Jtand Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Her er da et bilde av "Christiansands Lydfabrik 200". Noen som kan forklare hva som er hva i en forsterker og hvilke oppgaver de har? Endret 8. januar 2006 av Jtand Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Du kan lese litt mer om forsterkere generelt her iallfall. En stund siden jeg tok fagbrevet nå, men hvis du har null peiling fra før, er det ikke lett å beskrive alt som skjer ut fra det bildet der. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 Kan prøve å forklare litt grovt. Den store runde oppe til høyre er selvfølgelig transformatoren. Selve kjernen i strømforsyningen eller poweret som vi kan kalle det. Den transformerer 220 Volten ned til den spenningen som brukes til for- og effektforsterkerdelen. Og poweret er sammen med utgangstransistorene de viktigste komponentene i en forsterker. Det hjelper ikke og ha verdens kraftigste utgangstransistorer om ikke poweret gir den strømmen de vil ha. Resten av poweret sitter på kretskortet under trafoen. Den lille blanke firkanten mellom de to store elektrolytt-glattekondensatorene, er likeretteren. Den gjør om sinusspenningen fra trafoen som igjen får strøm fra kontakten i veggen, til en sinuskurve med bare positive "halvperioder". Strømmen fra fra veggen er en sinusspenning med annenhver positiv og negativ halvperiode eller kurve, med 50 svininger pr sekund, altså 50Hz. De store kondensatorene har lengre opp og utladningstid enn "hastigheten" på kurvene, og glatter ut kurvene så vi står igjen med en spenning tilnærmet lik likespening. Denne likespenningen er det som brukes til for- og effektforsterker delen, som sitter på det store kretskortet. Forforsterkeren er første innstans som lydsignalet kommer til. Her blir lydsig. til en viss grad forsterket opp, og her finner vi også volumkontrollen og eventuelle tonekontroller. Når du vrir på volumknappen forsterker du, eller øker spenningen på lydsignalet inn på effektforsterkerdelen. Nå er det leeenge siden jeg har drevet med dette så jeg er ikke helt sikker på hva de fire store kondisene på det store kretskortet er til. Kan være ekstra glatting og "strømbank" til driftsspenningen. Selve effektforsterkeren sitter helt til venstre på det store kortet og er i all hovedsak den lange rekken med transistorer nedover helt ytterst. Innimellom utg.trans sitter det noen mindre trans. Disse gir "thermal shutdown" om forsterkeren blir for varm. De begynner å virke når de blir varme, og blir de varme nok vil de til slutt stenge hele effekt delen. De "drar" spenningen ned til systemjord. Vanskelig å forklare. Kjøleribbene skal jo lede varmen fra utgangstransistoren vekk og ut i rommet. Bør være svart. Håper dette var litt oppklarende. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 De fire kondensatorene er nok til driftspenningen - det ser ut som det sitter fire sett med effektforsterkertrinn i den, og da har nok hver av dem en egen kondensator. Den forsterkeren så jo litt skikkelig ut. Hvor mye kostet den? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Slik ser en av forsterkerne mine ut inni. De fleste billige og middels dyre forsterkere fra ca. 1980 og oppover er "operasjonsforsterkere", det vil si at hele forsterkeren er en enkelt IC hvor man bare kobler til strøm, et lydsignal og høyttalere. De er mer effektive og billigere (mest watt for minst penger), men jeg synes ikke lyden er like bra som i en forsterker med ordentlige komponenter. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 De fire kondensatorene er nok til driftspenningen - det ser ut som det sitter fire sett med effektforsterkertrinn i den, og da har nok hver av dem en egen kondensator. De fire settene med tre transistorer er nok til pluss og minus til høyre og venstre kanal. Tre til pluss høyre, tre til minus høyre osv. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2006 Hvor mye kostet den? 5422318[/snapback] Fikk den gratis av en kompis Men den er defekt. Det er fire motstander som er svidde. Håper det bare er å skifte ut disse. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) I manualene til elektroniske dingser kan du være så heldig å finne et koblingsskjema på siste side. Det har ihvertfall jeg på forsterken, radioen og kassettspilleren min fra Nikko. Her er koblingsskjemaet til forsterkeren min (en integrert forsterker): Noen som greier å tolke hele skjemaet? Endret 4. februar 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) Jeg har skjema til kristiansands lyfabrikk. Har bygd en slik selv. Hvilke motstander er det som har blitt ødelagt? EDIT: Ta gjerne et bilde av motstandene, så kan jeg forklare om jeg tror det er mer enn de som er ødelagt. Endret 4. februar 2006 av Snublefot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå