Gå til innhold

heving og bindingsspørsmål


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål:

 

hvordan løses det når kunde har kjøpt en mobil med binding. Telefonen er inn og ut 8 ganger og ca 11 mnder etter kjøpes fremsettes krav om heving.

Vil kunde måtte finne seg i at forhandler beholder provisjonen, eller kan det kreves at neste telefon kjøpes til subisidiert pris?

 

hvordan løses dette normalt hos forhandlere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abonnement er abonnement uansett og bindingstiden brytes ikke. I en slik sak ville vi sørget for å få en ny salgspakning fra leverandøren slik at vi kunne tilby kunden en lik telefon (ny) eller en annen modell i tilsvarende pris. Prisen ville da tilsvare nypris uten abonnement, siden det er dette vi får fra leverandøren. Dermed forsvinner problemet med at telefonen "bare kostet 1 krone". Vi gir ~aldri igjen pengene, men hvis det skulle ende slik, blir summen lik verdien av den nye salgspakningen vi har fått.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

ok...Så i prinsippet er det slik at kunden får tilsvarende vare tilbae ved heving. Men jeg antar at det ikke er noe lovverk som sier dette. (om mulig dekningskjøp osv da)

 

Men korreksjon; du sier at dersom kunden hever og telefonen har falt 500 (feks) så vil han få 500 mindre tilbake fra dere? (måtte bare spørre :p)

 

uansett; tror jeg skal han kreve dekningskjøp. Tilsvarende telefon vil koste han ca 1450 kr mer å få tak i (nett pris), så skal legge det inn i klagen for han.

 

(og ja, vet jeg er slem, men denne butikken har gjort sitt ytterste for å tvinge han til å godta hva de mener er rett)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Vi tar det litt fra sak til sak. Normalt ønsker kunden en ny telefon og vil få en tilsvarende, for den verdien som gjelder der og da. Som regel er kundene mest interessert i å få en ny telefon, ikke få igjen pengene.

 

Når det gjelder bytting contra heving så holder vi oss generelt til bytting med mindre kunden er bestemt på å få igjen pengene eller hvis vi ikke ønsker å ha kunden tilbake i butikken. Sistnevnte har kun skjedd et par ganger, med svært ubehagelige kunder. Målet er da å gi dem tilbake pengene for å avslutte kundeforholdet. Ellers ønsker vi jo å hjelpe kundene så godt vi kan ved reklamasjonssaker, og de aller fleste er veldig hyggelige og ønsker å fortsette å bruke oss som leverandør. Da er det bedre om de får en ny telefon og fortsetter kundeforholdet enn om de får igjen pengene.

 

Er du med på tankegangen? :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar

forsåvidt. Jeg har for vane å be om pengene da mange forhandlere (hittils) har gjort lite eller ikke noe for å utmerke seg. Det finnes så mange å velge mellom, så hvis de legger opp til at jeg må gjøre alt selv så blir det pengene.

Men er vant med å bli avblåst når de går lei av å omlevere (rettmessige og riktige) reklamasjoner.

 

Uansett har personen i denne saken sendt den inn 6 ganger og butikker sier at han ikke er dems ansvar lengre. Skal han klage så kan han henvende seg til nokia osv. De har ikke mer ansvar.

 

Jeg syns veldig synd i han for han har trodd på dem hittils. Mest av alt har jeg lyst å gi dem smekk på pungen, men jeg skal sende purring for han og der lister jeg vel tilsvarende vare og dekningskjøp + heving som muligheter.

 

si meg; hvilken butikk/kjede jobber du for? og område? :p

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
forsåvidt. Jeg har for vane å be om pengene da mange forhandlere (hittils) har gjort lite eller ikke noe for å utmerke seg. Det finnes så mange å velge mellom, så hvis de legger opp til at jeg må gjøre alt selv så blir det pengene.

Men er vant med å bli avblåst når de går lei av å omlevere (rettmessige og riktige) reklamasjoner.

 

Uansett har personen i denne saken sendt den inn 6 ganger og butikker sier at han ikke er dems ansvar lengre. Skal han klage så kan han henvende seg til nokia osv. De har ikke mer ansvar.

 

Jeg syns veldig synd i han for han har trodd på dem hittils. Mest av alt har jeg lyst å gi dem smekk på pungen, men jeg skal sende purring for han og der lister jeg vel tilsvarende vare og dekningskjøp + heving som muligheter.

 

I noen få tilfeller har vi også "gitt fra oss" kunden. Dette gjelder de tilfeller der kunden leverer inn telefonen gang på gang og sier den ikke fungerer, når feilen hver gang er at minnet er fullt. Kunden har fått forklart gang på gang at en telefon med 100% fullt minne ikke vil fungere optimalt men krever at den leveres til reparasjon likevel. Vi ser lite poeng i å sende en telefon til verksted for å få tømt minnet, så da har vi bedt kunden om å henvende seg til produsenten direkte og opplyst om kontaktinformasjon osv. Dette har ikke skjedd så mange ganger, men vi har en del gjengangere ;-)

 

si meg; hvilken butikk/kjede jobber du for? og område? :p

5409018[/snapback]

 

Tror ikke jeg skal uttale meg om det, rett og slett fordi anonymitet gjør at jeg kan diskutere ting jeg ellers ikke hadde kunnet diskutere. Det er en fordel både for meg og for brukere av forumet som kanskje trenger litt ekstra hjelp innimellom.

 

Hvis du er veldig interessert, sender du meg vel en PM :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Ved heving så skal bindingstid slettes. Dvs at om kunde vil ha pengene igjen, så SKAL bindingstiden også slettes.

 

Dette ligger i ordet heving, partenes plikter til å oppfylle kjøpet faller bort, og alt går tilbake slik det var før kjøp.

 

Om kunde krever heving hos oss, selv om vi selvfølgelig gjerne tilbyr en ny telefon enkelt og greit isteden, så skal vi også slette bindingstiden dersom kunde ber om dette.

 

Hvis ikke har jo kunde sånn teknisk sett IKKE kjøpt en telefon, men sitter igjen med bindingstid - uten å ha tjent noe som helst på det.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hvis ikke har jo kunde sånn teknisk sett IKKE kjøpt en telefon, men sitter igjen med bindingstid - uten å ha tjent noe som helst på det.

5413403[/snapback]

 

Vel, det kommer jo an på hvilken sum vedkommende får tilbake. Hvis han/hun kun får igjen den subsidierte prisen (eks 1 kr) så er det klart at bindingstiden må brytes. Men hvis man utbetaler telefonens faktiske verdi så får jo kunden nyte godt av subsidiene og bindingen bør fortsette.

 

Jeg synes det mest riktige blir å gi kunden en ny telefon.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Heving er ikke lik å gi kunden ny telefon. Heving betyr pengene tilbake, og så kan kunden selv velge å bruke pengene på en ny telefon eller ei.

 

Det riktige å gjøre da, rent juridisk er å gi kunden pengene tilbake slik han/hun har betalt, for så å fjerne bindingstiden, eller å gi kunden tilbake det telefonen kostet/koster uten abo (noe som blir vanskelig å gjennomføre da det garantert blir krangel på pris og verdi).

 

Ny telefon er det samme som et reparasjonsforsøk, det er et avhjelpsforsøk fra selger, og har ingenting med heving å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...