Gå til innhold

Kjøp av Laptop I singapore


geit

Anbefalte innlegg

Skal ut på tur!

Noen som har erfaringer med kjøp av laptop i utlandet? Skal til Singapore, Malaysia, Thailand og Australia.

 

Hvordan er feks prisnivået i Singapore vs Norge? Hva med utvalget? Garanti?

Tenkte å kjøpe et lite DV-kamera også, samme spm gjelder for dette.

 

takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sjekket ikke så nøye prisene, men utvalget er iallefall enormt i Malaysia (var der for ikke så mange ukene siden). Regner med det er minst like bra i Singapore.

 

Forøvrig helt enig med "funkiee". Skal være obs på at den norske forbrukerkjøpsloven er veldig grei å ha med seg ved kjøp av bærbar pc. Samt det å sende ei maskin evt. til Singapore kan bli svært tungvint ved feil uavhengig om de vil reparere eller ikke. Nå finnes det noen som leverer "internasjonal garantiløsninger". Noe jeg absolutt ville ha sjekket ut før jeg hadde kjøpt. Må gjerne betale litt for disse. Så faren er at vinninga går opp i spinninga.

Lenke til kommentar

Prisnivået på denne typen varer i Singapore ligger ca 30% lavere enn i norge. I tillegg så får du tilbake mesteparten av det du betaler i lokal mva (kalt GST og er på 5%) når du forlater landet. Se etter "Global Refound" skranken på flyplassen og husk at varene må vises frem sammen med kvittering samt "Global Refound" blanketten som du må passe på å få der hvor du kjøper varene.

 

Det er to "kjøpesentre" som er å anbefale for å handle denne typen varer, eller egentlig først og fremst IT utstyr. Det er "Funan IT Mall" samt "Sim Lim Square" (*ikke* Sim Lim Tower som er noe helt annet). Enhver taxisjåfør vet hvor disse stedene er.

 

Sim Lim Square er den mest "rotete" av disse men har kanskje det beste utvalget. Her finner du 5-6 etasjer stappfulle med små og litt større IT sjapper. Og innimellom noen som selger elektronikk (foto og videokameraer etc). Styr for all del unna de to første etasjene, her er det stort sett elektronikksjapper og de har selgere som typisk er ute etter å tyne mest mulig penger ut av deg og særlig de som ser ut som turister. Dette er imidlertid ikke noe problem for IT sjappene, her er det voldsom konkurranse og prisene på det meste av varer er hengt opp på store plakater foran inngangspartiet til hver enkelt butikk. Det er en god del av disse sjappene som har spesielisert seg på bærbare og du finner egne sjapper for merkevarene, eksempelvis så har Sony, Fujitsu, Samsung m.fl. egne sjapper hvor de kun selger egne varer. Garantitiden er stort sett ett år - enkelte tilbyr "international warranty" som i prinsippet er gyldig i hele verden mens andre kun tilbyr en lokal garanti. Sjekk i hvert enkelt tilfelle før du eventuellt kjøper. En god tommelfingerregel er at prisene er lavere jo lengre opp i etasjen en butikk l igger, sjekk også de som ligger i "bakgatene" de har gjerne også lavere priser. Selv om man i utgangspunktet opererer med faste priser (og jeg antar relativt pressede marginer) så er det mulig å prute noe, ca 3-10% burde være mulig - i øvre enden av skalaen dersom du unngår å betale med kredittkort og i nedre enden av skalaen dersom du betaler med kredittkort.

 

Funan IT Mall er mere "ryddig" og her finner du egentlig mye av det samme. Men det er enkelte av "merkevaresjappene" som kun finnes det ene eller andre stedet - jeg er imidlertid usikker på hvilke det gjelder. Det er vanskeligere å prute her men kan allikevel være mulig.

 

For å forstå hva jeg mener med "rotete" og "ryddig" ovenfor så er det bare å oppsøke begge stedene så forstår du hva jeg mener. :D

 

Når det gjelder videoutstyr så er det mulig å gjøre et godt kjøp i Sim Lim Square - problemet er bare at de som selger dette utstyret er "skurker" som er ute etter å flå deg for mest mulig. De har ingen synlige priser - noe som alltid er et dårlig tegn. Foto- og videobutikker som du finner langs "Orchard Road" ("hovedhandlegata" i Singapore), og særlig de som du finner i Lucky Plaza (et kjøpesenter langs Orchard Road) er også fulle av "skurker" som gjerne vil flå turister for litt ekstra.

 

Jeg anbefaler å oppsøke "Cathay Photo" som du finner i "Peninzula Plaza" - ett annet kjøpesenter (ta Taxi - det er dessuten billig i Singapore) - for å handle videoutstyr. Her finner du vennlig betjening som ikke forsøker å lure deg. Du finner dem også på nett (http://www.cathayphoto.com.sg/) så det er sikkert mulig å spørre om priser på forhånd.

 

Det er også en glimrende fotobutikk i Funan IT Mall som heter "John 3:16". Jeg er usikker på om de har videokameraer der men ta en titt om du allikevel er innom Funan IT Mall.

 

Til slutt: Dell selger jo vanligvis kun "on-line" men i Singapore så har de en "salgsskranke". Den finner du i "Suntec City" som er et gigantisk kjøpesenter (alle kjøpesentra er vel egentlig gigantiske i Singapore - shopping er nemlig fritidsaktivitet nummer en). Du må nok lete litt for å finne Dell der inne men jeg mener du finner Dell i en av de nederste etasjene.

 

Og så har du jo de elektronikkjedene men utsalgene deres ligger som regel litt utenfor sentrum og i mindre "lokale" kjøpesentre i "drabantbyene" hvor folk gjerne bor. Her er det kun faste priser men de har av og til veldig gode tilbud. Jeg kan nevne "Harvey Norman" (alt av elektronikk - noe alla elkjøp), "Best Denki" (også noe alla elkjøp) samt "Courts" (har litt av allt men mye elektronikk).

 

Det er uansett en stor fordel å gjøre "hjemmeleksa" di godt på forhånd, dvs undersøk priser hjemme på det som er aktuellt å handle. Men husk modellbetegnelser av og til kan være annerledes enn i Norge og da blir det jo vanskelig å sammenlikne. Og så selges det jo veldig mye bærbare PCer i Singapore som man slett ikke finner i Norge. Blant annet Sony, Samsung (har noen veldig leker bærbare men prisen er ikke spesiellt lav) , Fujitsu (selv om en del modeller fra Fujitsu-Siemens i Norge er like) med flere.

 

Sett av god tid til handlerundene dine - timene går veldig fort i disse "elektronikkeldoradoene". Husk å spise litt innimellom, billige sjapper med utmerket mat finner du overalt (spising er fritidsaktivitet nummer to i Singapore - men til tross for det så er de aller fleste veldig slanke).

 

Lykke til og send meg gjerne en PM om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

var på sim lim square og funan IT mall bare for et par uker siden. :D er jo paradis på jord for data frelste. kjøpte meg en cpu og en 1" extern hdd på 8 gb synest ikke ting var så billig der. kjøpte meg en "thosiba protege r200" i høst og den hadde samme pris der nede. men det er selvfølgelig kupp og få gjort. slik som den externe hdd jeg kjøpte

 

finn like produkter i flere butikker, sammenlign priser og prut som F.... akkurat det med garanti er litt vanskelig kanskje. men kjøper man noe som asus, thosiba eller et anna kjent merke er det jo ganske så internasjonalt. og det burde være greit på det området.

men har ikke noen erfaringer med akkurat dette

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

vet ikke om det ble nevnt.. menne nå kan du ta med deg elektronik verdt max 6000kr inn i norge før du må gå på rødt å fortolle pcen og da blir det fort 25% dyrere.. evt kan du gå grønt å håpe på det beste.. men blir du tatt vanker bot og indragelse.. så er ikke å anbefale..

Lenke til kommentar
Sorce Postet i går, 20:23

  vet ikke om det ble nevnt.. menne nå kan du ta med deg elektronik verdt max 6000kr inn i norge før du må gå på rødt å fortolle pcen og da blir det fort 25% dyrere.. evt kan du gå grønt å håpe på det beste.. men blir du tatt vanker bot og indragelse.. så er ikke å anbefale

ok takk men hvis foreksempel eg hadde med meg en laptop til singapore fra norge og så reiser eg hjem med samme maskinen kan de da stoppe meg ??

 

 

jeg mener hvordan kan de vite at den er kjøpt i singapore ?? hvis eg nekter.

 

Nå skal eg ikke på ferie til singapore men eg skal mønstre ombord på en båt som skal ligge der i 3-4 dager før den så skal seile til aberdeen (3-4uker ) så skal jeg hjem til haugesund via sola

Lenke til kommentar
Dette er jeg ikke sikker på, men har ikke mange produsenter global garanti på 1-2 år? (f.eks fujitsu, HP, Sony)

Isåfall bør reparasjon i norge ikke være noe problem.

5508465[/snapback]

 

HPs World Wide Warranty er "best effort". De fleste modeller kan repareres, men ikke alle. Noen vil det også ta litt ekstra tid på. Dersom du kjøper maskin med et asiatisk språk, vil du ikke få noen billigere eller gratis OEM versjon av OS fra HP.

 

Telefonsupport er gratis for alle produkter innenfor garanti, men support har ikke alltid detaljerte specs på maskiner fra andre verdensdeler. Men det meste kan graves frem på noen få minutter :)

Lenke til kommentar

Yess! da sitter jeg her i Kuala Lupur paa en ganske sliten internet cafe og smelter.

Det er Kinesisk nyttaar og fult kaos her. Folk absolutt overalt.

 

Men nok om det.

Naa har jeg vaert i Singapore og handlet maskin for 3-4 dager siden.

Var paa Sim-Lim.

 

Valget ble en Acer 5504. med folgende specs:

14.1 '' widescrean crystal clear? sann blank i hvert fall...

2.0 Ghz intel Sonoma

1 Gb ram

80 Gb HD

Ati radeon x700

wireless, bluetooth osv

2.38 kg

1 int warranty, registrert paa nett (faa dem til aa gjore det i sjappa hvis du er i tvil som meg :)

 

I tillegg fikk jeg

webam

wireless optisk mus

baereveske

firewirekabel

headset m mic

 

totalt 2392 Sg dollars effektiv kurs ca 4.1 > 9800 kr

betalt med VISA

 

 

Pc'n begynte paa 2499 listepris med specs som ovenfor men kun 512 ram

Fikk dermed pruta ned med over 100 Sg dollars samt 512 ram og tilleggspakken.

Kunne faatt den 2% billigere ved kontantkjop, men jeg antar den lokale banken tar den samme satsen ved uttak.

 

Dette maa da vaere et godt kjop!?

Jeg faar jo igjen ca 100 SG dollar paa taxen ogsaa.

havner da totalt paa ca 9500 kr.

 

Flere innspill og erfaringer hadde vaert interessant! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...