Kjotleif Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg er absolutt GRØNN på alt som har med nettverk å gjøre og trenger derfor hjelp til hvilke type produkt(er) jeg må kjøpe for å få "nettverket" mitt til å fungere ... Litt bakgrunnsinformasjon: Jeg fikk en tid tilbake bredbånd og fikk tilsendt et ADSL-modem(/router?) fra leverandøren. Modemet var av merket Thomson Speedtouch 510i med 1 utgang/inngang for nettverkskabel. Det var enkelt å installere fordi jeg bare har 1 PC med nettverkskort. Senere har jeg fått IP-telefoni hvor jeg også fikk tilsendt en boks (telefonadapter) fra leverandøren. Adapteret var av merket SIPURA SPA-1001. Problemet mitt oppsto når jeg oppdaget at jeg ikke kunne koble dette adapteret direkte til modemet (pga. bare 1 utgang/inngang fra modemet). Sipura-boksen har også bare 1 utgang/inngang for nettverkskabel. Jeg har lest og lest om routere, hub'er, modemer, switch'er, men har ikke blitt særlig klokere (foreløpig) om hva jeg skal kjøpe ... Kan noen der ute gi meg tips om hva jeg skal kjøpe for å få dette til å fungere? I fremtiden kan det også være aktuelt å få koblet sammen flere datamaskiner (i tillegg til at jeg har en printer som jeg gjerne vil koble opp via nettverket). Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Heisann, jeg har forsøkt å forklare litt i vedlagte bilde. Det hadde vært greit å vite hvordan IP-telefoniadapteret ditt ser ut bakfra. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) En annen løsning kan være at telefonadapteren skal kobles til uttaket i veggen (til wan port), og at adsl modemet/routeren skal i LAN porten på telefonadapteren. Og telefoner selvfølgelig i utttakene på telefonadapteren. Er slik hos meg, jeg bruker NGT. edit: altså som oysfarg har vist på tegningen sin, men bytt om Speedtouch 510i og IP-telefoniboks. Endret 9. januar 2006 av MorePower Lenke til kommentar
Kjotleif Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Hei, takker hjertelig for raske svar! Skal prøve med en omkonfigurering når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Det reiser seg imidlertid noen ekstra spørsmål: - Med den konfigureringa som er vist på koblingsfiguren (dvs. ADSL-modem koblet direkte til inn-linje med en RJ11-plugg/telefonplugg, og viderekobling til telefonadapter), betyr det at jeg kan koble telefonadapteren til modemet med en vanlig RJ11-plugg (2-4 pins) og ikke en nettverkskabel med RJ45-plugg (CAT5, 8 pins) uten å miste f.eks. overføringshastighet? LAN-kontakten på både modem og adapter er RJ45, mens WAN-kontakt er RJ11 (med maks. 4 pins tilgjengelig). (Jeg er litt usikker på hvilken kabel som er tilstrekkelig til å overføre de data som er nødvending for at både internett og IP-telefon skal fungere optimalt). Jeg har vedlagt en link til produktsidene til hhv. modem og telefonadapter: --> Thomson Speedtouch 510i: http://www.speedtouch.com/prod510.htm --> Sipura SPA-1001: http://www.sipura.com/products/spa1001.htm - Hvis jeg benytter motsatt konfigurasjon (dvs. telefonadapter før ADSL-modem), har jeg da brannmur? (Jeg har forstått det sånn at modem'et har innebygget brannmur ...) Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Pc kommmer etter modemet uansett. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg slår nok en gang til med mine eminente mspaint-kunnskaper, se vedlagt bilde: Lenke til kommentar
Kjotleif Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg slår nok en gang til med mine eminente mspaint-kunnskaper ... Dette er mye bedre service enn jeg noen gang har fått på kundeservice ... Okay, da må jeg vel kjøpe en svitsj for å få koblet sammen utstyret. Du/andre har vel ikke tilfeldigvis et tips om hvilken svitsj jeg kan/må kjøpe? Jeg er mest opptatt av kvalitet, ikke pris ... og at det er relativt enkelt å sette opp (uten for mye roting i oppsett for at komponentene skal fungere med hverandre). Hva er forresten forskjellen på de forskjellige svitsjene (hva gjør de)? Jeg tenker på f.eks. slik de er angitt i Prisguiden her på Hardware.no: "svitsj", "svitsj med gigabit uplink" og "gigabit svitsj" ... Jeg observerer at det brukes forskjellige betegnelser på nettverkskabler; TP, FTP, UTP, krysset kabel, CAT5, CAT5E, CAT6, etc. Hvor kan jeg finne ut hva som er forskjellen mellom disse kablene, hva slags kabler må jeg eventuelt bruke og hvordan finner jeg ut hva slags kabler jeg allerede har hjemme? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Heisann, Takk for det =) Når det gjelder switcher til dette enkle bruket, er jeg ikke sen om å anbefale noe så billig og greit som f.eks denne switchen fra Cnet. Gjør absolutt nytten sin. Send meg en PM over hva du har problemer med, så skal jeg hjelpe deg så godt det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå