Gå til innhold

Forslag til et ikke så veldig dyrt, men ålreit cam

Anbefalte innlegg

Jeg har nå solgt mitt Sony easycam fordi jeg ikke var fornøyd med oppløsningen på videoen (0,8 megapixel).

Det gikk fint ann å se på TV, men da jeg spilte inn på PC'en hvor jeg har oppløsning mye høyere så ble det veldig kornete med full skjerm.

Derfor kunne jeg tenke meg et kamera som ligger rundt 3,4,5 tusen, f.eks. fra Komplett....

Jeg skal bruke det til vanlig amatørfilming, litt bilfilming fra diverse biltreff, litt lek og morro...

Er det noen som kan se et godt kamera fra f.eks. komplett.no til dette formålet?

Det jeg kjøpte forrige gang sto jo 0,8 megapixeel på, men når jeg ser etter andre kameraer så står ikke dette.

Og 800kpix, hvor stor oppløsning tilsvarer det f.eks.?

1MP = hvor stor oppløsning på PC?

Regner med at noen ildsjeler her inne kan hjelpe meg til å finne et godt kamera med så god kvalitet som mulig!

(Er klar over at kvalitet koster penger, men det er jo mulig å finne en balanse for 4-5000,-?)

Hadde vært fint om noen kunne funnet på Komplett da jeg får en del rabatter derfra.

Endret av ZtilongZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He!

Så på dette ja, men det er jo bare 0,2 megapixler mer enn det jeg hadde nå?

Men er det slik at den litt lunkne kvaliteten på overføringen har mer med at jeg spilte over med USB i stedenfor Firewire enn at det er "lav" oppløsning på kameraet?

Da må jeg kjøpe sånn Firewire kort også, men det er jo ikke noe problem...

Spørsmålet er bare om jeg havner i samme greia igjen med en video som ikke er helt som jeg ønsker...

Ta gjerne utgangspunkt i det som zeph viste meg:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309717&view=detailed

Oppløsning og slike ting?

Endret av ZtilongZ
Lenke til kommentar

Alle vanlege videokamera (miniDV-kamera) følgjer, på same måte som TVar, PAL-standarden som inneber ei oppløysning på 720*576, altso ca. 0,41 megapixlar.

Skal du ha høgare oppløysning må du ha eit HDV-kamera, som t.d. Sony HDR-HC1. Det er det billegaste HDV-kameraet på marknaden i dag. Men ettersom det er litt utanfor din prisklasse, anbefaler eg heller Panasonic NV-GS75. Eit DV-kamera som har fått mykje god kritikk, og som truleg er eit av dei beste alternativa i sin klasse.

Og ja, det dårlege resultatet på PCen er eit resultat av overføring med USB. Bruk firewire, og det vert mykje betre.

Lenke til kommentar

Hehe, nei sant det...

Men men, da får jeg bare kjøpt et kamera på nytt, og så får jeg slenge med firewire og ta dere på ders ord at det blir HIMMELSK i forhold til USB ;)

En siste ting:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=110513&s=sc

Dette kortet er jo firewire og jeg leste en liten sak her i stad om de forskjellige firewire portene...

4/6 pin og 4/4 pin.

Har dette kortet begge mulighetene? (Kameraet har vel 4 pin?

Endret av ZtilongZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...