Håkki Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Skal kjøpe switch og lurer på om jeg skal skjøpe 10/100 eller 10/100/1000. 2 av 4 pcer her har Gbps. Netthastiheten vår er på 4500Kbps (eller 4,5Mbps). Har tengt på rask overførsel mellom pcene. Hva vil lønne seg? Valget står mellom: CNet Switch 8P 10/100 og CNet Switch 8P gigabit (vifteløs)/3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8 Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 jeg ville gått for 10/100/1000. Tror det vil lønne seg uansett, selv om det er litt dyrere Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 jeg ville gått for 10/100/1000. Tror det vil lønne seg uansett, selv om det er litt dyrere 5409396[/snapback] ikke noe å lure på, gå for gigabit Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 noen vil sikkert komme og si at Gbit ikke er vits grunnet at harddisken er en flaskehals f. eks. Gi blaffen i dem. og kjøp gbit hvis du har mulighet. husk å kjøp cat6 kabler også Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Takk for raske svar, blir nok Gbit. Hva er forsjellen på CAT5E og CAT6? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Gå for Gigabit! Du kan få ca. 10gg raskere overføringshastighet enn med en 100Mbit-switch. (Mellom 2 maskiner med Gigabit-kort.) Selv med de gamle cat.5-kablene ble det merkbart mye raskere hjemme hos meg. Nettverksutstyr uten Gigabit-I/F lever utrygt hjemme hos meg nå ... (Nåja, blekkskriveren kan vel greie seg med 10/100 Mbps ..) Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) CAT6- A cable standard for Gigabit Ethernet and other interconnect that is backward compatible with Category 5 cable, Cat-5e and Cat-3. Cat-6 features more stringent specifications for crosstalk and system noise. The cable standard is suitable for 10BASE-T / 100BASE-TX and 1000BASE-T (Gigabit Ethernet) connections. cat5: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable Endret 9. januar 2006 av Breiker Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Nice, takk Breiker Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Er det noen som har erfaringer med CNet Switch 8P gigabit (vifteløs) og/eller 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Gå for Gigabit! Du kan få ca. 10gg raskere overføringshastighet enn med en 100Mbit-switch. (Mellom 2 maskiner med Gigabit-kort.) Selv med de gamle cat.5-kablene ble det merkbart mye raskere hjemme hos meg. Nettverksutstyr uten Gigabit-I/F lever utrygt hjemme hos meg nå ... (Nåja, blekkskriveren kan vel greie seg med 10/100 Mbps ..) 5409490[/snapback] 10 ganger raskere er vel litt å ta i. Men der jeg tidligere sleit med å få 10MB/s mellom 2 PC'er med 100Mbit, får jeg nå ca 25MB/s...ikke i nærheten av full utnyttelse av Gbit speeden, men en god forbedring alikevell Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Gå for Gigabit! Du kan få ca. 10gg raskere overføringshastighet enn med en 100Mbit-switch. (Mellom 2 maskiner med Gigabit-kort.) Selv med de gamle cat.5-kablene ble det merkbart mye raskere hjemme hos meg. Nettverksutstyr uten Gigabit-I/F lever utrygt hjemme hos meg nå ... (Nåja, blekkskriveren kan vel greie seg med 10/100 Mbps ..) 5409490[/snapback] 10 ganger raskere er vel litt å ta i. Men der jeg tidligere sleit med å få 10MB/s mellom 2 PC'er med 100Mbit, får jeg nå ca 25MB/s...ikke i nærheten av full utnyttelse av Gbit speeden, men en god forbedring alikevell 5409549[/snapback] Hvordan kabler bruker du? Hvordan nettverkskort? Degfragmentert disk? Husk MB=megabyte Mb=megabit 1megabyte er 8megebit så du fikk jo 200megabit. Lærte meg faktisk i går at diskene oppgisk i megabyte altså er ultra ata (ide133) 1064mbit per sekund Noe man alltid må holde styr på er Mb og MB Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 jeg er fullt klar over forskjellen .) jeg fikk ca 25MegaByte /s overføring mellom PC'ene ja Kablene = Cat5e Nettverkskort = ett integrert nForce4 og ett Cnet med Realtek brikke...(ja jeg vet, ikke verdens beste, men det duger for en som bare vil ha litt raskere enn standard 100mbit, billig var det også ) defragmentert disk? ikke på enstund nå, men så er begge installasjonene bare ca 1.5 mnd gamle.. og det er lite bevegelse på dem. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 noen vil sikkert komme og si at Gbit ikke er vits grunnet at harddisken er en flaskehals f. eks. Gi blaffen i dem. og kjøp gbit hvis du har mulighet. husk å kjøp cat6 kabler også5409458[/snapback] Hvorfor skal han ikke høre på råd fra begge sider? Gbit/s nettverk gir i praksis opp til ca 250-400 Mbit/s altså ca 30-50 MByte/s fordi harddisker er flaskehalsen. Spesielt er det skriveytelsen som er problemet. I praksis sammenligner vi altså 100 Mbit/s nettverk med 250-400 Mbit/s nettverk. Noen sier at mer er bedre men det er ikke alltid sant. Mer penger for routeren er f.eks en ting der mer er bedre ikke gjelder. Spørsmålet er om det er verd pengene (ca 600 kr) å få ca 2,5 - 4 ganger så rask overføring. Noe som igjen kommer an på hvor ofte man venter på overføringa. Om man bare kopierer småfiler i blandt og skal dele internett, spille sammen, eller spille av film over nettverket så er det ikke noe behov for 1Gbit/s. Ved hyppig overføring av store mengder data mellom de to maskinene med 1Gbit/s nettverkskort så er det selvfølgelig en fordel med høy ytelse på nettverket. For å ta noen eksempler: 0,1GB tar 8 sekunder på 100Mbit/s nettverk og 2-3 sekunder på 1Gbit/s nettverk 1GB tar 1,3 minutter på 100Mbit/s nettverk og 20-30 sekunder på 1Gbit/s nettverk 10GB tar 13 minutter på 100Mbit/s nettverk og 3-5 minutter på 1Gbit/s nettverk 100GB tar 2,2 timer på 100Mbit/s nettverk og 30-50 minutter på 1Gbit/s nettverk Spørsmålet blir da hvor ofte du overfører f.eks 100GB eller 10GB mellom PCene dine og om du synes besparelsen på hhv. 1,6 timer og 10 minutter er verd 600 kr. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Ikke ofte at jeg sender ørten gig frem og tilbake Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Er det noen som har erfaringer med CNet Switch 8P gigabit (vifteløs) og/eller 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8 5409543[/snapback] Ja, jeg tror jeg har en av hver. En 3Com på "hjemmekontoret", og en CNet på loftet. (Begge er forøvrig vifteløse.) Jeg må ta et lite forbehold når det gjelder eksakt modellnummer i og med at jeg sitter på (jobb-)kontoret og ikke har tilgang til produktdata. Og erfaringene er gode. Men ganske subjektive - jeg har ingen vitenskaplige målinger å legge fram. Men når nettverkshastigheten ved første forsøk på filoverføring mellom to maskiner lå på det dobbelte av det som teoretisk er høyeste makshastighet med 100Mbit-utstyr, da sier jeg at det funker bra nok. Filene var forøvrig innom begge switchene på turen over. 3Com'en har jeg hengt på veggen under skrivebordet, CNet'en ligger på en liten provisorisk hylle mellom to takstoler. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 10. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2006 Siden begge virker greie blir det vel "Krone eller mynt". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå