svanevik Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Heisann og godag til dere som leser og problemhjelpere. Jeg har nå i det siste postet en rekke problemer ved min data ettersom dette er første dataen jeg selv bygger "aleine". Først av alt vil jeg vise dere komponentene: Silverstone LC13 kabinett. 2x wd raptor harddisker på 36,4 gb 1x wd caviar harddisk på 250 gb Sapphire radeon x800xt 256 mb lacie 20 skjerm nec dvd brenner 2x512 cursair pc4800 minne. pentium4 775 socket 3,4 ghz vapochil ultra ultra low noise cpu kjøler 550watts blå strømforsyning(husker ikke merke, men den er veldig god) asus p5ld2 hovedkort 775 socket vanlige nettverkskort både lokal og trådløs tror ikke det er noe mer. grunnen til at jeg skriver alle komponentene er om det er en sjanse for at noen av disse delene ikke virkelig passer sammen. nå over til problimatikken. verdt å vite er at jeg hadde før et problem som låt følgende: jeg satt og såg på en film eller musikk, hva som helst og maskinen gikk av som følge av dette. gjerne med lange og korte tidsrom. men alt arbeid gikk tapt som følge ab dette. jeg leverte den inn hos datakjeden, eneste de klarte å gjøre va å oppdatere noen drivere som jeg kunne klart selv. (kostet meg 500) men uansett...fagfolk som de kaller seg fikset det. men problemet var ikke løst av den grunn. maskinen går av ennå og jeg tenker, hva om det er hovedkortet. jeg går til innkjøp av nytt. problemet blir løst men nye dukker opp. disse problemene blir forklart nedover på siden. bare for å nevne det så er maskinen nyformatert og er blitt instalert med windows xp pro. altså alle mulige problemstillinger begynner å tære på lommeboken. problemstilling 1: jeg starter pc'en også kommer det en feilmelding som låter følgende: "Error CPU fan, press F1 to continue" Jeg har selv stått og sett ned i maskinen da jeg har startet den og cpu viften går rundt til de grader...Hva er så problemet her. [spørsmål: Er det noe i biosen, eller programvare som gjør slik at maskinen tror at viften ikke går rundt? eller går den virkelig ikke fort nok rundt, og hvordan kan jeg få fiksa det? problemstilling 2: jeg er inne i selve operativsystemet og tenker jeg skal spille av en kul film, jeg skal slappe litt av. Jeg trykker på filmen og åpner den i win media player og det som skjer er at lyden kommer og ikke filmen. Jeg blir litt forbanna :-( men det gir seg ikke her, jeg trykker alt + ctr og del for å lukke programmet, da klikker alt og lyden henger seg opp sammen med bildet :-((( jeg blir mer forbanna. men så klikker hele maskinen og musen stopper og alt henger. eneste utvei er å trykke på restart. Jeg klikker totalt , går i luften###:-((¤¤#¤%#¤#- PS: maskinen er nyformatert og har kjøpt windows xp pro på den. VLC,divx,xvid + mange andre codecer er installert. [spørsmål: Hva er grunnen til at dette skjer? Hvorfor klikker det helt? Er det noe i veien med programvare eller er d komponentene? Hvordan fikse det?] det er egentlig bare disse 2 problemstillingene, men de er så sinnsykt irriterende og gjør slik at min hverdag som en altiv databruker med begrenset kunnskap på data blir trist og forferdelig. all hjelp vil bli godtatt med stor takk, gjerne fra folk fra hw. eller andre utestående hjelpsomme personer som føler for det. håpe på så mange som mulige svar om akkurat dette, jo flere tips jeg går, jo større er sannsynligheten for at nettopp en av disse er den rette. Mvh André Svanevik Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 #1 Kan tenkte meg den tre-pins strømkontakten er plasert i feil Kontakt. Du har sikkert en til CPU og en til chassie. Se etter hva det står ved siden av kontakten. #2 Det første som faller meg inn er om du bruker codec-packs av noen slag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå