Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hummer H2 på vinterføre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det du trenger forklaring på?

5425283[/snapback]

 

Hva du egentlig mener..

Mener du at loadindex'en på dekket gjør at sideveggen er hard og dermed gjør det mindre egnet i terrenget enn et dekk med lav loadindex? Og at et finmønstret dekk lettere tar seg frem i dyp snø?

Lenke til kommentar

Jeg mener det at en stor og tung bil trenger dekk som tåler vekten av bilen, på asfalt, under belastning osv. Sideveggene har jeg ikke kommentert. Det jeg tenker på er selve slitebelegget, gummien i selve mønstret. Setter du dekk med myk gummiblanding i et finskåret mønster på en tung bil, vil dekket være utslitt på no-time. Derfor er dekkene på tyngre biler produsert med mønster som ikke er så finhakket og med hardere gummiblanding. Det fungerer dårligere på den typen is og snøføre du finner på veien.

Lenke til kommentar
Jeg mener det at en stor og tung bil trenger dekk som tåler vekten av bilen, på asfalt, under belastning osv. Sideveggene har jeg ikke kommentert. Det jeg tenker på er selve slitebelegget, gummien i selve mønstret. Setter du dekk med myk gummiblanding i et finskåret mønster på en tung bil, vil dekket være utslitt på no-time. Derfor er dekkene på tyngre biler produsert med mønster som ikke er så finhakket og med hardere gummiblanding. Det fungerer dårligere på den typen is og snøføre du finner på veien.

5433144[/snapback]

 

Det er greit nok, men snakker du om helt vanlig is og snø vi finner på brøytet vei, eller snakker vi om ekstremt føre med dyp snø her nå? Jeg kjører mye med en -05 Chevrolet Silverado pickup og jeg har utrolig lite problemer med å komme meg frem, spesielt når det er glatt på veiene (4x4 50/50%). Kjører forøvrig med 20" Cooper piggdekk.

 

Skal forøvrig nevnes at man bør ha et grøvre mønster hvis man skal bevege seg steder hvor brøyting skjer skjeldent. Da har den hardere gummiblandingen en stor fordel også, da den lettere vil "holde på seipingene" slik at mønsteret selv drenerer vekk snø og ikke tetter seg igjen med det resultatet at du plutselig har slicks.

 

Men tilbake til Hummer H2 og vinterføre. Så på autofilepisoden hvor dem testet Hummer H2 og vil påstå at man definitivt ikke hadde kommet opp med noen Subaru Forrester eller Toyota Rav4. Tror heller ikke noen ny Landcruiser hadde kommet opp heller pga tyngden. Litt skuffende at dem ikke testa Landcruiser i samme bakke siden de hadde bilen i samme episode og kjøre på samme skogsveier (nei, ingen annen 4x4 har blitt testet i den bakken).. :(

Lenke til kommentar

Da er vi ganske enige TomasK. Jeg har selv kjørt veldig mange forskjellige biler siden jeg er bilmekaniker. Jeg har jobbet på merkeverksteder som Subaru og Audi (kjente 4x4) og jeg har kjørt grovere 4x4 i militæret. (Gelendervagen og Scania i de fleste av forsvarets utførelser)

 

På vanlig vei er det etter mine erfaringer ingen av de store kjøretøyene som er på høyde med de mindre (f.eks Quattroer) med mindre man bruker kjetting. Kjetting er som du sikkert vet rimelig uaktuellt til daglig bruk. Men jeg er enig i at de store kjøretøyene med høy bakkeklaring er å foretrekke i terrenget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har ikke lest hele posten.

 

kort 86 nissan patrol. der har vi tereng bil. kjørte inover traktor veier med 20cm kram snø på sommer dekk uten problemer. få på den sperre så kommer du fram vettu.

 

ville ikke brukt penga på noen H2 hvis du bare skal bruke den på hytta noen ganger i året.

 

EDIT: må nok lære meg å sjekke datoer før jeg poster

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt H2 et års tid og ikke merket noe til at den ikke kommer seg frem. Er jo sperre både her og der, bare man vet hvordan man bruker det.

 

Utrolig fin bil å kjøre, meget lettkjørt. Og det at Autofil ikke kom seg frem, det skjønner jeg ikke. Har kjørt opp mye brattere bakker med snø en det de gjorde.

 

Har også vært på rally en del og der er det ikke alltid like lett å finne parkering. Da er det bare å legge den utenfor veien og parkere. Kommer seg fint opp igjen.

 

Kan være enig i at Hummer ikke er den beste vinderbilen, men jeg er faktisk positivt overasket over den store tunge bilen på norske vinterveien. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...