genser Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hei. Jeg har per i dag et kabelbasert nettverk som funker helt flott. Dette enkelt og greit da alle pc'ene er på samme rom. Nå skal vi dog få leieboere som også skal ha internett, og det å strekke kabel ned 2 etasjer blir vanskeligere enn å legge inn trådløst nettverk. Da jeg er veldig fornøyd med hvordan de tre pc'ene her oppe har det vil jeg fortsatt at de skal være på kabel-nettverk. Men jeg må da også, så vidt jeg har forstått, sette opp et trådløst aksesspunkt her. Jeg vet veldig lite om slikt, og trenger hjelp til noen ting: 1) Er dette nettverket på bildet fullt fungerende? Som nevnt er det kablede nettverket på bildet allerede tilstede, og det trådløse vil bli lagt ekstra. 2) Valg av produkter. Jeg har ingen anelse om hvilke trådløse aksesspunkt som er best. Jeg trenger en med god stabilitet. Det er uaktuelt at leieboere skal komme opp hver time for å se om det er noe galt med nettverket. Det må også være sterkt nok til å gi godt signal gjennom to gulv. Takker for hjelpen. Vet som sagt veldig lite om det her, så fint med hjelp. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Skal være fungerende oppsett ja, men dersom du ikke er perlevenner med leieboerne så tror jeg at jeg ville valgt ett annet (siden de nå har fullt mulighet til å hacke maskinene dine uten det minste problemer). Oppsettet er litt dyrere (krever 1 ekstra boks) men er en ekstra sikkerhet for både deg og naboen siden det vanskelig lar seg gjøre at maskinene kommuniserer med hverandre (uten spesialtilpasset konfigurasjon). Jeg ville valgt ett oppsett der NGT ruteren gir ut IP adresser til en switch (trenger ikke mange porter. På denne setter du en vanlig ruter (til deg og dine) og en trådløs ruter (til naboen). Evt plugger du også inn en server her. (dersom du skal ha webserver, spillserver etc. for å slippe portconfig i ruteren). Hver av ruterene vil dele ut sine egne interne IP adresser. På denne måten vil Naboen bare se ruteren din og ikke alle de lokale maskinene og omvendt. Så med mindre naboen er en ubersuperhacker så skulle han ikke være noe problem lengre (er han det så burde dere ikke la han leie hos dere ). Lenke til kommentar
genser Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Takker for svar. Det er godt å høre at den løsningen jeg hadde tenkt ut vil fungere, så jeg tror jeg satser på det uten å legge til noen sikkerhetsgreier. Jeg lever i god tro inntill jeg har noen grunn til noe annet Så blir det valg av aksesspunkt. Trenger som nevnt et stabilt aksesspunkt. Pris er ikke det viktigste, men alltid fint å få mye for pengene. Forslag til hva jeg bør kjøpe? Takker for hjelp. Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Takker for svar. Det er godt å høre at den løsningen jeg hadde tenkt ut vil fungere, så jeg tror jeg satser på det uten å legge til noen sikkerhetsgreier. Jeg lever i god tro inntill jeg har noen grunn til noe annet Så blir det valg av aksesspunkt. Trenger som nevnt et stabilt aksesspunkt. Pris er ikke det viktigste, men alltid fint å få mye for pengene. Forslag til hva jeg bør kjøpe? Takker for hjelp. 5424737[/snapback] har gode erfaringer med Asus og SMC ... sist nevnte har ekstern antenne og god rekkevidde. så lenge det ikke er 2 betong-gulv du skal igjennom... da ville jeg annbefale kabel på det sterkeste et alternativ kan være en bedre retningsbestemt antenne.. eller Linksys sitt AP som er veldig kraftigt og med 3 antenner... men ganske stiv pris... har ikke testet det selv men har fått god kritikk Lenke til kommentar
genser Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Det der ble mye billigere enn jeg hadde ventet. Trodde jeg måtte bla opp med omtrent 1500 kr. Tror jeg går for Linksys eller SMC sitt aksesspunkt om ingen har noen innvendinger til det. Er Linksys sitt såpass mye mer kraftig at det er verdt prisforskjellen? Takker for svar igjen Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 det ser veldig kraftigt ut i allefall... har ikke testet det enda. får inn et nå om en uke ca Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Skal være fungerende oppsett ja, men dersom du ikke er perlevenner med leieboerne så tror jeg at jeg ville valgt ett annet (siden de nå har fullt mulighet til å hacke maskinene dine uten det minste problemer). Oppsettet er litt dyrere (krever 1 ekstra boks) men er en ekstra sikkerhet for både deg og naboen siden det vanskelig lar seg gjøre at maskinene kommuniserer med hverandre (uten spesialtilpasset konfigurasjon). Du har misforstått totalt. NAT er ingen sikkerhetsmekanisme og sikkerheten skal IKKE ligge i NAT. Sikkerheten skal ligge i riktig konfigurert programvare og rettigheter. Ingenting skal uansett deles åpent ut på et lokalnett. Tenk på hvordan det hadde blitt om alle enheter på lokalnettet hadde offesiell ip adresse? (Som jo blir med IPV6). For å svare på det første innlegget så vil jeg si at du bør skaffe deg en AP. Har selv gode erfaringer med linksys sine produkter, f.eks WAP54G. Endret 12. januar 2006 av TheBoz Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 LOL..... kom over denne her på Forumet. http://smartprodukter.com/product_info.php?products_id=424 EN BOOSTER den er ikke lovlig. men den vil funke ekstremt godt lol.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå