Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fraværsgrense på VGS

Anbefalte innlegg

Funderer på å skippe tysken imorgen, for å lese på en eldre historie prøve etterpå. Som jeg ikke fikk lest på fordi jeg glemte boken.

Har nå 2 dager og 6 timer fravær.

Synes å huske det var 14 dager maks fravær, men er dette for ett termin, eller hele året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er forskjellig litt fra skole til skole hvor strengt det er. På hvor skole er det maks 15% fravær for 5-timersfag, og 20% for 2-timersfag (så vidt jeg husker).

Og ja. Du kan få 'ikke grunnlag' i 2. termin av å bare være borte i 1. termin. Men da må du være borte ganske mye selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Hva med varsel? Får man vanligvis varsel dersom man står i fare pga for mye fravær, og da tenker jeg på øyeblikkelig varsel eller brev fra lærer når den tid nærmer seg. Har hatt ganske mye fravær i første termin på GK, så håper jeg ikke ligger alt for tynt an.

5411414[/snapback]

Hva med å spørre? :)

Lenke til kommentar

Vel, dette med fravær varierer fra skole til skole. Der hvor jeg går, er det veldig slapp holdning til nettopp dette. Har ett eksempel på en person i klassen, som i fjor (VK1) var borte 80% av året, og personen fikk faktisk lov til å begynne i tredje klasse til tross for alt fraværet. Dette året har vedkommende kanskje vært til stede litt mer, men allikevel er fraværet større enn tilstedeværelsen. Ikke spør meg hvordan det er mulig.

Selv hadde jeg i fjor 17 dager og 51 timer fravær. I år (til nå), har jeg 10 dager og 22 timer. Har ikke fått varselbrev i noen fag, og blir heller ikke satt ned i hverken orden eller oppførsel. I tillegg skal du vite det at fraværet som kommer på vitnemålet ikke teller, om du skal studere i 3 år eller mer etter endt vgs. Just as you know ;) Forstår dere som tar det seriøst med fraværet, men det er ikke så viktig som alle skal ha det til. Dette gjelder da for allmenn, og ikke for yrkesfag, der fraværet er meeeget viktig om man skal ha sjangs til å få læreplass i bedrift.

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...