Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er det vel verdt å merke seg at den ikke MÅ være primærnøkkel da.

Forøvrig har man delete-syntaksen i mysql her

5406419[/snapback]

selvfølgelig, men hvis den ikke er det, så kan du fort slette flere rader enn du hadde planlagt. eller, den kan jo være unik og ikke primærnøkkel, så jeg får vel heller si at jeg anbefaler å slette på et unikt felt. :=)

Lenke til kommentar
Nå er det vel verdt å merke seg at den ikke MÅ være primærnøkkel da.

Forøvrig har man delete-syntaksen i mysql her

5406419[/snapback]

selvfølgelig, men hvis den ikke er det, så kan du fort slette flere rader enn du hadde planlagt. eller, den kan jo være unik og ikke primærnøkkel, så jeg får vel heller si at jeg anbefaler å slette på et unikt felt. :=)

5407772[/snapback]

Tja, av og til er det helt greit at flere rader slettes da :) Dessuten har man da også mulighet for sortering og LIMIT.

Lenke til kommentar

Det er god databasestruktur å ha med en id som er primærnøkkel. Å slette ut fra andre kriterier kan i slette andre enn tenkte rader. Limit kan bli mye jobb, og er helt unødvendig da man alltid skal ha med en primærmøkkel. Selv om mikaelandre skrev det litt kortfattet i sitt første innlegg så har han nok rett.

Lenke til kommentar
Det er god databasestruktur å ha med en id som er primærnøkkel. Å slette ut fra andre kriterier kan i slette andre enn tenkte rader. Limit kan bli mye jobb, og er helt unødvendig da man alltid skal ha med en primærmøkkel. Selv om mikaelandre skrev det litt kortfattet i sitt første innlegg så har han nok rett.

5410613[/snapback]

Altså, jeg har da ikke sagt noe om det der. Jeg bare sier at det ikke må være en primærnøkkel slik, iallfall jeg, fikk litt inntrykk av. Har ei heller sagt man ikke skal bruke primærnøkkelen. Primærnøkkelen eller andre unikt identifiserende kolonner bør selvsagt benyttes, men du kan ikke nekte for at det finnes situasjoner hvor man ønsker å slette rader på andre kriterier enn primærnøkkel eller unike kolonner.

Lenke til kommentar

Absolutt... man må ikke slette ut fra en primær nøkkel! Men dersom man ikke gjør det risikerer man at det slettes flere rader, og det virket det ikke som var hensikten til trådstarter. Og ut fra ditt svar synes jeg det virket som argumenter for hvorfor man ikke skal bruke primær nøkkel, siden du sier at man da bare kan bruke limit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...