LeD Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Jeg har en SONY E-430 19" skjerm. Det er den 3. skjermen jeg har, etter å ha byttet den 2 ganger hos Infocare. En meget god skjerm, men jeg tror SONY har visse problemer med sin kvalitetskontroll... Problemet med denne er altså dårlig konvergens. I en samtale med Infocare ble jeg anbefalte å beholde skjermen. Jeg kunne evt. sende den til dem for at de skulle stille den inn optimalt for meg. Forsto det slik at de ikke kunne gjøre noe annet enn å skru på konvergens-kontrollene som jeg utmerket klarer å skru på selv. Jeg har bl.a. brukt programmet "Nokia Monitor Test" til å justere skjermen optimalt. SONYs spesifikasjoner for max. konvergensfeil for E-430 er 0,2 mm i sentrum, og 0,24 mm i skjermens hjørner. Hvordan skal dette måles? Og det er vel ikke så fryktelig lett å måle dette uten måleinstrumenter? Men man kan kanskje anslå størrelsen på problemet utifra f.eks. hvor mange pixler miskonvergens det er? (En loddrett lilla (magenta) linje som er 1 pixel bred, sees som en rød og en blå linje, som ikke overlapper.) Det begynner å bli få måneder igjen av SONYs utvidede 1-års-garanti, så det hadde vært ålreit å fått byttet skjermen, hvis jeg har krav på det. Stemmer det også at konvergensproblemer har en tendens til å øke med tiden? (Og er det noen som har en tilsvarende skjerm som kan bekrefte at de finnes uten betydelige konvergensfeil? Hvis ikke er det jo ingen vits i å fortsette å bytte den...) LeD Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Virker nesten som du støter på skjermen sine begrensninger, nytter ikke bytte da. På større skjermer, 19, 21 og 24 så kommer det tydelig fram på lavere oppløsninger, kanskje du kan prøve bytte til høyere oppløsning ? Har en 21" nokia, på lav oppløsning så kommer konvergens tydelig fram, på høyere ser jeg ikke tegn til det, men så bruker jeg den aldri på så lave oppløsninger, untatt under oppstart. Skjermen slites gradivis, sakte men sikkert. Komponentene inni blir slitt og forandrer dermed verdier sammen med bildet. Det som er vanlig er at bildet blir uskarpt med tiden, er lett å rette på forresten, bare skru litt på hf trafoen i skjermen En dårlig kabel kan også føre til dårlig bilde... bruk en av god kvalitet med ferittmagneter på =) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 9. september 2002 Forfatter Del Skrevet 9. september 2002 Quote: Den 2002-09-09 20:55, Hondaen skrev:På større skjermer, 19, 21 og 24 så kommer det tydelig fram på lavere oppløsninger, kanskje du kan prøve bytte til høyere oppløsning ? Når det gjelder konvergensfeil skal det vel heller lønne seg å sette ned oppløsningen. Jeg kjører 1280x1024@85Hz som er anbefalt for denne skjermen. Da er problemet lett synlig, f.eks. blir tekst med små bokstaver noe uklar. Det mest irriterende er egentlig at halve skjermen er helt skarp, mens resten slett ikke er det. Jeg er klar over at ingen skjermer er perfekte. Og min er nok på grensen av hva som kan godtas. Men skulle den være utenfor spesifikasjonene ville det jo være dumt å ikke bytte den i en bedre. LeD Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Du har rett, jeg tenkte på noe annet, moire. Se her, http://www.datordesign.se/servsupo/sony/mo...oni/fosfor.html Prøv å sett ned til 75Hz eller lavere oppløsning da Jeg tror du pirker på skjermen sine fysiske begrensninger, kanskje du kan se på en annen og sammenligne ? :-) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 10. september 2002 Forfatter Del Skrevet 10. september 2002 Quote: Den 2002-09-10 00:08, Hondaen skrev:Prøv å sett ned til 75Hz eller lavere oppløsning da :smile: Jeg har prøvd det meste av instillinger. Det eneste som synes å hjelpe litt er å skru ned lysstyrken. Quote: Jeg tror du pirker på skjermen sine fysiske begrensninger, kanskje du kan se på en annen og sammenligne ? :smile: Jeg pirker nok litt. Skjermen er sikkert på grensen av sine spesifikasjoner. Jeg har ikke tilgang til så mange skjermer av Trintron eller liknende typer å sammenlikne med, men jeg har hørt at konvergensfeil er et større problem på denne typen skjermer. Det hadde vært interessant å vite om skjermen er innenfor spesifikasjonene eller ikke. Men det kan jeg jo ikke måle med linjal. :smile: Og det blir litt for mye stress å sende inn skjermen, vente 2 uker på å få den tilbake, osv... LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå