Herr Brun Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Har lest noe om retrofokus i det siste, i forbindelse med diskusjoner om maalsoekerkamera og om mellomformatkamera. Problemet mitt er at jeg ikke vet hva i all verden dette er, og kunnskapstoerst som man er, saa maa da spoersmaalet stilles. Hva pokker er retrofokus? Hva vil det si, hva er fordeler og ulemper, og hvorfor er smaabildeformat-slr avhengig av det? Takker for svar Herr Brun Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Har du søkt etter dette da? Og har du ikke norske spesialtegn? Via Google: Retrofocus Type of lens design with a negative lens element positioned in front of the diaphragm and a positive lens element positioned at the rear of the diaphragm. This makes the distance from the rear of the lens to the focal plane longer than the lens focal length. Retrofocus design has been adopted in wide angle lenses so the rear of the lens does not impede the movement of an SLR camera's reflex mirror. Fra foto.no: Beskrivelse på vidvinkelobjektiver på speilreflekskameraer. Et objektiv med f.eks 28mm brennvidde, skal ideelt sett være 28mm fra filmplanet. På grunn av speilet er dette ikke mulig, og objektivene bygges slik at objektivene kan stå lenger fra filmen. Dette skaper en buende effekt på spesielt korte brennvidder, spesielt merkbart i fisheye objektiver. Målsøkerkameraer som ikke har speil, trenger ikke retrofokus objektiver. Noen linker: http://www.rondexter.com/library/retro_focus_and_tele.htm http://photonotes.org/cgi-bin/entry.pl?id=Retrofocus Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Right to the point, Pingla. Kjekt med alle diskusjonene, Herr Brun. Til og med jeg lærer noe nytt av og til (skjønt dette visste jeg, som du sikkert vet). Hvordan går det med bestillingen din? Fått noe i posten enda? Ps: Ikke bekymre deg over de tekniske innvendingene mot retrofokus mht din 24mm. Grunnet croppingfaktor blir problemene nesten eliminert, og skarpheten er upåklagelig på ditt valg av objektiv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2006 Right to the point, Pingla. Kjekt med alle diskusjonene, Herr Brun. Til og med jeg lærer noe nytt av og til (skjønt dette visste jeg, som du sikkert vet). Hvordan går det med bestillingen din? Fått noe i posten enda? Ps: Ikke bekymre deg over de tekniske innvendingene mot retrofokus mht din 24mm. Grunnet croppingfaktor blir problemene nesten eliminert, og skarpheten er upåklagelig på ditt valg av objektiv. 5408191[/snapback] Jeg bekymrer meg ikke over det, jeg var rett og slett bare nyskjerrig og for lat til aa soeke. Beklager for det siste Naa har jeg i alle fall laert noe nytt. Hater aa lese tekniske uttrykk uten aa ha den minste snoering paa hva det betyr, nemlig. Bestillingen gaar ikke bra. Har store problemer faktisk. Det at det ikke var min adresse var et problem, og naar det da virker saa nekter banken min meg aa kjoepe "mer" paa nettet. Pengene har nemlig gaatt ut fra konto to ganger (og forhaapentligvis kommer de tilbake igjen ogsaa, hvis de ikke allerede er det), og dermed kan ikke jeg bruke bankkortet mitt mer. Satser paa aa faa ordnet det snarest. En annen ting er jo at de ikke har flere sigma 24mm igjen paa lager... heller ikke 20 eller 28. Dette er da et problem. Leveringstid er 2-4 uker paa alle tre med pentax-mount, og 2-7 dager paa alle tre med alle andre mounts. De gikk ut av lager ca. samtidig. Lurer virkelig paa hvorfor. Hvis ting hadde gaatt som det skulle saa hadde jeg ikke sittet her og skrevet men vaert ute og eksperimentert naa, men den gang ei. Beklager for off-topic... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Absolute bummer. Det er en av ulempene med å velge Pentax. Importørene bryr seg ikke om å holde produktene på lager kontinuerlig. Nå virker det ikke som om du er typen som kommer til å kjøpe for mye optikk (minimalist), så i det lange løp betyr det nok ikke så mye... Leste et annet sted at du har valgt en vidvinkelzoom i steden for 24mm. Grei løsning på problemet det. Det er jo egentlig på den korte telen du trenger størst åpning, jfr bokeh på portretter. Selv ønsker jeg å sitte på en slik zoom, en 28 el. 30mm til klassisk gatefotografi + Canon 50mm og Nikkor 105/2,5 til portretter. De to siste har jeg allerede, men de to normalzoomene mine har en usikker fremtid, he he. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 For lat til å søke, men ikke for lat til å skrve et fyldig innlegg her i håpe om å få svar. Jeg vil påstå at det ville vært mindre arbeid å søke selv.. Tommy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2006 For lat til å søke, men ikke for lat til å skrve et fyldig innlegg her i håpe om å få svar. Jeg vil påstå at det ville vært mindre arbeid å søke selv.. Tommy 5440852[/snapback] Eller saa er det rett og slett det at jeg foretrekker aa faa slike ting forklart og ikke lese dem til meg. Er koseligere PMNormal: Jeg tar en tur i butikkene i byen. Hvis ikke prisene er helt vanvittige (hvilket jeg dessverre frykter at de er) saa kjoeper jeg der. Da maa de sannsynligvis bestille objektivet uansett ettersom jeg vet at de foerer pentax men ikke har produkter inne. Da blir det nok heller 24 eller 28mm (kommer an paa oekonomien) ettersom jeg vet at jeg trenger den ekstra lysstyrken i noen tilfeller. Men denne traaden er (mye takket vaere meg selv) gaat 99% off topic saa den kan sikkert stenges. Jeg har faatt svar paa spoersmaalet uansett Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 (endret) Du fikk jo vite det du ville, så det skader ingen om den stenges Følger med i spenning hvordan det går med Pentax-prosjektet. Krever litt mer arbeid å få tak i det du ønsker deg, men slik er det desverre ofte. Likevel er det ikke fritt for at du har opplevd litt på veien fram mot nytt kamera Endret 15. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Stenges etter ønske fra trådstarter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg