brytere. Strupeventilene kan stilles inn for å velge hvilken hastighet sylinderen skal gå ut og inn. På tegningen jeg har lagt ved kan du se symbolet for ventilen. Det skal luft inn på port 1. Så kommer det luft ut av port 2 når du trykker på knapp 1, og luft ut port 4 når du trykker på knapp 2. Port 3 og 5 er luft som kommer ut fra sylinderen (eksos).

Får håpe du fikk noe ut av det ;)

- Pain193.

Pneum..bmp

Lenke til kommentar

du trenger pnaumatikk slanger, kobblinger, ventilen, cylinderen, kompressor (eventuelt en trukklufts flaske/tank) til stryping kan du egentlig bruke hva som helst bare og få justert ned gjenomstrømningen av luft. jeg ville brukt strupeventil eller en kullekraner men det er ikke gratis

Lenke til kommentar

Som nevnt før i tråden vil jeg helst ha fysisk styring via en eller to knapper. F:eks. med en en knapp:

Du trykker en gang, den går rundt den ene veien så og så mange ganger som jeg kan sette selv eller noe i den duren. Og neste gang jeg trykkere gjør den det samme, men i motsatt retning. Om du skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...