Gå til innhold

Å koble en bærbar til nettverk.

Anbefalte innlegg

Kan man koble en bærbar til en annen PC med kabel, for å streame f.eks filmer og så ha den trådløse tilkoblingen koble seg oppmot en ruter for internett samtidig?

Jeg tenkte at maskinen muligens bruker den trådløse nettverket for å koble seg oppmot delte mapper på den stasjonære fremfor å bruke kabelen? Kan man spesifisere hva som skal over LAN og hva som skal over WLAN?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 eller flere nettforbindelser via flere nettverkskort samtidig er ikke et problem. For å kunne kopiere filer over et trådLAN samtdigi som du surfer over nett med WLAN trenger du bare å være koblet til begge samtidig.

Windows vil autoamtisk bruke den forbindelsen som har kontakt med det du prøver å nå. Dersom flere forbindelser kan nå det du prøver å kontakte vil jeg annta at den raskeste av de to blir brukt, men dette er jeg noe usikker på hvordan fungerer på deltaljnivå. I de tilfeller der jeg har hatt kontakt med LAN på både WLAN og kabel, men bare internet på WLAN, så har ihvertfall alle filoverføringer internt på LAN gått over kabel automatisk mens jeg kunen surfe samtidig (virket ikke som noe gikk over WLAN selv om dette også hadde kontakt).

Dette er forsovidt noe interessant jeg også kunen tenke meg å vite mer om. Håper noen kan gi en mer detaljert oversikt eller link.

-Stigma

Lenke til kommentar
Kan man koble en bærbar til en annen PC med kabel, for å streame f.eks filmer og så ha den trådløse tilkoblingen koble seg oppmot en ruter for internett samtidig?

Jeg tenkte at maskinen muligens bruker den trådløse nettverket for å koble seg oppmot delte mapper på den stasjonære fremfor å bruke kabelen? Kan man spesifisere hva som skal over LAN og hva som skal over WLAN?

5405617[/snapback]

Normal vil man sette opp maskinen med det trådløse og DHCP som gir nettverksadresse her. Antar at du må sette statiske adresser på den stasjonære og på det nettkortet du benytter i laptop'en for å koble disse sammen. Velg en adresse range som ikke er den samme som det trådløse - dette er enklere. F.eks

Laptop RJ45

172.16.1.2 / 255.255.255.0

Stasjonær RJ45

172.16.1.3 / 255.255.255.0

Laptop trådløst (internett)

192.168.1.5 / 255.255.255.0

Hvis du vil ha den stasnære til å nå internett via laptop'en er det også mulig ved å sette opp litt routing. (men da blir det fort komplisert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...