123picture Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hvordan skal man kunne tjene penger på de bildene du tar? Nå tenker jeg på hvis du er en freelancer. Regner med at det skal mye til for at kundene kommer til deg, så burde man da oppsøke noen? Hvis ja, hvem? Ønsker å kunne få litt igjen for det arbeidet jeg gjør, hadde jo vært morsomt å om ikke leve av det, men å kunne tjene litt ekstra. Noen som har råd/tips/erfaringer om dette her? Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Det er jo bare å være der hvor det skjer ting. Ta bilde og sende det inn til de store avisene. Med litt flaks og dyktighet så kan allting skje. Lenke til kommentar
123picture Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Må dette da være bilder av kjendiser? Jeg mener, kan jeg bare sende inn de 10 beste bildene jeg har, for så å høre om de vil kjøpe noen av de? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hvis du har et bilde av kjendiser som driter seg ut eller gjør noe spektakulært og du komme først til et bildebyrå kan du være heldig. Eller du er først ved en ulykke å får et bra bilde, eller en annen aktuell sak du er først tilbake til bildebyrået med et bra bilde. Det er vanskelig å leve på denne måten, bare så du vet det! Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Mange aviser legger ut en liten sak på nettsidene sine uten bilde, bare at det har skjedd ditt og datt. Så er det om å gjøre å komme dit å ta de beste bildene først. Det er jo ikke garantert at de gjør det da Det er i hvert fall en måte Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Må dette da være bilder av kjendiser? Jeg mener, kan jeg bare sende inn de 10 beste bildene jeg har, for så å høre om de vil kjøpe noen av de? 5407037[/snapback] Tror ikke det er så enkelt Hvis du er ute i skogen og plukker bær, og oppdager en bjørn som angriper en elg og du har muligheten til å forevige det - ja, da kan du sikkert tjene en slant. Eller så er det i så fall viktig at du sender bilder som har tilhørighet til det mediet du oppsøker. Du sender f.eks. ikke bilder av nyttårsraketter til et magasin som dreier seg om hund og katt. Det var vel et opplagt eksempel, men det er ikke sikkert at et naturmagasin vil ha bilder av soloppganger heller, fordi det finnes det så mange av det fra før. Du bør kunne tenke kreativt for å få napp. Tror jeg da. Men lykke til! Lenke til kommentar
123picture Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Jeg vet det er vanskelig å leve av dette, men å kunne tjene litt ekstra ser jeg på som en bonus. Tipset ditt Jurgis om å se etter nyheter hvor det ikke er lagt til bilde er ganske smart, skal prøve det. Men må jo også ha det rette bildet. Men nå trenger vel ikke bare bilder å være av visse hendelser eller kjendiser? Flere og flere ønsker seg fine bilder som de kan eventuelt henge opp hjemme, noe å tjene her? Har på følelsen at det ikke er så enkelt å få et bilde inn i vg o.l. Endret 8. januar 2006 av 123picture Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Bilbrann i kameragata f.eks da drar du dit å tar bilder. hvis det ikke er noen andre der er det opp til deg å ta bildet, velge åssen det skal være Lenke til kommentar
123picture Skrevet 8. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2006 Har noen av dere tjent penger på dette? Eventuelt hvor mye tjener man? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 jeg var første og eneste mann på stedet der det var en bilbrann, jeg var der litt sendt så selve brannen hadde slukka, men uanset.. Den lokale avisa her i moss ville ikke ha bilde, eller de svarte ikke på mail ;P Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 (endret) Det var mye enklere å komme på trykk på '80-tallet, da jeg levde av å være frilansreporter. Bedre betalt var det også. Lettest er det å komme i kontakt med en liten lokalavis der du bor. Det er dårlig betalt, men et sted må man jo begynne. Hvorfor ikke spørre kattekwinnen om tips? Hun er frilanser (tror jeg) for Haugesunds Avis. Hun har tatt seg fri fra forumet i helgen, men kanskje hun er på plass igjen i morgen. I alle tilfeller er hun sikkert mer oppdatert på frilansmarkedet enn meg. Du bør dog vite at du må prestere gjevnt gode resultater for at en avis skal bruke deg som fast frilanser. De må vite at de får et godt nok bilde hvis de ber deg dekke en sak. Er du trygg nok på din egen kompentanse? Å gjøre en tabbe i et så konkurranseutsatt marked kan bli fatalt for dine videre muligheter. Å fotografere på konserter kan av og til føre til salg, hvis du har vært spesiellt heldig med et bilde. Regner med at du bruker dslr. I så fall kan du jo vise bildet til en reporter/kritiker du ser er på jobb. En frilansfotograf må vite hvem som er hvem for å lykkes. Lykke til Edit: I min tid fikk jeg betalt ca 600 pr bilde i s/h, 800 for farger. Laveste honorar jeg har fått er 300 for et lite s/h. Hørte om honorarer på midten av '90-tallet som var betydelig lavere enn det jeg fikk. Mange aviser skiller mellom proffe og amatører. Endret 8. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
kak Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Det er nok ikke like lett å tjene penger på dette som før, for nå har jo "alle og enhver" digitalkamera (f.eks mobiltelefon) .. og nettavisene nøyer seg mer enn gjerne med ett MMS/mobilkamerabilde.... Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Skal man i det hele tatt leve av bruk av fotoapparat må man forberedt på å slite en del for å tjene penger til å overleve, dette gjelder jo særlig for frilansere. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) En studentavis er en veldig fin plass å begynne. Gjerne ingen penger å snakke om, men du lærer veldig, veldig mye og du får muligheten til å begynne å bygge en portefølje. Dessuten leses de store studentavisene rundt omkring i avisnorge. Videre blir du kjent med journalister av den skrivende sorten, og dere kan rotte dere sammen og lage artikler som dere kan selge som helhet til aviser og ukeblad. Når det gjelder satser er Norsk Journalistlag sine frilanssatser noe å ta utgangspunkt i. Endret 9. januar 2006 av CWalken Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg har en bekjent som levde slik en tid. Satt og lyttet til politiradioen, skjedde det noe var han der og mailet over bildene til Akersgata så fort han kunne. Etterhvert fikk han en muntlig deal med Dagbladet som sparte fotografpenger ved at han bekjente av meg rykket ut på nesten alt som "skjedde" i Oslo sentrum så fikk Dagbladet referat fra NTB og bilde fra han. Dette livet holdt til smør på brødskiva, men ikkeno mer Han holdt på sånn i ca et halvt år og nei, det anbefales ikke Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Politiradio er lovlig å eie nå, så det er jo en grei løsning for å vite hva som skjer der ute. Ellers må jeg si at ingen aviser følger NJs takster når de skal honorere enn ikke-etablert frilanser. Det gjorde de ikke før, og i hvertfall ikke nå. Mulig at det er annerledes i Akersgata, men der skal det en del til for å få innpass. Ellers er det egentlig ikke foto som levebrød tråden handler om. I så måte er forslaget om studentaviser ikke så dumt, men de betaler vel ingenting hvis de ikke selger bildet videre til andre media. Lenke til kommentar
123picture Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2006 Hvordan er det hvis jeg ønsker å lage en webside der jeg selger bilder til folk som ønsker det f.eks blåst opp så de kan ha bildet på rommet. Skal jeg da sende dem orginal størrelsen når de kjøper, for så at de selv kan sende bildet til de som driver med trykk. Fungere det? Kan jo også få et trykkeri som partner. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Foto er noe jeg også kunne tenke å bruke livet mitt på, men har hørt alt for mye om hvor vanskelig det er å lykkes. Ender vel med at jeg tar en ingenørutdanning eller noe... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 TheDarkListener: det kommer jo ann på åssen du vil lykkes. Som hobbyfotograf er det jo du som ser på bildene dine og bestemmer om du har lyktes eller ikke vil jeg si Hvis du tenkte på studiofotograf eller pressefotograf skal det vel en del til tipper jeg, men ikke så alt for mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå