Gå til innhold

Hjelp til workflow ved redigering

Anbefalte innlegg

God aften, godtfolk.

Nå har jeg endelig kommet igang med noe jeg har planlagt en lang stund, nemlig å redigere bildesamlinga mi. Bruker Photoshop Elements 4, og har vent meg til en workflow som jeg stort sett følger. Jeg er imidlertid ikke sikker på om den er bra, så jeg hadde håpet å få noen tilbakemeldinger. Here it goes:

Jeg bruker Standard Edit (Ikke quick)

1. Beskjærer bildet hvis det trengs, til en 15x10/10x15 ratio

2. Fjerner røde øyne.

3. Justerer levels. Til nå har jeg gjort dette på RGB, men jeg kom plutselig nå på at jeg kanskje bør gjøre det på R, G og B separat. Jeg drar inn kantene når de ikke inneholder noe informasjon, og justerer mellomtonen til slutt til jeg synes det ser bra ut.

4. Kjører en 'Remove Color Cast' for å fjerne uønskede fargetoner. Bør jeg kunne sløyfe dette trinnet hvis jeg har gjort jobben min i level-korreksjonen?

Dette er det jeg foreløpig gjør. Er det noen jeg ikke gjør, noe jeg gjør i feil rekkefølge, eller har dere andre kommentarer? Tips mottas med stoooor takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker Standard Edit (Ikke quick)

1. Beskjærer bildet hvis det trengs, til en 15x10/10x15 ratio

2. Fjerner røde øyne.

3. Justerer levels. Til nå har jeg gjort dette på RGB, men jeg kom plutselig nå på at jeg kanskje bør gjøre det på R, G og B separat. Jeg drar inn kantene når de ikke inneholder noe informasjon, og justerer mellomtonen til slutt til jeg synes det ser bra ut.

4. Kjører en 'Remove Color Cast' for å fjerne uønskede fargetoner. Bør jeg kunne sløyfe dette trinnet hvis jeg har gjort jobben min i level-korreksjonen?

Dette er det jeg foreløpig gjør. Er det noen jeg ikke gjør, noe jeg gjør i feil rekkefølge, eller har dere andre kommentarer? Tips mottas med stoooor takk :-)

5405910[/snapback]

Jeg er ikke noen proff PS bruker, men vil likevel gi noen kommentarer ut i fra min erfaring og det jeg har lest meg til:

-1. Konverterer fra RAW. Skyter alt jeg gjør i RAW.

- Gjør noen ganger beskjæring her.

- Alltid sjekk av hvitbalanse (skyter med auto wb og tilpasser her)

- Noen ganger gjør jeg endring av eksponering / kontrast / "brightness"

0. Hvis du skal gjøre noen form for støyreduksjon (Neat Image/Noise ninja etc)

så bør det gjøres som første steg (vet ikke om det er aktuelt for deg).

1. Er det samme som jeg gjør (hvis jeg ikke gjør det i raw-konverteren)

2. Bruker nesten aldri blitz :)

3. Jeg bruker skjelden å justere i R G B separat, kun hvis jeg ser spesielle utslag i

histogrammet. Autolevels kan noen ganger gi forbausende bra resultat.

4. Dette gjør jeg aldri. Er det pga hvitbalanse problemer? Jeg justerer hvitbalansen

i raw-konverteringen.

5. Eventuelt justering av shadows/highlights (dette er CS2, er ikke sikker på

om Elements har det samme), skjelden jeg gjør dette.

6. Justering av kontrast, bruker nå Curves for dette.

7. Resize (hvis det er aktuelt)

8. Oppskarping (er det det riktige ordet? sharpening på nynorsk). Bruk

UnsharpMask (ofte kalt USM). Dette skal alltid være det siste man gjør.

RAW fungerer som mitt digitale negativ. PS sin raw-konverterer gjør ikke inngrep i raw-filene slik at de alltid er ubesudlet. Jeg har kameraet satt på "sharpening off", "noise reduction off" og gjør alt slikt i pp.

Håper dette var noe til hjelp. Jeg tar ikke æren for noe av det som står her, det er stort sett rappet fra andre og tilpasset hva jeg er komfortabel med ;)

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...